
Temat interpretacji
Stan faktyczny w sprawie:
Podatnik otrzymuje dotacje przedmiotowe przeznaczone na dofinansowanie utraconych przychodów z tytułu honorowania ulg przejazdowych na podstawie ustawy z dnia 20.06.1994r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254 z późn. zm.). Podatnik otrzymuje również dotacje samorządowe z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego na wykonywanie przewozów pasażerskich.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Z dniem 1 maja 2004r. utraciła moc ustawa z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 15 uchylonej ustawy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług był obrót. Jednakże dopiero ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w art. 29 za obrót będący podstawą opodatkowania uznaje także otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze związane z dostawą lub świadczeniem usług. Obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (art. 19 ust. 21 w/w ustawy).
Dotacje przedmiotowe na wyrównanie utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg krajowych przewozach pasażerskich za okres 30.04.2004r. Podatnik otrzymał dopiero po dacie 1 maja 2004r. Oznacza to, że w czasie gdy realizowane były usługi w związku z którymi podatnikowi przyznano dotacje - nie stanowiły one obrotu będącego podstawą opodatkowania. Zatem do dotacji otrzymanych przez podatnika po dniu 1 maja 2004r. nie można przyporządkować żadnej transakcji zrealizowanej po tej dacie. W związku z tym dotacja przekazana na rachunek bankowy po dacie 1 maja 2004r. nie podlega podatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W zakresie otrzymywanych przez podatnika dotacji samorządowych stwierdzić należy, że na podstawie art. 29 ust 1 w/w ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Zatem, nie każda dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale tylko ta, która związana jest z przedmiotem opodatkowania tym podatkiem, czyli z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Jeżeli podatnik, w związku z konkretnym świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny usługi stanowi ono, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tego świadczenia. Dopłata taka związana bezpośrednio ze świadczeniem usług, w myśl art. 29 ust. 1 w/w ustawy, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu wg stawki właściwej dla danej usługi.
Natomiast, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie będące dofinansowaniem, czy refundacją usługi. Dotacje nie związane ze świadczonymi usługami i nie mające bezpośredniego wpływu na cenę tych usług w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 w/w ustawy, nie stanowią obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
O tym, czy w danym przypadku występuje dotacja przedmiotowa, czy podmiotowa decydują szczegółowe warunki jej przyznania. W niniejszej sprawie warunki te określa zawarta umowa miedzy podatnikiem a Samorządem Województwa. Stan faktyczny wskazuje, że dotacje przekazywane przez urząd marszałkowski związane są z usługą przewozu świadczona przez podatnika, a realizowaną według ściśle określonego harmonogramu. Kwota dotacji za wykonywanie przewozów związana jest z wielkością deklarowanych kosztów i przychodów podatnika, a jej wypłaty uwarunkowane są od określonego w umowie wskaźnika. Udzielona dotacja samorządowa ma zatem na celu dofinansowanie działalności podatnika i uzależniona jest od ilości i wartości świadczonych przez podatnika usług przewozu osób.
Wobec powyższego udzielona podatnikowi dotacja samorządowa z tytułu umowy, w myśl przepisów art. 29 ust 1 w/w ustawy, będzie stanowiła obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwej dla danej usługi stawki.
