
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 13.12.2005 r. (data wpływu 15.12.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, uzupełnionym w dniu 01.02.2006 r. postanawiauznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedłożonego wniosku wynika, że Spółka zakupiła kwas askorbinowy do produkcji swoich wyrobów, od amerykańskiej firmy nie będącej podatnikiem VAT-UE. Transakcja ta została udokumentowana fakturą z dnia 02.12.2005 r. wystawioną przez firmę amerykańską. Dostawę wraz z fakturą, z Hamburga do Rzeszowa (zakład produkcyjny Wnioskodawcy) dostarczyła w dniu 07.12.2005 r. firma przewozowa niemiecka, działająca na zlecenie firmy amerykańskiej. W porcie w Hamburgu przedmiotowy towar został zgłoszony do odprawy celnej i dopuszczony do obrotu na terytorium Wspólnoty, pomimo, że warunki dostawy w zamówieniu zostały ustalone jako DDU Rzeszów ("Dostarczone, cło nie opłacone") a nie tak jak przyjęto na fakturze DDP Rzeszów ("Dostarczone, cło opłacone"). W związku z zaistniałą sytuacją Strona potraktowała niniejszą transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wystawiając w grudniu 2005 r. fakturę wewnętrzną oraz ujmując podatek należny i naliczony z tytułu tej transakcji w deklaracji za
12.2005 r. W informacji podsumowującej wykazano ją w czwartym kwartale 2005 r., wpisując kod kraju - Pl, zaś jako nr identyfikacyjny VAT kontrahenta - NIP Spółki. Zdaniem Strony przywóz kwasu askorbinowego z USA na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty niż terytorium kraju nie stanowi dla Spółki importu towarów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przemieszczenie towaru z Hamburga do Polski należało potraktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem przywóz towarów z państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju - co ma miejsce w niniejszym przypadku - w rozumieniu ustawy o VAT nie stanowi importu towarów na terytorium Polski.
Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ustawy przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy. Zatem przywiezienie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (np. Niemiec) będzie dla Spółki wewnątrzwspólnotowym nabyciem. W konsekwencji zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy należało z tytułu tej transakcji wystawić fakturę wewnętrzną oraz ująć ją w deklaracji VAT-7.
Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy Podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 obowiązani są składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów. Stosownie do art. 100 ust. 3 ustawy informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Jednakże w tym przypadku ze względu na charakter czynności, de facto brak kontrahenta, od którego dokonywane byłoby wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów należy uznać, iż tym numerem powinien być numer VAT-UE Spółki.
Z tych też względów postanowiono jak na wstępie.
