POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP.005/59/2005

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.11.2005, sygn. PP.005/59/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.10.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

stwierdza,
iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny wynikający z wniosku:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskujący - podatnik podatku od towarów i usług otrzymał wsparcie w postaci dotacji w ramach Programu Phare 2002 SSG - Programu rozwoju przedsiębiorstw eksportowych. Umowę wsparcia nr (...) Podatnik zawarł z Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. z siedzibą w Krakowie. Przedmiotem umowy było wsparcie udzielone na realizację projektu: "Badanie rynków oraz przygotowywanie strategii eksportowej połączone z kojarzeniem partnerów". Zakup wspieranej usługi został udokumentowany fakturami VAT.

Poszczególne etapy realizowanych usług to:
- ocena pozycji konkurencji przedsiębiorstwa na wybranych rynkach eksportowych;
- rozwój strategii eksportowej przedsiębiorstwa;
- badanie rynku zagranicznego;
- kojarzenie partnerów.

Jak Podatnik oświadcza, głównym celem projektu jest pozyskiwanie zagranicznych klientów potrzebujących kompleksowej obsługi reklamy profesjonalnej administracji sieci komputerowych.

Wniosek dotyczy potwierdzenia, że otrzymana dotacja na sfinansowanie zakupionych ww. usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika, uzyskana dotacja nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi oferowanych przez Wnioskującego.

Mając powyższe na uwadze stwierdza się, co następuje:

W świetle przepisów art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży,pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści przedstawionej wyżej regulacji prawnej wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzyma dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. W takim przypadku mamy do czynienia z dotacją przedmiotową podlegającą opodatkowaniu. Natomiast dotacje o charakterze ogólnym, przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, nie mające wpływu na cenę towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, czyli nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem przesłanką mającą podstawowe znaczenie przy ocenie, czy dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest stwierdzenie, czy jest ona dokonywana w celu sfinansowania całości lub części dostawy towarów lub świadczenia usług, czy też służy bardziej ogólnemu dofinansowaniu działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymana dotacja została przeznaczona na sfinansowanie części zakupu usług związanych z realizacją projektu pn. "Badanie rynków oraz przygotowywanie strategii eksportowej połączone z kojarzeniem partnerów" obejmujące ocenę pozycji konkurencji przedsiębiorstwa na wybranych rynkach eksportowych, rozwój strategii eksportowej przedsiębiorstwa, badanie rynku zagranicznego, kojarzenie partnerów. Otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi świadczonych przez podatnika.

Uwzględniając przytoczone przepisy podatkowe oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż przedmiotowa dotacja nie stanowi obrotu, o którym mowa w ww. art. 29 przywołanej ustawy, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak na wstępie.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dacie wydania postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie