W zakresie ulgi na ekspansję. - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.21.2024.1.MBD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.21.2024.1.MBD

Temat interpretacji

W zakresie ulgi na ekspansję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 stycznia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ulgi na ekspansję.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.         Stan faktyczny

Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową prawa handlowego z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „UPDOP”).

Przedmiot działalności gospodarczej Spółki, zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym, obejmuje w szczególności: „sprzedaż hurtową części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli” (PKD 45.31.Z) oraz „produkcję pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli” (PKD 29.32.Z). W ramach prowadzonej działalności Spółka:

(…)

Niniejszy wniosek o wydanie indywidulanej interpretacji podatkowej dotyczy kwestii podatkowych związanych z produkcją tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych (dalej: „Produkty”).

W ramach prowadzonej działalności Spółka wprowadza na rynek tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych pod własną marką towarową „…”, której jest właścicielem. Spółka zatrudnia (...) (...) osób i dysponuje obsługiwanym przez te osoby parkiem maszynowym w postaci następujących maszyn CNC (komputerowo sterowanych urządzeń numerycznych): frezarek, tokarek, wyważarek, znakowarek, współrzędnościowej maszyny pomiarowej oraz linii technologicznej do nanoszenia powłok na metale. Maszyny te zlokalizowane są w halach produkcyjnych, którymi Spółka dysponuje, oraz wykorzystywane są przez Spółkę przy produkcji tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych. Spółka opracowała technologię (…) tarcz hamulcowych objętą od 2018 r. ochroną patentową na wynalazek, udzieloną na rzecz Spółki przez Urząd Patentowy RP (patent nr …). Technologia (…) stosowana jest w procesie produkcji tarcz hamulcowych. Produkowane tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych wprowadzane są przez Spółkę na rynek pod własną marką towarową „….”, stanowiącą znak towarowy objęty od 2017 r. ochroną udzieloną na rzecz Spółki przez Urząd Patentowy RP (znak towarowy nr …) oraz przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (znak towarowy nr …).

Przy wykorzystaniu opisanych wyżej zasobów Spółka produkuje i wprowadza na rynek Produkty w postaci tarcz hamulcowych tuningowych oraz tarcz hamulcowych standardowych.

Przykładowy proces produkcji tarcz hamulcowych tuningowych do pojazdów mechanicznych (czyli zamienników o podwyższonych parametrach użytkowych porównywalnych z oryginalnymi tarczami hamulcowymi) odbywa się w następujący sposób:

1.   Spółka dokonuje zakupu komponentów tarcz hamulcowych od dostawców zewnętrznych (głównie zagranicznych, kod CN importowanego towaru: …). Pozyskane komponenty są traktowane przez spółkę jako półprodukty podlegające dalszemu przetworzeniu (obróbce).

2.   W zakładzie produkcyjnym Spółki zakupione komponenty poddawane są następującym procesom wykonywanym we własnym zakresie przez Spółkę w halach produkcyjnych i przy wykorzystaniu własnego parku maszynowego:

1)  kontroli jakości - polegającej na badaniu zgodności zakupionych komponentów z rysunkami technicznymi odnoszącymi się do parametrów części stosowanych na pierwszy montaż (części oryginalne) oraz zgodności wykonania detali z normami obróbki skrawaniem przy użyciu specjalistycznych urządzeń pomiarowych (maszyny: współrzędnościowa maszyna pomiarowa CNC, twardościomierze, czujniki bicia osiowego, suwmiarki, głębokościomierze);

2)  wyważaniu - polegającym na równoważeniu rozkładu masy detali (tarcz hamulcowych), w których rozkład masy korygowany jest za pomocą frezowania do zadanych parametrów zgodnie z normami przyjętymi prze Spółkę (maszyny: specjalistyczne wyważarki numeryczne CNC).

3)  toczeniu - polegającym na obróbce skrawaniem detali (tarcz hamulcowych) w celu sprowadzenia parametrów bicia osiowego do zadanych parametrów zgodnie z normami przyjętymi prze Spółkę (maszyny: specjalistyczne tokarki numeryczne CNC);

4)  znakowaniu - polegającym na nadawaniu unikalnych cech i numerów produkcyjnych detalom (tarczom hamulcowym) niezbędnych do ich jednoznacznej identyfikacji w procesie produkcyjnym i posprzedażowym (maszyny: specjalistyczne znakowarki numeryczne CNC);

5)  frezowaniu - polegającym na wierceniu i/lub frezowaniu detali (tarcz hamulcowych) według zastrzeżonych w urzędzie UE ds. własności intelektualnej wzorów użytkowych tarcz hamulcowych tuningowych (o podwyższonych parametrach użytkowych) dostępnych w ofercie Spółki (maszyny: specjalistyczne frezarki numeryczne CNC);

6)  nakładaniu powłoki antykorozyjnej - polegającym na poddaniu detali (tarcz hamulcowych) procesom odtłuszczania chemicznego, płukania międzyprocesowego, fosforanowania cynkowego, impregnacji olejowej, suszenia w celu wytworzenia specjalnej powłoki zabezpieczającej tarcze hamulcowe przed czynnikami zewnętrznymi (korozją) powodując wydłużenie cyklu życia produktu (maszyny: specjalistyczna instalacja do powierzchniowej obróbki metali); technologia (…) tarcz hamulcowych została objęta od 2018 r. ochroną patentową na wynalazek, udzieloną na rzecz Spółki przez Urząd Patentowy RP (patent nr …);

7)  konfekcjonowaniu - polegającym na pakowaniu w opakowania oznaczone logo marki (…) (zastrzeżony znak towarowy Spółki) i przygotowaniu gotowych produktów do dalszej dystrybucji wśród nabywców hurtowych i indywidulanych (detalicznych) w kraju i na eksport (kod CN eksportowanego towaru: …); (maszyny: drukarki etykiet, maszyny pakujące, itp.).

Przykładowy proces produkcji tarcz hamulcowych standardowych do pojazdów mechanicznych (czyli zamienników porównywalnych z oryginalnymi tarczami hamulcowymi) odbywa się w następujący sposób:

1.  Spółka dokonuje zakupu komponentów tarcz hamulcowych od dostawców zewnętrznych (głównie zagranicznych, kod CN importowanego towaru: …). Pozyskane komponenty są traktowane przez Spółkę jako półprodukty podlegające dalszemu przetworzeniu (obróbce).

2.  W zakładzie produkcyjnym Spółki zakupione komponenty poddawane są następującym procesom:

1)  kontroli jakości - polegającej na badaniu zgodności zakupionych komponentów z rysunkami technicznymi odnoszącymi się do parametrów części stosowanych na pierwszy montaż (części oryginalne) oraz zgodności wykonania detali z normami obróbki skrawaniem przy użyciu specjalistycznych urządzeń pomiarowych (maszyny: współrzędnościowa maszyna pomiarowa CNC, twardościomierze, czujniki bicia osiowego, suwmiarki, głębokościomierze);

2)  wyważaniu - polegającym na równoważeniu rozkładu masy detali (tarcz hamulcowych), w których rozkład masy korygowany jest za pomocą frezowania do zadanych parametrów zgodnie z normami przyjętymi prze Spółkę (maszyny: specjalistyczne wyważarki numeryczne CNC);

3)  toczeniu - polegającym na obróbce skrawaniem detali (tarcz hamulcowych) w celu sprowadzenia parametrów bicia osiowego do zadanych parametrów zgodnie z normami przyjętymi prze Spółkę (maszyny: specjalistyczne tokarki numeryczne CNC);

4)  znakowaniu - polegającym na nadawaniu unikalnych cech i numerów produkcyjnych detalom (tarczom hamulcowym) niezbędnych do ich jednoznacznej identyfikacji w procesie produkcyjnym i posprzedażowym (maszyny: specjalistyczne znakowarki numeryczne CNC);

5)  nakładaniu powłoki antykorozyjnej - polegającym na poddaniu detali (tarcz hamulcowych) procesom odtłuszczania chemicznego, płukania międzyprocesowego, fosforanowania cynkowego, impregnacji olejowej, suszenia w celu wytworzenia specjalnej powłoki zabezpieczającej tarcze hamulcowe przed czynnikami zewnętrznymi (korozją) powodując wydłużenie cyklu życia produktu (maszyny: specjalistyczna instalacja do powierzchniowej obróbki metali); technologia fosforanowania cynkowego oraz impregnacji olejowej powierzchni żeliwnych tarcz hamulcowych została objęta od 2018 r. ochroną patentową na wynalazek, udzieloną na rzecz Spółki przez Urząd Patentowy RP (patent nr …);

6)  konfekcjonowaniu - polegającym na pakowaniu w opakowania oznaczone logo marki (…) (zastrzeżony znak towarowy Spółki) i przygotowaniu gotowych produktów do dalszej dystrybucji wśród nabywców hurtowych i indywidulanych (detalicznych) w kraju i na eksport (kod CN eksportowanego towaru: …); (maszyny: drukarki etykiet, maszyny pakujące, itp.).

2.         Zdarzenie przyszłe

Spółka planuje poniesienie w ramach działalności gospodarczej następujących wydatków (kosztów) w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów (dalej: „Koszty Zwiększenia Przychodów”):

1)  w kategorii kosztów uczestnictwa w targach na organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników - Spółka planuje poniesienie wydatków związanych z udziałem Spółki w targach krajowych i międzynarodowych, w tym poza granicami Polski, na których Spółka prezentować będzie potencjalnym klientom oferty sprzedaży Produktów; planowane wydatki w tym zakresie obejmować będą w szczególności koszty wynajęcia i przygotowania powierzchni wystawowych celem ekspozycji Produktów, koszty obsługi miejsc ekspozycji Produktów, a także koszty biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników Spółki biorących udział w targach w celu obsługi miejsc ekspozycji Produktów;

2)  w kategorii kosztów działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących Produktów - Spółka planuje poniesienie wydatków obejmujących w szczególności koszty opracowania i wykonania materiałów promocyjno-informacyjnych dotyczących Produktów (broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), koszty zakupu przestrzeni reklamowych w środkach masowego przekazu oraz w internecie mających na celu promowanie Produktów, koszty opracowania i przeprowadzenia kampanii promocyjno-informacyjnych w internecie (w tym akcje marketingowe i mailingowe) dotyczące Produktów, koszty rozbudowy strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów, koszty związane z pozycjonowaniem strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów;

3)  w kategorii kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż Produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych - Spółka planuje poniesienie wydatków związanych w szczególności z przygotowaniem dokumentacji i przeprowadzeniem procesu homologacji/certyfikacji tarcz hamulcowych (norma …) wg najnowszych norm stosowanych na rynku Unii Europejskiej dla tej grupy produktów, która zapewni Produktom (tarczom hamulcowym do pojazdów mechanicznych) aktualnie i w przyszłości oferowanym przez Spółkę zgodność z najnowszymi wewnątrzwspólnotowymi normami i wymaganiami jakościowymi.

Ponadto, Spółka wskazuje, że:

1)  odbiorcami nabywającymi odpłatnie oferowane przez Spółkę Produkty są i będą pomioty niebędące podmiotami powiązanymi ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 UPDOP;

2)  Spółka przewiduje, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie latach podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniesie Koszty Zwiększenia Przychodów, przychody ze sprzedaży Produktów zostaną zwiększone w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub że osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub że osiągnie przychody ze sprzedaży Produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju;

3)  rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym;

4)  Spółka nie korzysta i nie będzie korzystać w roku podatkowym, w którym zostaną poniesione Koszty Zwiększenia Przychodów, w odniesieniu do dochodów uzyskanych ze sprzedaży Produktów ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a UPDOP;

5)  Spółka przewiduje, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani nie będą odliczane od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Pytania

1.  Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym oferowane przez Spółkę tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych są produktami wytworzonymi przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.  Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wskazane w tym opisie koszty planowane do poniesienia przez Spółkę w ramach działalności gospodarczej w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów (tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych) obejmujące:

-    koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego (w szczególności koszty wynajęcia i przygotowania powierzchni wystawowych celem ekspozycji Produktów, koszty obsługi miejsc ekspozycji Produktów), zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

-    koszty działań promocyjno-informacyjnych obejmujące w szczególności koszty opracowania i wykonania materiałów promocyjno-informacyjnych dotyczących Produktów (broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), koszty zakupu przestrzeni reklamowych w środkach masowego przekazu oraz w internecie mających na celu promowanie Produktów, koszty opracowania i przeprowadzenia kampanii promocyjno-informacyjnych w internecie (w tym akcje marketingowe i mailingowe) dotyczące Produktów, koszty rozbudowy strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów, koszty związane z pozycjonowaniem strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów;

-    koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż Produktów obejmujące w szczególności koszty przygotowania dokumentacji i koszty przeprowadzenia procesu homologacji/ certyfikacji tarcz hamulcowych (norma …),

będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji - czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

I.          W odniesieniu do pytania nr 1 Wnioskodawca wskazuje, że przewidziana w art. 18eb ust. 1 UPDOP, ulga na ekspansję przysługuje podatnikowi uzyskującemu przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych i polega na prawie odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 UPDOP, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18eb ust. 2, przez produkty objęte ulgą rozumie się „rzeczy wytworzone przez podatnika”.

Ustawodawca w art. 18eb ust. 2 UPDOP, zdefiniował na potrzeby ulgi prowzrostowej pojęcie „produktów” jako rzeczy wytworzonych przez podatnika, jednakże nie sprecyzował ani pojęcia „rzeczy”, ani pojęcia „wytworzenia”. Z tego względu należy w tym przypadku sięgnąć do definicji zawartych w innych przepisach oraz do wykładni językowej użytych pojęć.

Zgodnie z art. 45 kodeksu cywilnego „rzeczami” są tylko przedmioty materialne.

Z kolei przepisy podatkowe rozróżniają pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych” (m.in. w art. 12 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 1 UPDOP).

Przyjąć zatem należy, że skoro ustawodawca posłużył się w art. 18eb ust. 2 UPDOP, pojęciem rzeczy, rozumieć je należy wyłącznie jako produkty stanowiące przedmioty materialne.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawiera także definicji pojęcia „wytwarzać”. Należy zatem sięgnąć do wykładni językowej tego pojęcia.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl/szukaj/wytwarzać.html)), słowo „wytwarzać” oznacza m.in. „zrobić, wyprodukować coś”. Pochodzący od słowa wytwarzać odczasownikowy imiesłów bierny „wytworzony” oznacza zatem: „zrobiony, wyprodukowany”.

Przenosząc powyższe na grunt art. 18eb ust. 2 UPDOP, przyjąć należy, że użyta w tym przepisie fraza: „rzeczy wytworzone przez podatnika” oznacza „przedmioty materialne zrobione (wyprodukowane) przez podatnika”. Oznacza to zatem, że warunkiem skorzystania z tzw. ulgi prowzrostowej jest zrobienie przez podatnika (a nie przez podmioty trzecie) czegoś, co jest przedmiotem materialnym, przy czym przepis art. 18eb ust. 2 UPDOP (ani żaden inny), nie określa (a zatem nie zawiera ograniczeń) co do sposobu, metody lub technologii wytworzenia rzeczy.

Wnioskodawca prezentuje stanowisko, że Spółka produkuje (robi) tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych (tuningowe i standardowe), gdyż powstają one w wyniku pracy własnych pracowników i obsługiwanych przez nich maszyn oraz w wyniku szeregu czynności technologicznych i organizacyjnych (w tym opatentowanej …), którym poddawane są nabywane półprodukty. Wskutek tych czynności powstają identyfikowalne rzeczy materialne, posiadające charakterystyczne i unikalne cechy, a następnie wprowadzane są one do obrotu pod własnym znakiem towarowym. Oznacza to, że opisane w ramach przedstawionego stanu faktycznego oferowane przez Spółkę tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych są produktami wytworzonymi przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

II.         W odniesieniu do pytania nr 2, Wnioskodawca wskazuje, że przewidziana w art. 18eb ust. 1 UPDOP, ulga na ekspansję przysługuje podatnikowi uzyskującemu przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych i polega na prawie odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 UPDOP, kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 UPDOP, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się w szczególności koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

1. Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 1 UPDOP, „koszty uczestnictwa w targach” zostały objęte przez ustawodawcę katalogiem zamkniętym i zostały ograniczone do wydatków poniesionych na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Określając katalog wydatków ustawodawca nie zdefiniował jednak w przepisach podatkowych samego pojęcia „uczestnictwa w targach”. Niezbędne jest zatem dokonane wykładni językowej tego pojęcia. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) przez pojęcie uczestnictwo należy rozumieć „branie w czymś czynnego udziału, współdziałanie w jakiejś akcji”. Z kolei „targi” Słownik języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) definiuje jako „wystawę krajową lub międzynarodową dającą przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji”. Zatem, „uczestnictwo w targach” należy rozumieć na gruncie tego przepisu jako udział podatnika w wystawie krajowej lub międzynarodowej, w tym poza granicami Polski, dającej podatnikowi możliwość zaprezentowania swych produktów, zaś innym uczestnikom odwiedzjącym wystawę - możliwość przeglądu eksponatów oferowanych przez podatnika.

Ponadto, ustawodawca - określając katalog wydatków związanych z udziałem w targach - nie zdefiniował wydatków polegających na „organizacji miejsca wystawowego” na takich targach. Odwołując się do wykładni językowej pojęcia „organizacja" użytego w tym przypadku jako forma odczasownikowa słowa „organizować”, wskazać należy za Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl), że „organizować” oznacza „tworzyć zespół do wspólnego działania”, „kompleksowo coś urządzić”. Zatem, „organizacja miejsca wystawowego” to nic innego jak „stworzenie (urządzenie) miejsca przeznaczonego do wystawienia eksponatów (produktów)”.

W ocenie Wnioskodawcy, w pojęciu organizacji miejsca wystawowego na targach mieścić będą się wszystkie bezpośrednie czynności, które łącznie złożą się na możliwość prezentacji produktów w ramach miejsca wystawowego na targach (np. najem powierzchni wystawienniczej, koszty przygotowania ekspozycji, koszty obsługi miejsc ekspozycji).

Wnioskodawca prezentuje stanowisko, że planowane przez Spółkę koszty związane z udziałem Spółki w targach krajowych i międzynarodowych, w tym poza granicami Polski, na których Spółka w ramach wynajętych miejsc wystawowych prezentować będzie potencjalnym klientom oferty sprzedaży Produktów, w szczególności koszty wynajęcia i przygotowania powierzchni wystawowych celem ekspozycji Produktów, koszty obsługi miejsc ekspozycji Produktów, a także koszty biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników Spółki biorących udział w targach w celu obsługi miejsc ekspozycji, będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów (tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych), o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka będzie uprawniona do zastosowania wobec tych wydatków odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 2 UPDOP, „koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów” nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami, co pozwala interpretować wskazane w tym przepisie przykładowe rodzaje kosztów działań promocyjno-informacyjnych w sposób szeroki. Wskazana lista działań promocyjno-informacyjnych jest ponadto katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę pewnych rodzajów czynności ma na celu jedynie przykładowe (a nie zamknięte) zobrazowanie, jakiego rodzaju działania mieszczą się w pojęciu działań promocyjno- informacyjnych. W tym zakresie do skorzystania z ulgi prorozwojowej istotne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno-informacyjnych „dotyczących produktów”, o których mowa w art. 18eb ust. 1 i 2 UPDOP.

Prawo podatkowe nie zawiera definicji legalnej „działań promocyjno-informacyjnych”. Niezbędne jest zatem dokonane wykładni językowej tego pojęcia. Przez „działania promocyjno-informacyjne dotyczące produktów” należy rozumieć „działalność w zakresie promocji i informacji o produktach”. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „promocja” oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań”. Z kolei „informacja” zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”. Z kolei użyty w tym przepisie zwrot „dotyczących produktów” oznacza, że działania zmierzające do zwiększenia popularności oraz działania informacyjne muszą dotyczyć produktu, który wytwarza podatnik. Aby zatem, daną działalność można było uznać za działania promocyjno-informacyjne niezbędne jest, aby była to działalność zmierzająca do zwiększenia popularności lub wiedzy o produkcie i jednocześnie, aby była to działalność związana z komunikowaniem (informowaniem) o tym produkcie.

Wnioskodawca prezentuje stanowisko, że planowane przez Spółkę wydatki obejmujące koszty opracowania i wykonania materiałów promocyjno-informacyjnych dotyczących Produktów (broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), koszty zakupu przestrzeni reklamowych w środkach masowego przekazu oraz w internecie mających na celu promowanie Produktów, koszty opracowania i przeprowadzenia kampanii promocyjno-informacyjnych w internecie (w tym akcje marketingowe i mailingowe) dotyczące Produktów, koszty rozbudowy strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów, koszty związane z pozycjonowaniem strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów są działaniami promocyjno-informacyjnymi, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 UPDOP, gdyż mają one na celu zwiększenie rozpoznawalności oferowanych przez Spółkę Produktów (tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych) i zwiększenie ich sprzedaży oraz jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o Produktach Spółki. W konsekwencji - ponieważ opisane w ramach zdarzenia przyszłego wydatki są działaniami promocyjno-informacyjnymi oraz dotyczyć będą Produktów Spółki, wydatki te będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów (tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych), o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka będzie uprawniona do zastosowania wobec tych wydatków odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

3. Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 4 UPDOP, koszty „przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych” nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami, co pozwala interpretować wskazane w tym przepisie przykładowe rodzaje kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów w sposób szeroki. Wskazana lista tych jest ponadto katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę pewnych rodzajów czynności o charakterze certyfikacyjnym lub rejestracyjnym ma na celu jedynie przykładowe (a nie zamknięte) zobrazowanie, jakiego rodzaju czynności mieszczą się w pojęciu przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów. W konsekwencji, każdy rodzaj dokumentacji (a więc także dokumentacji fakultatywnej, a nie tylko wymaganej bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa), która umożliwia sprzedaż Produktów, będzie kwalifikował się do objęcia przywołanym przepisem.

W tym zakresie do skorzystania z ulgi prorozwojowej istotne jest jedynie, aby były to czynności związane z przygotowaniem dokumentacji „umożliwiającej sprzedaż produktów”, o których mowa w art. 18eb ust. 1 i 2 UPDOP.

Wnioskodawca prezentuje stanowisko, że planowane przez Spółkę wydatki obejmujące koszty przygotowania dokumentacji i koszty przeprowadzenia w oparciu o te dokumenty procesu homologacji/certyfikacji tarcz hamulcowych (norma ECE R90) wg najnowszych norm stosowanych na rynku Unii Europejskiej dla tej grupy produktów, która zapewni Produktom (tarczom hamulcowym do pojazdów mechanicznych) aktualnie i w przyszłości oferowanym przez Spółkę zgodność z najnowszymi wewnątrzwspólnotowymi normami i wymaganiami jakościowymi, są kosztami przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 UPDOP.

W konsekwencji wydatki te będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów (tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych), o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym Spółka będzie uprawniona do zastosowania wobec tych wydatków odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

-zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

-osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

-osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:

przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:

podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

W świetle art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:

przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 ustawy o CIT:

w przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:

za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:

koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ad. 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 dotyczą ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym oferowane przez Spółkę tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych są produktami wytworzonymi przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT.

Odnosząc się do Państwa powyższych wątpliwości, w pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT, wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dlatego też, aby ocenić, czy do Spółki mają zastosowanie przepisy art. 18eb ustawy o CIT, dotyczące ulgi na ekspansję, w pierwszy kolejność należy ocenić czy Spółka wytwarza rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej.

W przepisach dotyczących ulgi na ekspansję, jak i w pozostałych przepisach ustawy o CIT nie zostało zdefiniowane wyrażenie „wytworzyć rzecz”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN  słowo „wytworzyć” oznacza „zrobić, wyprodukować coś”, „wytwórca”.

Kolejną definicję słowa wytworzyć możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „wytworzyć” jako: „spowodować powstanie czegoś”.

Z kolei pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny, (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.) w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Mając na uwadze powyższe definicje, stwierdzić zatem należy, że wyrażenie „wytworzyć rzecz” przez podatnika oznacza wyprodukować różnego rodzaju przedmioty materialne przez tego podatnika.

Uwzględniając przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powyższe wyjaśnienia stwierdzić należy, że Spółka wytwarza rzecz (produkt) w postaci tarczy hamulcowych. Jak wskazano powyżej, wytworzyć produkt oznacza jego wyprodukowanie, a więc przeprowadzenie jego etapów produkcji od początku do końca. Oczywistym jest, że producenci tarcz hamulcowych nie są w stanie wyprodukować wszystkich elementów tarcz hamulcowych i zmuszeni są do nabywania niektórych elementów (komponentów) od dostawców zewnętrznych.

Zatem, skoro Spółka produkuje tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych, gdyż powstają one w wyniku pracy własnych pracowników i obsługiwanych przez nich maszyn oraz w wyniku szeregu czynności technologicznych i organizacyjnych (w tym opatentowanej technologii fosforanowania cynkowego oraz impregnacji olejowej powierzchni żeliwnych), którym poddawane są nabywane półprodukty, to można uznać, że wytwarza rzecz materialną (produkt) w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, w postaci tarcz hamulcowych. Wskutek tych czynności powstają identyfikowalne rzeczy materialne, posiadające charakterystyczne i unikalne cechy, a następnie wprowadzane są one do obrotu pod własnym znakiem towarowym i w związku z tym, mogą Państwo w stosunku do tych tarcz hamulcowych opisanych w niniejszym wniosku, stosować przepisy art. 18eb ustawy o CIT, pozwalające na skorzystanie z tzw. ulgi na ekspansję.

Zatem, stanowisko Państwa, w zakresie ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym oferowane przez Spółkę tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych są produktami wytworzonymi przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Wątpliwości Państwa w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczą ustalenia, czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wskazane w tym opisie koszty planowane do poniesienia przez Spółkę w ramach działalności gospodarczej w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów (tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych) obejmujące:

-   koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego (w szczególności koszty wynajęcia i przygotowania powierzchni wystawowych celem ekspozycji Produktów, koszty obsługi miejsc ekspozycji Produktów), zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

-   koszty działań promocyjno-informacyjnych obejmujące w szczególności koszty opracowania i wykonania materiałów promocyjno-informacyjnych dotyczących Produktów (broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), koszty zakupu przestrzeni reklamowych w środkach masowego przekazu oraz w internecie mających na celu promowanie Produktów, koszty opracowania i przeprowadzenia kampanii promocyjno-informacyjnych w internecie (w tym akcje marketingowe i mailingowe) dotyczące Produktów, koszty rozbudowy strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów, koszty związane z pozycjonowaniem strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów;

-   koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż Produktów obejmujące w szczególności koszty przygotowania dokumentacji i koszty przeprowadzenia procesu homologacji/ certyfikacji tarcz hamulcowych (norma ECE R90),

będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a w konsekwencji - czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.

Punktem wyjścia do oceny Państwa stanowiska jest art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, zgodnie z którym, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Należy wskazać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).

Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 94/14).

Odnosząc cyt. powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stwierdzić należy, że koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Spółki mieszczą się w katalogu kosztów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.

Koszty uczestnictwa w targach

Mając na uwadze przedstawiony powyżej katalog wydatków/kosztów uprawniających do odliczenia (art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT) stwierdzić należy, że wymienione przez Państwa koszty wynajęcia i przygotowania powierzchni wystawowych celem ekspozycji Produktów, koszty obsługi miejsc ekspozycji Produktów, a także koszty biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników Spółki biorących udział w targach w celu obsługi miejsc ekspozycji Produktów, mogą zostać zaliczone do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT.

Należy zauważyć, że art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, uznaje za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tylko koszty uczestnictwa w targach polegające na organizacji miejsca wystawowego, zakupie biletów lotniczych oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników. Zakres tego przepisu nie obejmuje innych kosztów oprócz tych, które zostały w nim wyraźnie wskazane. Zatem, koszty nie wymienione wprost w przywołanej regulacji i przeznaczone na realizację działań mających pośredni związek z wydatkami w nim wymienionymi, nie podlegają/nie będą podlegać odliczeniu w ramach ulgi na ekspansję.

Koszty działań promocyjno-informacyjnych

Wskazać należy, że w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia także koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, poprzez pojęcie „promocja” należy rozumieć m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” rozumieć należy czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”. Tym samym, zgodnie z powyższymi definicjami, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że ponoszone przez Państwa koszty opracowania i wykonania materiałów promocyjno-informacyjnych dotyczących Produktów (broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), koszty zakupu przestrzeni reklamowych w środkach masowego przekazu oraz w internecie mających na celu promowanie Produktów, koszty opracowania i przeprowadzenia kampanii promocyjno-informacyjnych w internecie (w tym akcje marketingowe i mailingowe) dotyczące Produktów, koszty rozbudowy strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów, koszty związane z pozycjonowaniem strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów, uprawniają go do odliczenia jako koszty wymienione w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, tj. koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Koszty przygotowania dokumentacji

Zdaniem Organu, ponoszone przez Państwa wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji i przeprowadzeniem procesu homologacji/certyfikacji tarcz hamulcowych (norma ECE R90) wg najnowszych norm stosowanych na rynku Unii Europejskiej dla tej grupy produktów, która zapewni Produktom (tarczom hamulcowym do pojazdów mechanicznych) aktualnie i w przyszłości oferowanym przez Spółkę, zgodność z najnowszymi wewnątrzwspólnotowymi normami i wymaganiami jakościowymi, mogą Państwo zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, jako koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.

Wskazać należy, że Spółka ponosząc ww. koszty przygotowuje (gromadzi) dokumentację, która będzie mu pozwalać na sprzedaż poszczególnych produktów, co uzasadnia możliwość dokonania odliczenia ww. wydatków na podstawie powołanego przepisu.

Tym samym, Państwa stanowisko, w zakresie ustalenia, czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wskazane w tym opisie koszty planowane do poniesienia przez Spółkę w ramach działalności gospodarczej w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów (tarcz hamulcowych do pojazdów mechanicznych) obejmujące:

-     koszty uczestnictwa w targach poniesione na organizację miejsca wystawowego (w szczególności koszty wynajęcia i przygotowania powierzchni wystawowych celem ekspozycji Produktów, koszty obsługi miejsc ekspozycji Produktów), zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

-     koszty działań promocyjno-informacyjnych obejmujące w szczególności koszty opracowania i wykonania materiałów promocyjno-informacyjnych dotyczących Produktów (broszur, katalogów informacyjnych i ulotek), koszty zakupu przestrzeni reklamowych w środkach masowego przekazu oraz w internecie mających na celu promowanie Produktów, koszty opracowania i przeprowadzenia kampanii promocyjno-informacyjnych w internecie (w tym akcje marketingowe i mailingowe) dotyczące Produktów, koszty rozbudowy strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów, koszty związane z pozycjonowaniem strony internetowej dotyczącej oferowanych Produktów;

-     koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż Produktów obejmujące w szczególności koszty przygotowania dokumentacji i koszty przeprowadzenia procesu homologacji/ certyfikacji tarcz hamulcowych (norma ECE R90),

będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a w konsekwencji - czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w  przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art.  47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).