Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz.60), art. 15 ust. 6, art. 86 ust. 1 usta... - Interpretacja - U.S.V-443/20/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.05.2005, sygn. U.S.V-443/20/2005, Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz.60), art. 15 ust. 6, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 6 ust. 3 i 4, § 23 ust. 1,§ 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.03.2005 r., znak: FN-3119/Z/1/2005 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez Gminę w powyższym wniosku jest prawidłowe.

Pismem z dnia 30.03.2005 r., znak: FN-3119/Z/1/2005 Gmina zwróciła się z wnioskiem o wydanie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina ubiega się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na projekt realizowany w ramach "Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego" (ZPORR) dla zadania pn. "Budowa sali gimnastycznej z łącznikiem przy Szkole Podstawowej". Gmina jest osobą prawną i podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższym wnioskiem Gmina Nowa Dęba zwróciła się z zapytaniem czy przysługuje Jej zwrot podatku VAT od kosztów refundowanych ze środków unijnych w ramach "Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego". Gmina stoi na stanowisku, że w przypadku budowy sali gimnastycznej przy szkole podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany i nie ma możliwości odzyskania go w jakikolwiek sposób tj. zarówno w trybie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) jak również na ogólnych zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.).

W ocenie tut. Organu stanowisko przedstawione przez Gminę jest prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym na mocy art. 15 ust. 6 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się Gminy jako podatnika podatku od towarów i usług w zakresie realizacji zadań własnych tj. związanych z budową sali gimnastycznej przy szkole. Wszelkie nabycia towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie dają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonywanymi zakupami, co wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.). Zgodnie z § 23 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 01.05.2004 roku na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. Kontraktów zawartych przed dniem 01.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Polnej (ISPA).

Zgodnie zaś z ust. 4 § 6 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto w myśl przepisu § 27a ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia, zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 01.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Biorąc pod uwagę brzmienie cytowanych wyżej przepisów rozporządzenia Gmina nie będzie miała prawa do zwrotu podatku VAT "od kosztów refundowanych ze środków unijnych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego", o które to dofinansowanie dopiero ubiega się, gdyż prawo do zwrotu podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonywanych za środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej dotyczy jedynie umów zawartych przed dniem 01.05.2004 r. Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7-miu dni od daty jego doręczenia. W przypadku wniesienia zażalenia należy uiścić opłatę skarbową w znakach opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika. Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Powyższa interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień jej udzielenia i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów prawnych. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu