Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w odpowiedzi na wniosek z dnia 1 grudnia 2004 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 3 grudnia 20... - Interpretacja - ZP-III/443-36/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.12.2004, sygn. ZP-III/443-36/04, Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w odpowiedzi na wniosek z dnia 1 grudnia 2004 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 3 grudnia 2004r) w sprawie udzielania pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie informuje.

W powołanym wyżej piśmie Podatnik zwrócił się do tut. Organu z zapytaniem

dotyczącym opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Jednostkę w przedmiotowym piśmie wynika, iż z jednym z kontrahentów zawarte zostało "porozumienie o współpracy", w którym Spółdzielnia ,, zobowiązała się do zapłaty Kupującemu, wynagrodzenia w formie bonusu obrotowego w wysokości 1% wartości netto faktur potwierdzających zakup wyrobów, jeżeli spełniony będzie warunek dokonania płatności za dostarczone produkty w terminie 1 dnia po otrzymaniu przez Kupującego faktury. Strony ustaliły, że do oceny terminowości regulowania zobowiązań przyjmuje się datę obciążenia rachunku Kupującego". Strona podkreśla, iż fakt udzielania bonusu dokumentowany był notą księgową wystawioną przez Kupującego.

Tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Przepisy ust. 1 stosuje się również do towarów, o których mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ww ustawy z dnia 11 marca 2004r. przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Usługi, z wyjątkiem usług elektronicznych, identyfikowane są za pomocą wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej klasyfikacji.

Zaznaczyć należy, że treść każdej z zawieranych umów z kontrahentami trzeba analizować indywidualnie, pod względem ich skutków prawno-podatkowych, biorąc pod uwagę różnorodny charakter tych umów.

Podatkowe traktowanie premii pieniężnych powinno być uzależnione od ustalenia, czy przysługują one dopiero po osiągnięciu umówionego rezultatu, dotyczą skonkretyzowanych dostaw, odnoszą się do wszystkich dostaw dokonanych we wskazanym czasie.

W przypadku, gdy wypłaconą kontrahentowi premię pieniężną można przyporządkować konkretnej transakcji, to premia ta stanowi formę rabatu obniżającego kwotę należną z tytułu sprzedaży towarów, ponieważ pośrednio obniżeniu ulega cena towaru. Także przy wypłacie premii pieniężnej za wcześniejsze uregulowanie należności z tytułu sprzedaży towarów następuje obniżenie ceny towaru. W przypadku zatem, gdy wypłacone premie pieniężne stanowić będą formę obniżenia ceny (rabat) wówczas zastosowanie znajduje przepis art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r oraz § 19 ust 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97 poz 971) .

Natomiast, gdy premia pieniężna nie jest świadczeniem powiązanym z konkretną transakcją, a przyznawana jest kontrahentowi za spełnienie określonych warunków (zachowań bądź tolerowania czynności lub sytuacji) wówczas premia pieniężna może być na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uznana za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w powołanym powyżej art. 8 ust. 1 tej ustawy. W szczególności, jeśli premia pieniężna nie jest związana z konkretną transakcją, lecz ze wszystkimi lub co najmniej kilkoma transakcjami, a jej przyznanie uzależnione jest od osiągnięcia określonego pułapu obrotów w określonym czasie - to należy traktować ją jako wynagrodzenie za usługę i dokumentować fakturą VAT.

Wobec powyższego o sposobie zakwalifikowania otrzymanej od kontrahenta premii pieniężnej powinny rozstrzygać postanowienia konkretnej umowy, w której zostanie wyraźnie określone, czy mamy do czynienia z obniżeniem ceny, wynagrodzeniem za usługi świadczone przez nabywców, czy też jeszcze coś innego.

Trzeba przy tym pamiętać, że o charakterze danego świadczenia nie decyduje ustalona przez strony jego nazwa. Jeżeli więc z istoty świadczenia wynikać będzie, że faktycznie stanowi ono obniżenie ceny sprzedaży to będziemy mieli do czynienia z rabatem, mimo, że przez strony został nazwany premią pieniężną lub nagrodą.

Reasumując w sytuacji, w której premia pieniężna odnosi się do konkretnej transakcji i przyznawana jest za spełnienie określonych warunków, tj. terminowe uregulowanie należności za sprzedany towar, premia ta stanowi formę obniżenia ceny (rabat) i wówczas, jak wskazywano, zastosowanie znajduje przepis art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r oraz § 19 ust 1 i 2 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. Udzielenie rabatu winno być dokumentowane fakturą korygującą wystawioną przez sprzedającego.

Niniejsza odpowiedź udzielona została zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej wydania.

Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy