P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-743/05/KB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2005, sygn. 1472/RPP1/443-743/05/KB, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 11.10.2005r. (uzupełnionym w dniu 28 i 29.11.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że działalność prowadzona przez Podatnika polega m.in. na rekrutacji pracowników i poszukiwaniu personelu na stanowiska średniej i wyższej kadry menażerskiej tzw. Executive Search. Usługa ta jest świadczona na rzecz osób prawnych z siedzibą w krajach Unii Europejskiej oraz na rzecz firm z państw trzecich. Wyszukiwani pracownicy są zatrudniani w firmach w Polsce. Spółka jedynie sporadycznie świadczy usługi na rzecz klientów zagranicznych. Dzieje się to tylko w przypadku, kiedy klient chce pozostać anonimowy i poszukiwania są tajne oraz kiedy klient nie posiada siedziby w Polsce. Proces rekrutacji i selekcji składa się m.in. z przygotowania, a następnie podpisania kontraktu, w którym Spółka zobowiązuje się do przeprowadzenia procesu selekcji i rekrutacji na dane stanowisko zgodnie z oczekiwaniami i wymaganiami przyszłego pracodawcy. W dalszej fazie następuje proces poszukiwania i wstępnej selekcji kandydatów na dane stanowisko, mający na celu wyłonienie około 10 - 20 osób do dalszego etapu rekrutacji tzw. rozmowy kwalifikacyjnej. Po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej sporządzana jest lista 3 - 5 osób, które są zapraszane na rozmowę z przyszłym pracodawcą, który wybiera jednego kandydata i bezpośrednio podpisuje z nim umowę o pracę. Spółka nie bierze udziału w negocjacjach warunków zatrudnienia oraz w podpisywaniu umowy o pracę. Zgodnie z odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego i oświadczeniem złożonym przez Spółkę powyższe usługi świadczone przez Podatnika mieszczą się w grupowaniu PKD 74.50 Rekrutacja pracowników i poszukiwanie personelu. Ponadto z przedłożonego przez Spółkę KRS wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest działalność agentów. Zdaniem Spółki usługi przez nią świadczone na rzecz osób prawnych z krajów Unii Europejskiej oraz na rzecz osób prawnych z krajów trzecich nie powinny podlegać ustawie o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że w ramach zawieranych umów z kontrahentami z Unii Europejskiej oraz z państw trzecich, Spółka świadczy usługi pośrednictwa polegające na wyszukiwaniu pracowników (rekrutacji i selekcji pracowników sklasyfikowanej w PKD w podklasie 75.50 A). W związku z powyższym należy uznać, że mamy tu do czynienia z usługami, o których mowa w art. 27 ust.4 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.), tj. z usługami agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeśli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1 - 10 (w tym usług dostarczania personelu - pkt 5).

W ustawie o podatku od towarów i usług nie zostało zdefiniowane pojęcie usług dostarczania (oddelegowania) personelu, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5. Jednakże w ocenie Naczelnika tut. Urzędu wykonywane przez Podatnika czynności składające się na cały proces rekrutacji i selekcji, sklasyfikowane według PKD w podklasie 74.50A, niewątpliwie uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług dostarczania personelu.

Zatem, zgodnie z art. 27 ust. 3 w przypadku, gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W związku z powyższym miejscem świadczenia ww. usług świadczonych na rzecz podatnika mającego siedzibę poza terytorium kraju jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. Oznacza to, że usługi te, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art.14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie