Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do objęcia obowiązkiem podatkowym w podatku VAT otrzymanego wynagrodzenia za wykonywanie usług wynikających z prok... - Interpretacja - IPPP2/443-585/10-2/JW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2010, sygn. IPPP2/443-585/10-2/JW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do objęcia obowiązkiem podatkowym w podatku VAT otrzymanego wynagrodzenia za wykonywanie usług wynikających z prokury, czy też czynności wynikające ze świadczenia takich usług pozostaną całkowicie obojętne dla rozliczenia przez Wnioskodawcę tego podatku, gdyż z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26.07.2010r. (data wpływu 09.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych z tytułu pełnienia funkcji prokury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.08.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych z tytułu pełnienia funkcji prokury.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Wnioskodawca zostanie powołany na prokurenta w Spółce prawa handlowego na mocy uchwały zarządu, w której określone będzie wynagrodzenie Wnioskodawcy. Ze Spółką nie będzie łączyła Wnioskodawcy żadna umowa lecz stosunek powołania. Za wykonane czynności prokury w ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wystawiać faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle tak przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca będzie zobowiązany do objęcia obowiązkiem podatkowym w podatku VAT otrzymanego wynagrodzenia za wykonywanie usług wynikających z prokury, czy też czynności wynikające ze świadczenia takich usług pozostaną całkowicie obojętne dla rozliczenia przez Wnioskodawcę tego podatku, gdyż z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym, opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres podmiotowy tego podatku, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT obejmuje osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat takiej działalności. W związku z czym, każda działalność wykonywana przez osobę fizyczną samodzielnie będzie mieścić się w zakresie podmiotowym podatku od towarów i usług, o ile nie będzie zwolniona na podstawie innego przepisu. Cel i rezultat takiej działalności są, nieistotne z punktu widzenia cyt. ustawy.

Wyłączone spoza zakresu podmiotowego jest, określone w art. 15 ust. 3 cyt. ustawy, samodzielne wykonywanie działalności, z tytułu której przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT, tj. m.in. przychody z zawartych umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich i umów o podobnym charakterze, a także przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W przypadku Wnioskodawcy powołanie na prokurenta nastąpi na podstawie uchwały zarządu i nie zostanie zawarta żadna z umów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Ponadto, jako prokurent, Wnioskodawca nie może być, zgodnie z art. 214 § 1 Kodeksu spółek handlowych, członkiem rady nadzorczej, ani komisji rewizyjnej. Wnioskodawca nie będzie również członkiem zarządu ani innych organów stanowiących osoby prawne.

Ustawodawca nie precyzuje jakie usługi wchodzą w zakres samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej, a jedynie wyraża ogólną regułę w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy. Dlatego też czynności wchodzące w zakres prokury, tj. czynności proceduralne i materialnoprawne, nie będą wyłączone podmiotowo z zakresu podatku od towarów i usług.

W związku z powyżej przedstawionym stanem faktycznym, Strona uważa, że w przypadku Wnioskodawcy jest jak najbardziej prawidłowe wystawianie faktur VAT w zakresie prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej za świadczenie usług wynikających ze stosunku prokury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2. wyżej cytowanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Stosownie do treści art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r., Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Zainteresowany zostanie powołany na prokurenta w Spółce prawa handlowego na mocy uchwały zarządu. Wnioskodawcy nie będzie łączyła ze Spółką żadna umowa lecz stosunek powołania. Za wykonane czynności prokury w ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wystawiać faktury VAT.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług jest podatnikiem tego podatku, zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Wynagrodzenie otrzymane przez prokurenta nie mieści się w pojęciu przychodów określonych w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazać jednak należy, iż Wnioskodawcę nie łączy ze Spółką prawa handlowego żadna umowa tylko stosunek powołania na mocy uchwały zarządu, wobec powyższego art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Zatem Zainteresowany pełniąc funkcję prokury na rzecz Spółki prawa handlowego będzie świadczył usługi, które zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu. Reasumując, Zainteresowany z tytułu otrzymanego wynagrodzenia prokurenta, winien wystawiać faktury i rozliczać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie