Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216-218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordyn... - Interpretacja - OG/005/173/PP2/443/58/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.11.2005, sygn. OG/005/173/PP2/443/58/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216-218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.10.2005 r. znak: RG7410-2/uż.w./12/04/05 (uzupełnionego pismem z dnia 07.11.2005 r.) urzędu gminy w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Urząd gminy w dniu 13.10.2005 r. złożył do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych. Ponieważ wniosek ten był niekompletny, Naczelnik tut. Urzędu w dniu 26.10.2005 r. wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Pismo w sprawie uzupełnienia wniosku wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 07.11.2005 r.

Urząd gminy jest podatnikiem podatku VAT od m-ca kwietnia 2005r. Pobiera opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych z terminem ich wymagalności do 31 marca 2006 r. W 2005 r. Urząd gminy nie przeprowadzał aktualizacji opłaty rocznej ze względu na zmianę wartości nieruchomości.

Urząd gminy zwrócił się z zapytaniem:
- czy powinien wypowiedzieć dotychczasowe opłaty roczne i podnieść ich wysokość o podatek VAT?
- czy wysokość dotychczasowych opłat rocznych należy traktować jako kwotę brutto łącznie z podatkiem VAT?

Zdaniem urzędu gminy opodatkowanie podatkiem VAT opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nie może być przyczyną dokonania aktualizacji opłaty rocznej i wypowiedzenia dotychczasowej wysokości tych opłat, ponieważ nie dokonano zmiany wartości nieruchomości. Ustalona wysokość opłat z tytułu użytkowania wieczystego jest kwotą brutto, a podatek VAT jest zawarty w tej opłacie.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego stwierdza, że przedstawione powyżej stanowisko urzędu gminy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Oddanie nieruchomości w wieczyste użytkowanie nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, ponieważ nie daje prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.

W świetle art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. A zatem oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu, i nie jest dostawą towarów, uznać należy, iż jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Tym samym podlega zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisów ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity: Dz. U. Nr 261 z 2004 r., poz. 2603) za oddaną w wieczyste użytkowanie nieruchomość, od użytkowników pobierane są stosowne opłaty.

W świetle art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. A zatem w przypadku użytkowania wieczystego podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, że kwota pobranej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem od towarów i usług).

Natomiast unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za wieczyste użytkowanie wynikają z przepisów cyt. wyżej ustawy o gospodarce nieruchomościami, a nie z przepisów podatkowych. Tym samym, sprawa możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego, nie należy do kompetencji organów podatkowych.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach