
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z hodowli psów rasowych prowadzonej w ramach gospodarstwa rolnego. Uzupełnił go Pan pismem z 15 września 2025 r. (wpływ 15 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Od 1998 r. Wnioskodawca posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 2,7448 ha fizycznych, tj. 2,6875 ha przeliczeniowych. W związku z posiadaniem gospodarstwa rolnego Wnioskodawca opłaca podatek rolny oraz obowiązkowe ubezpieczenie OC rolników i obowiązkowe ubezpieczenie budynków.
Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, w związku z czym jest ubezpieczony w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, nie jest objęty ubezpieczeniem w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Wnioskodawca w ramach posiadanego gospodarstwa rolnego, posiada psy rasowe z udokumentowanym pochodzeniem oraz rasą. Od 9 sierpnia 2025 r. Wnioskodawca jest członkiem stowarzyszenia i ma nadany przydomek hodowlany.
Wnioskodawca od 20 stycznia 2024 r. jest posiadaczem suki rasowej z udokumentowanym pochodzeniem.
Wnioskodawca zamierza w przyszłości posiadać szczenięta, które po drugim miesiącu ich życia zamierza sprzedawać.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie powiększał hodowlę psów o kolejne sztuki. Hodowla znajduje się w miejscu Jego zamieszkania oraz gospodarstwa rolnego.
Pytania (pytanie 3 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy hodowla psów rasowych stanowi działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli prowadzona jest w ramach gospodarstwa rolnego, zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy Wnioskodawca powinien zgłaszać fakt sprzedaży psów do Urzędu Skarbowego i rozliczyć się w PIT-36, czy składać PIT-6? Czy według art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca może kwalifikować dochód ze sprzedaży psów do dochodów z gospodarstwa rolnego i nie odprowadzać podatku dochodowego?
3.Czy w przyszłości, gdy powiększy się hodowla, Wnioskodawca będzie mógł dochód ze sprzedaży psów kwalifikować jako dochód z gospodarstwa rolnego, niezależnie od liczby posiadanych psów hodowlanych?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą gospodarstwo rolne o pow. 2,7448 ha fizycznych (2,6875 ha przeliczeniowych) i do celów zarobkowych, jak i również jako hobby, hoduje psy rasowe na swojej posesji, kwalifikuje je do gospodarstwa rolnego, a dochód ze sprzedaży odchowanych, co najmniej 7 tygodniowych szczeniąt Wnioskodawca powinien zaliczyć do dochodów w ramach posiadanego gospodarstwa rolnego.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem art. 2 ust. 3a ww. ustawy i załącznika nr 2, tj. „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” ww. ustawy, działem specjalnym produkcji rolnej jest między innymi hodowla i chów zwierząt prowadzona poza gospodarstwem rolnym.
W ocenie Wnioskodawcy, prowadzona przez Niego hodowla nie powinna być zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej w związku z tym, że prowadzona jest na terenie Jego gospodarstwa rolnego.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca nie powinien zgłaszać faktu rozpoczęcia hodowli i prowadzenia hodowli w formie składania do Urzędu Skarbowego PIT-6, a sprzedaży szczeniąt z Jego hodowli do Urzędu Skarbowego na PIT-36.
Wnioskodawca nie powinien także składać do Urzędu Skarbowego PIT-6 i odprowadzać podatku dochodowego do Urzędu Skarbowego przy zwiększeniu rozmiaru hodowli, tj. zwiększenia liczby psów hodowlanych, gdy posiadać będzie gospodarstwo rolne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) miesiąc - w przypadku roślin,
2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym przepisów ww. ustawy nie stosuje się (co do zasady) do przychodów uzyskiwanych z tej działalności. Należy przy tym zauważyć, że wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 cytowanej ustawy ma charakter wyczerpujący.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1344):
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
W myśl art. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Załącznik ten, tj. „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej. Z wyjaśnień do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że tabela z załącznikiem nr 2 jest obecnie publikowana przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia. Ww. rozmiary norm szacunkowych zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2024 r., poz. 1628).
Jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a cytowanej wyżej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”. Zatem, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy dany rodzaj działalności ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że od 1998 r. posiada Pan gospodarstwo rolne o powierzchni 2,7448 ha fizycznych, tj. 2,6875 ha przeliczeniowych. W związku z posiadaniem gospodarstwa rolnego opłaca Pan podatek rolny oraz obowiązkowe ubezpieczenie OC rolników i obowiązkowe ubezpieczenie budynków. W ramach posiadanego gospodarstwa rolnego, posiada Pan psy rasowe z udokumentowanym pochodzeniem oraz rasą. Od 20 stycznia 2024 r. jest Pan posiadaczem suki rasowej z udokumentowanym pochodzeniem. Zamierza Pan w przyszłości posiadać szczenięta, które po drugim miesiącu ich życia zamierza Pan sprzedawać. Nie wyklucza Pan, że w przyszłości będzie powiększał hodowlę psów o kolejne sztuki.
W związku z hodowaniem psów w opisanym wyżej rozmiarze i odpłatnym zbywaniem szczeniąt powziął Pan wątpliwość w kwestii opodatkowania hodowli podatkiem dochodowym z działów specjalnych produkcji rolnej.
Odnosząc się do powyższego, należy wskazać, że w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymieniono m.in. pod poz. 15: hodowlę i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym, pod lit. k) – hodowlę psów rasowych. Oznacza to, że hodowla tych zwierząt – psów rasowych stanowi dział specjalny produkcji rolnej, ale tylko wówczas, gdy jest prowadzona poza gospodarstwem rolnym.
Należy zauważyć, że hodowla psów rasowych we własnym gospodarstwie rolnym nie występuje w ww. tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie stanowią dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że przychody uzyskane z hodowli psów rasowych prowadzonej w Pana gospodarstwie rolnym stanowią przychody z działalności rolniczej. W takim przypadku, na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody te wyłączone są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, nie jest zobowiązany Pan do składania deklaracji PIT-36, ani PIT-6.
W sytuacji zaś, gdy w przyszłości powiększy się hodowla, będzie Pan mógł nadal uzyskane z niej przychody kwalifikować jako przychody z gospodarstwa rolnego - niezależnie od ilości psów.
Reasumując, w sytuacji przedstawionej przez Pana, hodowla psów rasowych nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej ponieważ jest prowadzona w ramach Pana gospodarstwa rolnego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
