
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu działając na podstawie art.14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 23 września 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 września 2005 r. wpłynął wniosek, w którym zwrócili się Państwo z dwoma pytaniami.
Postanowieniem Nr PP/443/44/Int-77/05 Naczelnik tut. Urzędu udzielił pisemnej interpretacji w zakresie pierwszego pytania.
Natomiast w niniejszym postanowieniu została udzielona interpretacja dotycząca drugiego pytania: czy jeżeli kontrahent nie odbierze specyfikacji przetargowej wysłanej za zaliczeniem pocztowym można anulować fakturę wystawioną i dostarczoną kontrahentowi?.
Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę przedstawia się następująco:
Kontrahent Starostwa Powiatowego nie odebrał specyfikacji przetargowej wysłanej za zaliczeniem pocztowym. Natomiast została wystawiona i dostarczona kontrahentowi faktura VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług i wyrokiem 4 dnia 19 grudnia 2000 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego III S.A.1715/99, nie rodzi obowiązku zapłata faktury, która została wprawdzie sporządzona dla podmiotu zamawiającego towar, lecz do realizacji zamówienia nie doszło, więc taką fakturę należy anulować. Z uwagi na to, iż podatek już został odprowadzony należy dokonać korekty deklaracji i złożyć wniosek o nadpłatę podatku.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:
W postanowieniu Naczelnik tut. Urzędu nr PP/443/44/Int-77/05 stwierdził, iż czynność odpłatnego przekazania oferentom dokumentacji przetargowej na prowadzone przez powiat inwestycje, mieści się grupowaniu: PKWiU 75.11.11-00.20 "Usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w oparciu o art.15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.).
Zgodnie z art.108 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) "w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jej zapłaty".
Analizując treść cytowanego art.108 należy odróżnić termin "wystawi" od "sporządzi" fakturę.
Pojęcie "wystawi fakturę" należy interpretować jako sporządzenie ww dokumentu i jego przekazanie innemu podmiotowi, tzn. wprowadzenie do obrotu prawnego.
Faktura jedynie sporządzona, a nie wystawiona, tzn. nie wprowadzona do obrotu prawnego, nie rodzi obowiązku podatkowego w trybie art.108 ust. 1 powołanej ustawy.
Stanowisko takie wyraził Najwyższy Sąd Administracyjny na gruncie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zm.), w wyroku z dnia 19 grudnia 2000 r. (III SA 1715/99), w którym stwierdził m.in. "możliwość "anulowania" faktur, mimo, że nie jest dopuszczona wyraźnie prze ustawę o podatku od towarów i usług, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę "wycofania się" podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego ( np. poprzez doręczenie ich kontrahentom)".
Pogląd ten jest zgodny z cytowanym art.108 ust.l ustawy, w którym jest również mowa o wystawieniu faktury.
W przedstawionym stanie faktycznym stwierdzili Państwo, iż faktura została wystawiona i dostarczona kontrahentowi. Zatem brak jest możliwości jej anulowania.
W przypadku wprowadzenia faktury do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekty tej faktury na zasadach określonych przepisami.
Przepisy te zawarte są w § 16 - 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maj ą zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).
Zatem przedstawione przez Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w dacie wydania postanowienia, nie toczyło się postępowanie podatkowe, jak również kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swój ą moc z chwilą zmiany przepisów j ej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie
za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Targu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
