POSTANOWIENIE - Interpretacja - U.S.28.I/443-21/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.10.2005, sygn. U.S.28.I/443-21/05, Urząd Skarbowy w Sochaczewie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zm.), po rozpoznaniu wniosku Pani X o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, skierowanym do tutejszego organu podatkowego w dniu 30 sierpnia 2005 roku (uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2005 roku) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sochaczewie postanawia uznać, że stanowisko Strony w sprawie możliwości odliczania podatku od towarów i usług od nabywanego paliwa oraz usług leasingowych w pełnej wysokości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Z sytuacji przedstawionej we wniosku oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie wynika, że podatniczka użytkuje na podstawie umowy leasingu nr 22551/W/04 z dnia 15 listopada 2004 roku, której stroną stała się w dniu 20 czerwca 2005 roku (data podpisania aneksu do przedmiotowej umowy) - samochód ciężarowy marki Peugeot Boxer o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony.
Wnioskodawczyni uzyskała zaświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów, potwierdzające spełnienie przez użytkowany samochód warunków o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

2. Przedmiot interpretacji. Czy podatniczka może odliczać podatek od towarów i usług od nabywanego paliwa oraz usług leasingowych związanych z użytkowanym pojazdem samochodowym?

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Zdaniem Strony ma ona prawo do odliczania kwot podatku od towarów i usług od powyższych zakupów w pełnej wysokości.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Stosownie do postanowień art. 86 ust. 3 ustawy, W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł..

Zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy, gdy samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o których mowa w ust. 3 stanowią przedmiot umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Użytkownicy tych pojazdów mają prawo do odliczenia 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Natomiast suma powyższych kwot podatku naliczonego w całym okresie użytkowania takich samochodów i pojazdów (dotycząca jednego samochodu lub pojazdu) - nie może przekroczyć kwoty 6000 zł.

Dalszą konsekwencją nabycia lub użytkowania powyższych samochodów lub pojazdów (w rozpatrywanym przypadku - na podstawie umowy leasingu) jest brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do ich napędu - na podstawie regulacji zawartej w art. 88 ust. 3 ustawy. Przedstawione ograniczenia w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego nie będą jednak skutkowały wobec podatniczki występującej z żądaniem.
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, strona użytkuje co prawda pojazd samochodowy (Peugeot Boxer) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, spełnia on jednak warunki określone w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy.
Tym samym będzie ona mogła odliczać kwoty podatku naliczonego zawarte w czynszu, racie lub innej płatności wynikającej z umowy - w pełnej wysokości. Jest bowiem użytkowniczką innego pojazdu samochodowego niż tego o którym stanowi art. 86 w ustępie 3 ustawy.
Charakter posiadanego samochodu decydował będzie także o możliwości odliczania podatku naliczonego zawartego w cenie paliwa niezbędnego do napędu tego pojazdu.

Należy w tym miejscu podkreślić, że spełnienie przez dany pojazd wymagań o których mowa między innymi w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy stwierdza się w myśl ust. 5 tegoż artykułu - na podstawie dodatkowego badania technicznego. Jest ono przeprowadzane przez okręgową stację kontroli pojazdów, a jego wykonanie potwierdza stosowne zaświadczenie. Z załączonych do wniosków dokumentów wynika, że podatniczka takie zaświadczenie uzyskała.

Ponadto w niniejszej sprawie nie znajdzie także zastosowania przepis art. 7 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw z dnia 21 kwietnia 2005 roku (Dz. U. Nr 90, poz. 756), a raczej obowiązek w nim wskazany.

Obowiązek ten polegał na rejestracji do dnia 15 czerwca 2005 roku - umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy "nowelizacyjnej" (dzień 1 czerwca 2005 roku) na podstawie których podatnicy użytkowali samochody i inne pojazdy samochodowe. Rejestracja ta była konieczna aby dalej korzystać z prawa do pełnego odliczania podatku od towarów i usług, wliczonego w cenę czynszu, raty lub innej formy odpłatności za korzystanie z przedmiotowych usług. Wnioskodawczyni nie musiała dopełniać żadnych formalności w tutejszym urzędzie skarbowym związanych z zawartą umową leasingową, ponieważ została ona podpisana w dniu 20 czerwca 2005 roku.

W związku z powyższym stanowisko Strony zajęte we wniosku należy uznać za prawidłowe.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy zauważa, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Stronę i na podstawie przepisów obowiązujących w dniu wydania niniejszego postanowienia.
W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie mniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sochaczewie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Sochaczewie