
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej sposobu dokumentowania otrzymywanej "refundacji wywozowej" do eksportu towarów, za nieprawidłowy.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej eksportuje wyprodukowane przez siebie wafle wysokocukrowe. Zgodnie z rozporządzeniem WE 800/1999, Spółka otrzymuje z Agencji Rynku Rolnego "refundację wywozową", która stanowi dofinansowanie do eksportowanych produktów, na podstawie wniosku o refundację. Jak podaje Wnioskująca, eksport potwierdzony jest odpowiednimi dokumentami celnymi.
W ocenie Wnioskującej, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymana dotacja powinna zostać udokumentowana fakturą wewnętrzną.
Podatnik zwrócił się o potwierdzenie przedstawionego we wniosku stanowiska.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;
Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie odnoszą się wprost do kwestii dokumentowania otrzymanych dotacji.
Stosownie do art. 106 ust. 1 w/w ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zgodnie natomiast z art. 106 ust. 7 w/w ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.
Jednocześnie, w świetle przepisów art. 109 ust. 3 przywoływanej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Zdaniem tut. organu podatkowego, uwzględniając przywołane regulacje art. 106 ust. 1 i 7 wywieść należy, iż podatnik podatku od towarów i usług nie jest obowiązany do wystawiania faktur VAT, czy też faktur wewnętrznych w sytuacji otrzymania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy. Jednakże, fakt ten, stosownie do powyżej cytowanych przepisów art. 109 ust. 3 w/w ustawy, powinien zostać odzwierciedlony w prowadzonej przez Podatnika ewidencji, w celu prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
W związku z powyższym, stanowisko Podatnika, w części dotyczącej dokumentowania otrzymywanej "refundacji wywozowej", wyrażone w złożonym wniosku należało uznać za nieprawidłowe i postanowić jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
