Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-325/04/CIP/01

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.05.2004, sygn. PI/005-325/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Lekarz weterynarii w ramach prywatnej praktyki lekarskiej świadczy wyłącznie usługi weterynaryjne zakwalifikowane do grupowania PKWiU 85.20.

Ocenia prawna stanu faktycznego:

Ad.1 Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) - zwanej dalej ustawą VAT - dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 129 ust. 1.

W załączniku Nr 3 poz. 152 wymieniono usługi zaliczone do grupowania PKWiUex 85 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - wyłącznie świadczone przez instytucje, których usługi te nie są zwolnione od podatku".

Dział 85 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zatytułowany "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej" obejmuje : usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego (PKWiU 85.1), usługi weterynaryjne (PKWiU 85.2), usługi opieki społecznej (PKWiU 85.3).

W świetle w/w przepisów stwierdzić należy, że świadczenie przez podatnika usług weterynaryjnych - zaliczonych przez niego do grupowania PKWiU 85.20 - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy VAT w zw. z treścią poz.152 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

Ad.2 W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 maja 2004 roku zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został przez ustawodawcę uregulowany w art.2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) - zwanej dalej "starą" ustawą VAT - zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem VAT podlegała sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, eksport i import towarów lub usług oraz czynności wymienione w ust.3 cyt. przepisu.

Jednocześnie w art.7 ust.1 "starej" ustawy VAT ustawodawca - jako wyjątek od w/w zasady opodatkowania - przewidział przedmiotowe zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 "starej" ustawy VAT podatnikami były osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jeżeli wykonywały we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art.2.

Wyjątek od w/w zasady powszechności opodatkowania zawarto w art.14 w/w ustawy. Przepis ten w ust. 1 pkt 1 stanowił, że zwalnia się od podatku VAT tych podatników, u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3 tej ustawy, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10.000 euro. W przepisie nie wprowadzono przy tym rozróżnienia na wartość sprzedaży podlegającą opodatkowaniu i zwolnioną co oznacza, że wartość sprzedaży uprawniającą do korzystania ze zwolnienia na podstawie art.14 ust.1 pkt 1 ustawy VAT należało traktować jako sumę wartości opodatkowanej i zwolnionej.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że podatnicy, którzy do dnia 30 kwietnia 2004 roku świadczyli wyłącznie usługi zwolnione przedmiotowo na podstawie art.7 "starej" ustawy VAT byli podatnikami zwolnionymi z obowiązku płacenia podatku VAT niezależnie od wysokości uzyskanego z tego tytułu obrotu. Dopiero w momencie wykonania pierwszej czynności opodatkowanej podatnicy ci tracili prawo do zwolnienia przedmiotowego i przechodzili na zasady zwolnienia podmiotowego co oznacza, że dopiero w tym momencie podatnicy ci zobowiązani byli do określania wysokości sprzedaży na podstawie w art.14 ust.1 pkt 1 tej ustawy.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy, stan faktyczny sprawyoraz pytanie podatnika stwierdzić należy, że jeżeli w 2003 roku oraz w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004 roku podatnik uzyskiwał wyłącznie obrót z tytułu świadczenia usług weterynaryjnych, to przepis art.14 ust.1 "starej" ustawy VAT nie miał w stosunku do niego zastosowania, a co za tym idzie - brak jest podstaw do zastosowania art.168 ust.3 "nowej" ustawy VAT przy ocenie prawa podatnika do korzystania ze zwolnienia podmiotowego po dniu 1 maja 2004 roku. Podatnik jest bowiem de facto podatnikiem rozpoczynającym w ciągu roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu i zastosowanie winny mieć przepisy "nowej" ustawy VAT, odnoszące się do podatników rozpoczynających w ciągu roku podatkowego wykonywanie czynności opodatkowanych, tj. m.in. art.113 ust.9 "nowej" ustawy VAT co oznacza, że podatnik ten zwolniony jest od podatku VAT do momentu uzyskania w 2004 roku wartość sprzedaży w wysokości 45.700,- zł (liczonej w proporcji do okresu prowadzonej w tym roku sprzedaży).

Ad.3 Odnośnie rejestracji dla potrzeb podatku VAT wskazać należy, że obowiązki podatnika w tym zakresie określone zostały w art.96 ust.1 i ust.3 "nowej" ustawy VAT, z których to przepisów wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art.113 ust.1 i 9 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Zwolnienie podmiotowe utraci moc w momencie przekroczenia w 2004 roku wartość sprzedaży w wysokości 45.700,- zł (liczonej w proporcji do okresu prowadzonej w tym roku sprzedaży)

Ad.4 Przed utratą zwolnienia podmiotowego podatnik na udokumentowanie świadczonych usług winien wystawiać rachunki, o których mowa w art.87-90 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, bez ujmowania kwoty i stawki podatku VAT.

Ad.5 Do dnia 31.12.2004r. usługi PKWiU 85 (tj. m.in. usługi weterynaryjne) zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002r. w sprawie kas rejestrujących.(Dz.U. Nr 234, poz.234 z późn.zm.) w zw. z art.165 ustawy VAT.

Izba Skarbowa w Gdańsku