P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - ZP/443-336/2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.11.2005, sygn. ZP/443-336/2/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej sposobu dokumentowania otrzymywanej "refundacji wywozowej" do eksportu towarów, za nieprawidłowy.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej eksportuje wyprodukowane przez siebie wafle wysokocukrowe. Zgodnie z rozporządzeniem WE 800/1999, Spółka otrzymuje z Agencji Rynku Rolnego "refundację wywozową", która stanowi dofinansowanie do eksportowanych produktów, na podstawie wniosku o refundację. Jak podaje Wnioskująca, eksport potwierdzony jest odpowiednimi dokumentami celnymi.

W ocenie Wnioskującej, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymana dotacja powinna zostać udokumentowana fakturą wewnętrzną.

Podatnik zwrócił się o potwierdzenie przedstawionego we wniosku stanowiska.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie odnoszą się wprost do kwestii dokumentowania otrzymanych dotacji.

Stosownie do art. 106 ust. 1 w/w ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie natomiast z art. 106 ust. 7 w/w ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Jednocześnie, w świetle przepisów art. 109 ust. 3 przywoływanej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Zdaniem tut. organu podatkowego, uwzględniając przywołane regulacje art. 106 ust. 1 i 7 wywieść należy, iż podatnik podatku od towarów i usług nie jest obowiązany do wystawiania faktur VAT, czy też faktur wewnętrznych w sytuacji otrzymania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Jednakże, fakt ten, stosownie do powyżej cytowanych przepisów art. 109 ust. 3 w/w ustawy, powinien zostać odzwierciedlony w prowadzonej przez Podatnika ewidencji, w celu prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym, stanowisko Podatnika, w części dotyczącej dokumentowania otrzymywanej "refundacji wywozowej", wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za nieprawidłowe i postanowić jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu