POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/307/214/2005/GW

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.11.2005, sygn. 1473/WV/443/307/214/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku , z dnia 16.08.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


Uzasadnienie


Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka dokonuje wewnatrzwspólnotowych dostaw towarów. Celem zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług w przypadku tych czynności, Spółka gromadzi niezbędne dokumenty umożliwiające zastosowanie preferencyjnej stawki podatku.

Pytanie Wnioskodawcy:
W związku z koniecznością zgromadzenia tychże dokumentów Spółka ma następującą wątpliwość:czy w świetle aktualnie obowiązującego przepisu art. 42 ustawy VAT Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonała wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na rzecz zidentyfikowanego dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych podatnika podatku od wartości dodanej i posiada następujące dokumenty potwierdzające tą dostawę:1.kopię faktury,2.specyfikację poszczególnych sztuk ładunku oraz3.dokumenty otrzymane od przewoźnika (dokument przewozowy CMR), niepodpisany przez odbiorcę towaru, lecz dokumentujący fakt wywozu towaru domiejsca przeznaczenia (inne niż Polska państwo członkowskie)?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:
Na podstawie art. 42 ust. l ustawy VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:1.podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numeridentyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwoczłonkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dlapodatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer dla celów dostawwewnątrzunijnych na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;2.podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiadaw swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowejdostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytoriumpaństwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy VAT, podstawowymi dowodami potwierdzającymi fakt wywozu towaru z terytorium kraju i dostarczenie towaru nabywcy są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:1.dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora)odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z którychjednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ichprzeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),2.kopia faktury,3.specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.Obecne brzmienie przepisu art. 42 ust. 3 ustawy VAT znowelizowane ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90, poz. 756) nie nakłada na podatników obowiązku posiadania dokumentu potwierdzającego przyjęcie towarów przez nabywcę towarów na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. W związku z tym, Spółka ma prawo zastosować stawkę 0% podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy dokona dostawy wewnątrzwspólnotowej na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby obrotu wewnątrzwspólnotowego, podając jednocześnie numery nabywcy i dostawcy na fakturze, a posiadane przez Spółkę dokumenty (kopia faktury, specyfikacja towarów oraz dokument przewozowy CMR od przewoźnika) potwierdzać będą wywiezienie towaru z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (miejsca przeznaczenia).

Potwierdzeniem tak zajętego stanowiska może być informacja zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w Broszurze informacyjnej wydanej na okoliczność zmian wprowadzonych zacytowaną wyżej nowelą ustawy VAT, w której to na stronie 10 Ministerstwo Finansów stwierdza, iż dla potwierdzenia wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów podatnik, co do zasady, nie musi bezwzględnie posiadać dowodu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towarów na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Bez znaczenia w naszej ocenie pozostanie fakt, iż dokument przewozowy otrzymany od przewoźnika (CMR) nie został podpisany przez nabywcę. Z dokumentu tego wynika bowiem jednoznacznie, iż towar powierzony przewoźnikowi wywieziony został z terytorium kraju i został dostarczony do miejsca przeznaczenia określonego przez nabywcę. Przewoźnik biorąc na siebie obowiązek wykonania na rzecz Spółki usługi przewozu towarów odpowiada za prawidłowo wykonaną usługę, a przekazując Spółce dokument przewozowy CMR potwierdza tym samym fakt wywozu towaru z terytorium kraju do miejsca jego przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Dokument przewozowy CMR otrzymany od przewoźnika potwierdza zatem, w naszej ocenie, oba elementy konieczne do wystąpienia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, tj.:fakt wywozu towaru z terytorium kraju,fakt wywozu towaru na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Taki sposób dokumentowania wywozu towaru z terytorium kraju jest w pełni uzasadniony tym bardziej, iż z samej definicji wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru wynika, iż dostawą taką jest wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności polegającej na przeniesieniu praw do dysponowania towarem jak właściciel, na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Stosownie do ust. 3 w/w artykułu dowodami takimi, w sytuacji przedstawionej przez Podatnika, tj. w przypadku gdy dostawca korzysta z usług przewoźnika, są następujące dokumenty, jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie do nabywcy, znajdującego się poza Polską, towarów, będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów: 1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi), 2) kopia faktury, 3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku Stosownie do ust. 11 w/w artykułu w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności: 1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie; 2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Wymienione w ust. 11 dokumenty (t. j. m in. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju) mają charakter subsydiarny. Dla potwierdzenia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów podatnik, co do zasady, nie musi bezwzględnie posiadać dowodu potwierdzającego przyjęcie przez nabywcę towarów na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Dokument otrzymany od przewoźnika (CMR), z którego jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, nie wymaga podpisania przez nabywcę tych towarów. Z powołanych przepisów - art. 42 ust. 3 i 42 ust. 11 ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług wynika, że dokumenty, jakimi podatnik powinien się posłużyć dla wykazania, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, winny tę okoliczność jednoznacznie, w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać. W związku z powyższym, jeżeli z posiadanych łącznie przez Spółkę dokumentów t. j. kopii faktury, specyfikacji towarów oraz dokumentu CMR otrzymanego od przewoźnika, jednoznacznie wynika, iż towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, to dokumenty te będą stanowiły podstawę do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu