
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT importu Sprzętu wykorzystywanego do celów naukowych. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ za pośrednictwem e-Urząd Skarbowy 26 czerwca 2025 r.) oraz pismem z 10 lipca 2025 r. (wpływ za pośrednictwem e-Urząd Skarbowy 10 lipca 2025 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i jest (…) prowadzącym zaawansowane badania w dziedzinie (…). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych w zakresie (…).
Wnioskodawca jest uczestnikiem programu (…) (dalej: Grant), w ramach którego będzie nieodpłatnie otrzymywać sprzęt medyczny.
Grant jest inicjatywą realizowaną przez (…), którego celem jest wspieranie rozwoju terapii (…) poprzez m.in. zapewnienie uczestnikom programu urządzeń medycznych oraz wsparcia konsultingowego.
W ramach Grantu, Wnioskodawca będzie otrzymywać nieodpłatnie jednorazowe płytki i bioreaktory (…) oraz pompy (…), o łącznej wartości do (…) USD (dalej: Sprzęt).
Otrzymywany sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie do celów naukowych, wspierając badania nad opracowaniem terapii (…) oraz (…) w leczeniu (…).
Sprzęt zostanie przywieziony z USA na terytorium Polski bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy.
Uzupełnienie wniosku
1.Czy w związku z przywozem Sprzętu do Polski - będą Państwo podmiotem dokonującym zgłoszenia celnego, w jakim kraju Sprzęt zostanie zgłoszony do odprawy celnej (czy Sprzęt zostanie dopuszczony do obrotu w Polsce)?
Tak, w związku z przywozem Sprzętu do Polski Wnioskodawca będzie podmiotem dokonującym zgłoszenia celnego (bezpośrednio lub za pośrednictwem agencji celnej). Sprzęt zostanie zgłoszony do odprawy celnej w Polsce. Sprzęt zostanie dopuszczony do obrotu w Polsce, przy czym, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Sprzęt nie będzie przedmiotem żadnej transakcji na terytorium Polski ani Unii Europejskiej, ale będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów badań naukowych.
2.Czy badania, analizy lub próby, do których wykorzystywane są importowane towary (Sprzęt), mają na celu określenie ich składu, jakości lub innych parametrów technicznych, przeprowadzanych w celu uzyskania informacji lub w ramach testów o charakterze przemysłowym lub handlowym?
Otrzymany w ramach Grantu przez Wnioskodawcę Sprzęt, czyli jednorazowe płytki i bioreaktory (…) oraz pompy (…), są przeznaczone są badań, analiz przeprowadzanych w celu uzyskania informacji naukowych. Nie można jednak uznać, że badania mają na celu określenie składu, jakości lub innych parametrów technicznych importowanych towarów, bowiem to Sprzęt służy do określenia parametrów w ramach badań naukowych, a nie odwrotnie.
Grant i otrzymane w ramach jego jednorazowe płytki i bioreaktory (…) oraz pompy (…) ma na celu weryfikację, czy dostarczone komponenty są kompatybilne z modelem pracy badawczej Wnioskodawcy oraz czy usprawniają realizację eksperymentów naukowych, a zwłaszcza - czy pozwalają na poprawę parametrów hodowli i funkcjonalności komórek (…) w warunkach zbliżonych do przyszłych zastosowań klinicznych.
3.Czy importowane towary zostaną w całości zużyte lub zniszczone w trakcie wykonywania badań, analiz lub prób, a jeśli nie, to czy wówczas:
- zostaną one całkowicie zniszczone lub pozbawione wartości handlowej za zgodą organu celnego lub
- staną się przedmiotem zrzeczenia na rzecz Skarbu Państwa, bez obciążania go kosztami, lub
- zostaną wywiezione z terytorium Unii Europejskiej?
Tak - importowanie towary zostaną w całości zużyte w ramach prowadzonych badań.
4.Czy badania, analizy lub próby przeprowadzane z użyciem importowanego towaru będą służyły celom promocyjnym lub handlowym?
Tak - badania naukowe przeprowadzone z użyciem Sprzętu mają na celu zdobycie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne (badania podstawowe). W dalszej kolejności wyniki badań zostaną opisane i opublikowane, co przyczynia się do zwiększenia rozpoznawalności (…) na arenie krajowej i międzynarodowej. W takim zakresie można uznać, że prowadzenie badań z użyciem importowanego Sprzętu służy celom promocyjnym (…).
5.Czy ilości importowanych towarów odpowiadają celowi, do którego realizacji są przywożone?
Tak - ilości importowanych towarów odpowiadają potrzebom prowadzonych przez (…) badań w ramach Grantu.
6.Czy importowane towary podlegają zwolnieniu od cła?
Tak - importowane towary będą podlegać zwolnieniu od cła na podstawie przepisów Rozporządzenia.
Pytanie
Czy przywóz Sprzętu na terytorium Polski stanowił będzie import zwolniony z VAT na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, import Sprzętu będzie zwolniony z VAT na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy o VAT.
Jak wynika z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, poprzez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Wskazana definicja kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru na terytorium UE. Zatem, dla importu nie jest istotny cel przywozu ani inne kwestie takie jak stosunek prawny w ramach którego dokonano importu czy jego odpłatność. Jeżeli nastąpił przywóz towaru do UE to występuje import.
Podatnikami z tytułu importu towarów, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną, a także osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne uprawnione do korzystania z procedury uszlachetniania czynnego lub procedury odprawy czasowej, w tym również osoby, na które zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki osoby uprawnionej do korzystania z procedury. Zatem, aby zaistniał import, importerem nie musi być nawet podatnik VAT.
Z powyższego wynika, że fakt dokonania przywozu Sprzętu z USA na terytorium UE spowoduje powstanie importu towarów, nawet jeżeli towary zostały przywiezione nieodpłatnie. Potwierdza to przykładowo interpretacja Dyrektora KIS dnia 16 czerwca 2020 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.44.2020.4.KST. Jeżeli przywóz nastąpi na terytorium RP, to wystąpi import towarów na terytorium kraju, który stanowi czynność opodatkowaną VAT (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT).
Zasadniczo obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11 (art. 19a ust. 9 ustawy o VAT).
Co do zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Należy jednak rozpatrzyć, czy ustawa nie przewiduje zwolnienia, które mogłoby zostać zastosowane w niniejszej sprawie.
W przypadku importu towarów zakres i zasady zwolnienia z VAT uregulowane są w art. 45-82 Rozdziału 4 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku import towarów przeznaczonych do badań, analiz lub prób mających na celu określenie ich składu, jakości lub innych parametrów technicznych, przeprowadzanych w celu uzyskania informacji lub w ramach testów o charakterze przemysłowym lub handlowym, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1)towary poddawane badaniom, analizom lub próbom zostaną w całości zużyte lub zniszczone w trakcie ich wykonywania;
2)badania, analizy lub próby nie stanowią promocji handlowej;
3)ilości towarów ściśle odpowiadają celowi, do którego realizacji są przywożone.
Jak wskazuje się w doktrynie, zwolnienie określone w powyższym przepisie dotyczy importu towarów, które są przeznaczone do badań, prób lub analiz przeprowadzanych w celu uzyskania informacji lub w ramach testów o charakterze przemysłowym lub handlowym, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1)towary poddawane badaniom, analizom lub próbom zostaną w całości zużyte lub zniszczone w trakcie ich wykonywania;
2)badania, analizy lub próby nie stanowią promocji handlowej;
3)ilości towarów ściśle odpowiadają celowi, do którego realizacji są przywożone (J. Matarewicz, art. 71 [w:] Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2025).
Należy uznać, że w niniejszym przypadku wszystkie przesłanki te będą spełnione. Otrzymany w ramach Grantu przez Wnioskodawcę Sprzęt, czyli jednorazowe płytki i bioreaktory (…) oraz pompy (…), są przeznaczone są badań, analiz przeprowadzanych w celu uzyskania informacji naukowych. Sprzęt w trakcie badań i analiz zostanie w całości zużyty lub zniszczony, dodatkowo badania, analizy nie stanowią promocji handlowej, a ilość otrzymanego Sprzętu ściśle odpowiada celowi, do którego realizacji są przywożone. Zatem, wszystkie przesłanki wskazane w tym przepisie są spełnione i zwolnienie z VAT na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy o VAT może znaleźć zastosowanie.
Wnioskodawca jest świadomy, że zastosowanie tego zwolnienia uwarunkowane jest jeszcze zastosowaniem zwolnienia od cła.
Zgodnie z art. 81 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w art. 47-80, stosuje się w przypadku zastosowania zwolnień od cła, z wyjątkiem art. 56 i art. 74 ust. 1 pkt 19.
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na treść art. 57 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych (dalej: Rozporządzenie) warunek ten również pozostaje spełniony.
Jak stanowi ww. przepis, zwolnione z należności celnych przywozowych są przyrządy i aparatura przeznaczone do prowadzenia badań medycznych, diagnozowania lub leczenia, ofiarowane jako dary przez organizacje charytatywne lub dobroczynne albo przez osoby prywatne jednostkom służby zdrowia, służbom szpitalnym lub medycznym instytutom badawczym, uprawnionym przez właściwe organy państw członkowskich do otrzymywania takich towarów ze zwolnieniem z należności celnych przywozowych, lub zakupione przez takie jednostki służby zdrowia, szpitale lub medyczne instytuty badawcze w całości z funduszy dostarczonych przez organizacje charytatywne bądź dobroczynne lub z dobrowolnych składek, pod warunkiem potwierdzenia, że:
a)darowizna tych przyrządów lub aparatury nie kryje za sobą jakichkolwiek intencji natury handlowej ze strony darczyńcy; oraz
b)darczyńca nie jest w jakikolwiek sposób powiązany z producentem przyrządów lub aparatury, w stosunku do których złożono wniosek o zwolnienie (Dz. U. UE. L. z 2009 r. Nr 324, str. 23), zwolnienie z cła znajdzie zastosowanie.
Z kolei artykuł 58 Rozporządzenia przewiduje, że do celów stosowania przepisów art. 57, w szczególności w odniesieniu do przyrządów lub aparatury, jak również do określonych w nim instytucji korzystających, art. 47, 48 i 49 stosuje się odpowiednio, czego Wnioskodawca ma świadomość. Niemniej jednak warto wskazać, że niniejszy wniosek nie dotyczy kwestii celnych, ale możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 2 pkt 7 ustawy:
Przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.
Jak stanowi art. 19a ust. 9 ustawy:
Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.
Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.
Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Ponadto, w myśl art. 5 pkt 15, 18, 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) - zwanym dalej UKC:
- „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;
- „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;
- „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.
Stosownie do art. 77 UKC:
1. Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:
a) dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;
b) odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.
2. Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.
3. Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. (...)
Z powołanych regulacji wynika, że dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, natomiast dłużnikiem, czyli podmiotem odpowiedzialnym za dług celny jest zgłaszający. Obowiązek uiszczenia cła związany jest długiem celnym z ciążącym na określonym podmiocie. Zatem, w przypadku importu towarów podatnikiem jest ten podmiot, który jest dłużnikiem celnym, czyli co do zasady podmiot dokonujący zgłoszenia celnego lub podmiot, na rzecz którego działa przedstawiciel pośredni.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest (…) prowadzącym zaawansowane badania naukowe w zakresie (…). Wnioskodawca uczestniczy w programie (…). W ramach Grantu, Wnioskodawca będzie otrzymywał nieodpłatnie jednorazowe płytki i bioreaktory (…) oraz pompy (…) (Sprzęt). Sprzęt będzie wykorzystywany w badaniach nad opracowaniem terapii (…) do leczenia (…).
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy import Sprzętu będzie podlegał zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 71 ustawy.
Odnosząc się do przestawionych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku import towarów przeznaczonych do badań, analiz lub prób mających na celu określenie ich składu, jakości lub innych parametrów technicznych, przeprowadzanych w celu uzyskania informacji lub w ramach testów o charakterze przemysłowym lub handlowym, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) towary poddawane badaniom, analizom lub próbom zostaną w całości zużyte lub zniszczone w trakcie ich wykonywania;
2) badania, analizy lub próby nie stanowią promocji handlowej;
3) ilości towarów ściśle odpowiadają celowi, do którego realizacji są przywożone.
W myśl art. 71 ust. 2 ustawy:
Zwolnienie od podatku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się również do importu towarów, które nie uległy zniszczeniu lub zużyciu w trakcie badań, analiz lub prób, pod warunkiem że produkty powstałe po ich przeprowadzeniu za zgodą organu celnego zostaną:
1) całkowicie zniszczone lub pozbawione wartości handlowej lub
2) staną się przedmiotem zrzeczenia na rzecz Skarbu Państwa, bez obciążania go kosztami, lub
3) zostaną wywiezione z terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 71 ust. 3 ustawy:
Jeżeli towary powstałe po przeprowadzeniu badań, analiz lub prób są dopuszczane do obrotu, podlegają one opodatkowaniu podatkiem według stawek obowiązujących w dniu zakończenia tych badań, analiz lub prób, z uwzględnieniem wartości celnej ustalonej dla tego dnia przez organ celny. Jeżeli osoba zainteresowana, za zgodą organu celnego i na warunkach określonych przez organ celny, przetworzy pozostałe produkty na odpady lub złom, wysokość podatku określa się, uwzględniając stawki i wartości właściwe dla tych produktów w dniu ich powstania.
Przy czym, na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w art. 47-80, stosuje się w przypadku zastosowania zwolnień od cła, z wyjątkiem art. 56 i art. 74 ust. 1 pkt 19.
Z powołanych przepisów wynika, że zwolnienie od podatku określone w art. 71 ustawy dotyczy importu towarów, które są przeznaczone do badań, prób lub analiz przeprowadzanych w celu uzyskania informacji lub w ramach testów o charakterze przemysłowym lub handlowym, jeżeli spełnione są warunki określone w tej regulacji, z uwzględnieniem art. 81 ustawy.
W analizowanej sprawie nastąpi przywóz towarów (Sprzętu) z USA na terytorium Polski, a zatem wystąpi import towarów. Wnioskodawca dokona zgłoszenia celnego - bezpośrednio lub za pośrednictwem agencji celnej. W Polsce Sprzęt zostanie zgłoszony do odprawy celnej i dopuszczony do obrotu w UE. Zatem, z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego Wnioskodawca stanie się dłużnikiem odpowiedzialnym za dług celny.
Należy jednak zauważyć, że Sprzęt otrzymany w ramach Grantu przeznaczony jest do badań, analiz przeprowadzanych w celu uzyskania informacji naukowych (parametrów). Grant oraz otrzymane w ramach Grantu jednorazowe płytki i bioreaktory (…) oraz pompy (…) mają na celu weryfikację, czy dostarczone komponenty są kompatybilne z modelem pracy badawczej Wnioskodawcy oraz czy usprawniają realizację eksperymentów naukowych, w szczególności - czy pozwalają na poprawę parametrów (…) w warunkach zbliżonych do przyszłych zastosowań klinicznych. Badania naukowe przeprowadzone z użyciem Sprzętu mają na celu zdobycie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne (badania podstawowe). Wyniki badań zostaną opisane i opublikowane, co przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności (…) na arenie krajowej i międzynarodowej. Przy czym, Sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie do celów badań naukowych, tj. nie będzie przedmiotem żadnej transakcji na terytorium Polski ani UE. Ilość importowanych towarów odpowiada potrzebom prowadzonych badań. Importowane towary zostaną w całości zużyte w ramach prowadzonych badań. Wnioskodawca wskazał również, że importowane towary będą podlegać zwolnieniu od cła. Oznacza to, że w analizowanym przypadku będą spełnione warunki wskazane w art. 71 ustawy.
Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że import Sprzętu będzie zwolniony od podatku, na podstawie art. 71 ustawy.
Tym samym, przedstawione stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
