
Temat interpretacji
Pismem z dnia 18.05.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 19.05.2005r.) Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonała zakupu biletów lotniczych na przelot służbowy własnych pracowników z Warszawy do Paryża oraz na powrót z Paryża do Warszawy u węgierskiego przewoźnika. Firma ta nie używa tradycyjnych biletów, drukowane jest tylko potwierdzenie rezerwacji na przelot. Na potwierdzeniu tym są podane informacje takie jak na bilecie, czyli termin i miejsce odlotu i przylotu oraz nazwiska pasażerów. Na potwierdzenie zakupu usługi lotniczej Spółka otrzymała fakturę VAT, w której podany jest numer identyfikacji podatkowej VAT UE sprzedawcy i nabywcy oraz informacja, że usługa zwolniona jest z VAT zgodnie z paragrafem 12 a) oraz 29 c) węgierskiej ustawy o VAT.
Z kolei w pozycjach faktury dotyczących stawki i kwoty podatku VAT widnieje odpowiednio 0% i 0,00.
W uzupełnieniu do wniosku z dnia 04.08.2005 r. Spółka podaje, iż uzyskała telefoniczną informację od wystawcy przedmiotowej faktury za usługi transportu lotniczego, iż usługi te objęte są stawką 0%.
Spółka ma wątpliwości, jak potraktować ten zakup w świetle obowiązujących przepisów VAT. Zdaniem Spółki zakupiona usługa nie podlega polskiemu podatkowi VAT ? nie musi więc być wystawiana faktura wewnętrzna ani też nie powinien być wykazywany ten zakup w deklaracji VAT-7.
Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
- z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju, do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).
Dla usług transportu międzynarodowego, w świetle przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy, stawka podatku wynosi 0%.
Z brzmienia art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, iż w przypadku świadczenia usług transportowych ? miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.
Z kolei w § 4 b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) postanowiono, że w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego opodatkowanych wg stawki 0% - miejscem świadczenia jest terytorium kraju.
Zasada ta ma zastosowanie dla podatników podatku od towarów i usług świadczących tego typu usługi, którzy zarejestrowani są w Polsce.
Zakupiony przez Spółkę bilet lotniczy dotyczy usługi transportu międzynarodowego wykonanej przez zagranicznego przewoźnika, zatem Spółka jest nabywcą usług transportu międzynarodowego. Obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług wystąpiłby w opisanej we wniosku sytuacji, gdybyśmy mieli do czynienia z importem usług.
Importem usług, w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 4.
W przepisie zawartym w art. 17 ust. 1 pkt. 4 określono, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
W świetle powyższego, import usług ma miejsce w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (opodatkowania) jest Polska.
Dokonując zatem oceny, czy określona usługa podmiotu zagranicznego dla usługobiorcy krajowego stanowi import usług, należy ustalić, gdzie w świetle przepisów ustawy podlega opodatkowaniu ta usługa. Jeżeli zgodnie z tymi przepisami, miejscem opodatkowania nie jest Polska ? wówczas nie wywołuje ona w stosunku do krajowego usługobiorcy, żadnych skutków na gruncie podatku od towarów i usług.
Natomiast gdy przepisy te wskazują, że miejscem opodatkowania jest terytorium Polski, wówczas należy ocenić, kto z tego tytułu jest podatnikiem podatku VAT.
Stosownie do art. 17 ust. 2, przepisu zawartego w ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.
W świetle powyższego, mechanizm samoobliczania podatku przez usługobiorcę występuje w pewnej grupie usług, wyszczególnionych w w/w przepisie.
Wśród tych usług nie znalazły się usługi międzynarodowego transportu osób.
Usługa przewozu pracowników Spółki z Warszawy do Paryża i z Paryża do Warszawy podlega więc opodatkowaniu w kraju siedziby przewoźnika wg zasad obowiązujących w tym państwie.
Zatem w przypadku usług międzynarodowego transportu osób (morskiego lub lotniczego), zobowiązanym do zapłaty podatku jest podmiot, który tę usługę wykonał.Jak wynika z posiadanej przez Spółkę faktury, usługa przewozu została opodatkowana na Węgrzech podatkiem VAT wg stawki 0%.
Spółka nie ma w związku z tym obowiązku rozliczania importu usług.
W oparciu o przedstawiony stan faktyczny i prawny obowiązujący na dzień wydania niniejszego postanowienia, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Spółki dotyczące kwestii braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi transportu międzynarodowego, zakupionej przez polskiego usługobiorcę jest słuszne.
