Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług, uzupełniony pismem z 7 lipca 2025 r. (wpływ 7 lipca 2025 r.). Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 12 sierpnia 2025 r. (wpływ 12 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 1 kwietnia 2025 r. poszerza Pani zakres świadczenia usług, dodając do obecnych usług działania polegające na sprawdzaniu cyberbezpieczeństwa (bezpieczeństwa IT) poprzez:

·testy manualne polegające na przeglądzie bezpieczeństwa i konfiguracji systemu bezpieczeństwa dla danych przechowywanych w chmurze oraz

·testy manualne polegające na autoryzowanym włamywaniu się do systemu informatycznego w celu sprawdzenia poziomu zabezpieczeń (testy penetracyjne);

·usługi audytu bezpieczeństwa informatycznego w celu przedstawienia klientowi słabych stron systemu zabezpieczającego propozycje ich rozwiązań.

Głównym przedmiotem Pani działalności jest zapewnienie bezpieczeństwa IT. Działalność skupiona jest na usługach związanych z zabezpieczeniem sieci informatycznych oraz systemów komputerowych klienta oraz projektowaniem i rozwojem technologii informatycznej dla sieci i systemów komputerowych.

Główne zadania to:

·zabezpieczenie sieci informatycznej klienta;

·zabezpieczenie systemów informatycznych klienta;

·rozbudowa i usprawniania istniejących rozwiązań w infrastrukturze klienta;

·projektowanie nowych części infrastruktury systemów informatycznych;

·wyszukiwanie potencjalnych dziur/luk bezpieczeństwa w sieciach i ich poprawa;

·monitorowanie zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych w sieciach i systemach.

Uzupełnienie wniosku z 7 lipca 2025 r.

a)Czy prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 ze zm.)? TAK

b)Czy świadczone przez Panią usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0? – NIE

c)Jakie dokładnie czynności wykonuje Pani w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0? Należy szczegółowo opisać charakter tych czynności, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

Nie prowadzi Pani działalności w zakresie tego kodu. Nie zajmuje się tworzeniem oprogramowania, jego rozwojem, modyfikacją, ani projektowaniem systemów informatycznych. Pani usługi mają charakter doradczo-kontrolny, a nie programistyczny.

Świadczone usługi można zakwalifikować pod kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego:

·Wykonywanie testów penetracyjnych (testów bezpieczeństwa)

Przeprowadza Pani kontrolowane symulacje ataków na systemy informatyczne, aplikacje internetowe oraz infrastrukturę teleinformatyczną w celu sprawdzenia ich odporności na rzeczywiste zagrożenia. Takie testy wykonuje Pani wyłącznie za zgodą klienta i mają one na celu wykrycie słabych punktów w zabezpieczeniach technicznych i organizacyjnych.

·Audytowanie sieci, serwerów oraz systemów informatycznych

Weryfikuje Pani konfiguracje urządzeń sieciowych, systemów operacyjnych i aplikacji. Sprawdza m.in. poprawność nadanych uprawnień, silność haseł, występowanie znanych podatności oraz zgodność z dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa informacji.

·Realizacja usług typu „red teaming”

W ramach tzw. red teamingu testuje Pani odporność organizacji na zaawansowane ataki. Pani działania obejmują m.in.:

-próby obejścia zabezpieczeń fizycznych (np. wejście do chronionych stref);

-testowanie przestrzegania procedur bezpieczeństwa;

-wykonywanie ataków socjotechnicznych (np. próby nakłonienia pracowników do ujawnienia danych logowania).

Celem tych działań jest wykrycie luk, które mogą zostać wykorzystane przez prawdziwych atakujących. Sporządzanie raportów z przeprowadzonych testów i audytów.

·Weryfikacja wdrożonych poprawek

Po wdrożeniu zaleceń przez klienta, sprawdza Pani, czy poprawki zostały zaimplementowane prawidłowo i skutecznie eliminują zgłoszone wcześniej problemy.

·Doradztwo w zakresie cyberbezpieczeństwa

Wspiera Pani klientów wiedzą i doświadczeniem podczas projektowania i wdrażania systemów informatycznych, aplikacji i rozwiązań sprzętowych, dbając o to, aby były one bezpieczne od samego początku.

·Współpraca z zespołami technicznymi klientów

Na co dzień komunikuje się Pani z programistami, administratorami i inżynierami po stronie klienta, aby omówić wykryte błędy oraz pomóc w ich skutecznym usunięciu.

·Zgłaszanie błędów w ramach programów „bug bounty”

Bierze Pani udział w oficjalnych programach zgłaszania błędów bezpieczeństwa organizowanych przez firmy, które umożliwiają testowanie swoich aplikacji. Zgłasza tam Pani znalezione podatności, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa tych rozwiązań.

Wobec czego, grupowanie to dotyczy wyłącznie usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych, a nie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wykonując swoje czynności nie doradza Pani kontrahentowi odnośnie oprogramowania, które testuje.

d)Czy świadczone przez Panią usługi są usługami:

·związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) - NIE;

·związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) - NIE;

·objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2) - NIE;

·związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)? - NIE;

·w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) - NIE;

·związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - NIE;

e)Czy nie będą miały miejsca wyłączenia opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? - TAK;

f)Czy spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? - TAK;

g)Kiedy złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu? - W momencie rejestracji działalności (CEiDG).

W odpowiedzi na wezwanie z 5 sierpnia 2025 r. wskazała Pani:

a)W jakiej formie opodatkowane są Pani przychody z działalności gospodarczej? Ryczałt.

b)Którego roku podatkowego dotyczy Pani wniosek? 2025 r.

c)Czy w ramach świadczenia usług wykonuje Pani czynności związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, takie jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające?

Pani działalność ma charakter audytowo-diagnostyczny polegający na ocenie bezpieczeństwa infrastruktury IT. Nie doradza Pani klientom w zakresie wyboru konkretnego rodzaju oprogramowania lub zaopatrzenia w tym zakresie. Za pomocą narzędzi, które wymienia Pani w poniższych punktach, narzędzia wymienione w punktach e) i f), sprawdza, czy dany system informatyczny, który klient już posiada, spełnia wymogi bezpieczeństwa. Następnie klientowi zdawany jest raport, który wskazuje na konkretne luki w tych systemach konieczne do naprawy przez zespół IT klienta. Wszystko po to, aby system był bezpieczny.

d)Kim są Pani klienci? Czy jest to może spółka, której jest Pani wspólnikiem/członkiem zarządu spółki, dla której świadczy usługi? Jeżeli pełni Pani obowiązki w takiej spółce, proszę szczegółowo opisać zakres Pani obowiązków w spółce. Od kiedy pełni Pani takie obowiązki w spółce?

Nie jest Pani udziałowcem ani wspólnikiem w żadnej ze spółek, które są Pani klientami. Nie pełni Pani również funkcji członka zarządu ani innych obowiązków w żadnej ze spółek, dla których świadczy usługi.

e)Wniosek jednoznacznie dotyczy usług polegających na:

·wykonywaniu testów penetracyjnych systemów i sieci teleinformatycznych (co służy zabezpieczaniu systemów informatycznych oraz sieci klienta przed np. wyciekiem danych),

·audytach bezpieczeństwa (w tym weryfikacji wdrożonych poprawek zgłaszanych uprzednio w raportach i konfiguracji systemów informatycznych),

·usługach typu „red teaming”,

·zgłaszaniu błędów w ramach programów typu „bug bounty”,

·wsparciu zespołów technicznych klientów w zakresie bezpieczeństwa IT.

Usługi te mają tylko charakter audytowo-diagnostyczny, polegają na ocenie działania systemów informatycznych oraz wskazaniu w raportach koniecznych zmian w konfiguracji lub procedurach, aby system ten lub program spełniał wymogi bezpieczeństwa.

Nie obejmują one projektowania ani rozwoju oprogramowania, sieci, czy systemów informatycznych.

f)Charakter Pani usług odpowiada grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, którego opis wprost obejmuje „usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa”.

Usługi w zakresie oceny bezpieczeństwa infrastruktury IT, i obejmują:

·przeprowadzanie testów penetracyjnych,

·analizę podatności,

·ocenę konfiguracji i poziomu zabezpieczeń,

·sporządzanie raportów z wynikami testów oraz listą wymaganych działań naprawczych, których powinien dokonać zespół IT klienta.

W złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a konkretnie w pytaniu, użyty został nieprawidłowy kodu PKWiU 62.01.12.0, dotyczący usług, których Pani nie świadczy.

g)Po analizie opisu usług i porównaniu z wyjaśnieniami do PKWiU, utwierdza się Pani w przekonaniu, że zakres Pani usług w pełni związany jest z kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

W szczególności:

·[…] usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa – to jest zasadniczy obszar Pani działalności, obejmujący testy penetracyjne, audyty bezpieczeństwa, red teaming,

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu – w Pani przypadku są to usterki bezpieczeństwa, takie jak błędne konfiguracje, podatności lub luki w systemach informatycznych,

·testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego – w przypadku Pani działalności testowanie oprogramowania odbywa się pod kątem jego odporności na ataki i zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt – oprogramowanie – w Pani przypadku jest to wskazywanie w raporcie luk/usterek bezpieczeństwa wynikających z konfiguracji lub interakcji między tymi elementami.

Pytanie sformułowane w pismach z 12 sierpnia 2025 r.

Czy opisane we wniosku usługi, tj. przychody z działalności związanej ze świadczeniem pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0), mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie przedstawione w pismach z 12 sierpnia 2025 r.

Pani zdaniem, świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane jako PKWiU 62.02.30.0 - z uwagi na fakt, że nie obejmują doradztwa w zakresie oprogramowania - mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym w stawce 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową, usługową działalność gospodarczą. Zakres wykonanych przez Panią usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Świadczone przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02.

Dokonując analizy ww. usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. - Klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, nie obejmuje:

·usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,

·usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0

W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:

·PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;

·PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;

·PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Grupowanie PKWiU 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

·usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Odnosząc się do zatem sytuacji przedstawionej we wniosku, usługi zakwalifikowane przez Panią do grupowania PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego obejmujące:

·[…] usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa – to jest zasadniczy obszar Pani działalności, obejmujący testy penetracyjne, audyty bezpieczeństwa, red teaming,

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu – w Pani przypadku są to usterki bezpieczeństwa, takie jak błędne konfiguracje, podatności lub luki w systemach informatycznych,

·testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego – w przypadku Pani działalności testowanie oprogramowania odbywa się pod kątem jego odporności na ataki i zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt – oprogramowanie – w Pani przypadku jest to wskazywanie w raporcie luk/usterek bezpieczeństwa wynikających z konfiguracji lub interakcji między tymi elementami,

które nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, nie są objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przychody świadczenia wskazanych we wniosku usług, zakwalifikowanych przez Panią do grupowania PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie były przedmiotem zapytania.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku i jego uzupełnieniu. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.