Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania podatkiem VAT j... - Interpretacja - US-32/PP/443-162/04/DK

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.09.2004, sygn. US-32/PP/443-162/04/DK, Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest obrót , a więc kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem, w myśl cyt. przepisu jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Obrotem są również otrzymane zaliczki na dotacje, subwencje i inne dopłaty - na co wskazuje art. 29 ust. 2 ww. ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają tylko dotacje, subwencje i inne podobne dopłaty, które związane są z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług.

W związku z powyższym, jeżeli Podatnik otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, to takie dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w art. 11 A (1) (a) VI Dyrektywy. Przepis ten stanowi, że do podstawy opodatkowania zalicza się jedynie dotacje i subwencje bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-184/00 stwierdził, że sam fakt, iż dotacja może mieć wpływ na cenę towarów lub usług dostarczanych przez dotowany podmiot jest niewystarczający aby uznać taką dotację za opodatkowaną. Za dotacje bezpośrednio związaną z ceną dostawy, w rozumieniu art. 11 A VI Dyrektywy jest również konieczne, aby została ona zapłacona wyraźnie na rzecz podmiotu subsydiowanego aby umożliwić mu świadczenie określonych towarów lub usług. Tylko w takim przypadku dotacja może podlegać opodatkowaniu. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne objęcie dofinansowania definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacje są dokonywane w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Natomiast w przypadku dotacji ogólnych, które mają charakter inwestycyjny, a więc nie są bezpośrednio związane z konkretną usługą i nie mają bezpośredniego wpływu na cenę tych usług, takie dotacje nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 Ustawy o PTU i nie podlegają przepisom tej ustawy. Dotacje, które nie mają charakteru dopłaty - dotacji do wytworzenia lub nabycia określonego produktu ( usługi), a więc nie są "dotacją zastępującą cenę" nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym takie zdarzenie nie powinno być również udokumentowane fakturą VAT bądź fakturą wewnętrzną. Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 7 faktury wewnętrzne wystawiane są m.in. dla udokumentowania zwróconych dotacji kwot, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. A więc przepis ten nie reguluje kwestii wystawiania faktur wewnętrznych w przypadku otrzymania dotacji.

Reasumując, w przypadku otrzymania dotacji na ogólną działalność podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych towarów lub świadczeniem usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja podlega zaliczeniu do podstawy opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy o PTU.

Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany