D E C Y Z J A - Interpretacja - PI/005-28/05/Z/06

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.07.2005, sygn. PI/005-28/05/Z/06, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, działając na podstawie:

  • art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926 ze zm.);

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 23 maja 2005 r. przez Grupa Inwestycyjna Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Sopocie na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie nr PP/443-29/05 z dnia 17 maja 2005r., zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zakup paliwa do napędu samochodów osobowych nabytych przed 1 maja 2004 r.

odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 20.04.2005r. Grupa Inwestycyjna Spółka z o. o. z siedzibą w Sopocie zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka zapytuje, czy przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej, niż określona przy pomocy wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - dla pojazdów nabytych przed dniem 1 maja 2004 r. ?

W złożonym wniosku wskazano następujący stan faktyczny:

Grupa Inwestycyjna Sp. z o. o. wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest budowanie i sprzedaż nieruchomości samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej ładowności mniejszej, niż określona we wzorze zawartym w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Kilka z w/w samochodów zostało nabytych przez Spółkę przed 1 maja 2004 r., czyli przed wejściem w życie nowej ustawy o VAT, kilka pojazdów zaś użytkowanych jest przez Spółkę na podstawie umów leasingu, zawartych zarówno przed dniem 1 maja 2004 r. jak i po tej dacie, czyli już pod rządami nowej ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedstawiając własne stanowisko w przedmiotowej sprawie Spółka prezentuje pogląd, iż zgodnie z wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy zasadą podatku VAT jest jego potrącalność na każdym etapie obrotu, w takim zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ w/w samochody wykorzystywane są przez Spółkę w działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z czym ogólny warunek dla możliwości dokonania odliczeń jest spełniony.

Wykładnia przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy zdaniem Spółki odsyła do definicji samochodu osobowego zawartej w art. 86 ust. 3 ustawy (zapis ust. 5 dotyczący homologacji nie jest z punktu widzenia niniejszej analizy istotny). Wspomniany przepis art. 86 ust. 3 definiuje pojazd samochodowy z punktu widzenia jego ładowności mniejszej, niż określona we wzorze, ale równocześnie w ocenie Spółki stanowi, że musi być to po pierwsze pojazd nabyty przez podatnika, a po drugie owo nabycie musiało nastąpić po 1 maja 2004 r., tj. po wejściu w życie nowej ustawy o VAT. Powyższe warunki w ocenie Spółki muszą być spełnione łącznie, co wynika z zasady, że nie wolno przy interpretacji normy prawnej pomijać jakiegokolwiek z jej fragmentów. W związku z czym równie istotny jak ładowność samochodu jest fakt jego nabycia przez podatnika. Ponieważ nowa ustawa o VAT obowiązuje co do zasady od 1 maja 2004 r. i nie zawiera w odniesieniu do art. 86 przepisu międzyczasowego, który stanowiłby, że zawarta w ust. 3 definicja dotyczy samochodów nabytych również przed wejściem w życie ustawy, w związku z czym uprawniony jest wniosek, że jakiekolwiek ograniczenia w odliczeniu podatku VAT, w tym od zakupionego paliwa do napędu samochodów osobowych dotyczą tylko takich pojazdów, które zostały nabyte przez podatnika po 1 maja 2004 r. Jeżeli chodzi o samochody nabyte wcześniej, to "odliczenie od paliwa" przysługuje i to bez względu na to, czy samochód jest osobowy i czy spełnia lub nie warunek dotyczący jego ładowności.

W odpowiedzi na powyższy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sopocie postanowieniem znak PP/443-29/05 z dnia 17 maja 2005r. stwierdził, iż stanowisko Spółki co do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sopocie stwierdził, że skoro użytkowane przez Spółkę samochody mają ładowność mniejszą, niż określona przy pomocy wzoru zawartego w przepisie art. 86 ust. 3 ustawy, a zatem nie spełniają przesłanek ustawowych do uznania ich za samochody ciężarowe w rozumieniu przepisów nowej ustawy o VAT - to w świetle przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik nie może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa wykorzystywanego do napędu tych pojazdów.

Pismem z dnia 23.05.2005r. Spółka wniosła zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie z dnia 17 maja 2005r. znak PP/443-29/05, w którym zaskarżyła w całości w/w postanowienie i wniosła o uznanie, że jej stanowisko zawarte we wniosku z dnia 27.04.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest prawidłowe, tzn. że Spółce w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu paliw silnikowych wykorzystywanych do napędu ww. samochodów.

Zaskarżonemu postanowieniu Spółka zarzuca naruszenie:

  1. art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - poprzez jego zastosowanie w sprawie w sytuacji, gdy ww. przepis nie mógł być zastosowany, ponieważ nie odnosi się on do samochodów nabytych przed dniem 01.05.2005 r.,
  2. art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT - poprzez jego zastosowanie w sprawie, podczas gdy ww. przepis nie dotyczy z punktu widzenia odliczenia podatku VAT od paliwa do samochodów nabytych przed 1 maja 2004 r.,
  3. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - poprzez jego zastosowanie w sprawie w sytuacji, gdy skarżącej Spółce przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT od zakupionego paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów osobowych nabytych przed 01.05.2004 r.

W uzasadnieniu swego zażalenia Spółka powtórzyła w całości argumentację zawartą w jej wniosku z dnia 27.04.2005 r., zgodnie z którą przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ma zastosowanie jedynie do samochodów nabytych po dniu 1 maja 2004 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po weryfikacji przedmiotowego postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie i po rozpatrzeniu zarzutów zażalenia Spółki stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 mara 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednakże obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy.

Przepis art. 86 ust. 3 w/wym ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.

Zgodnie z treścią art. 86 ust 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne dla:

  • pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),
  • pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.

W cytowanym powyżej przepisie art. 86 ust. 3 ustawy ustawodawca ustanawia dla potrzeb stosowania przepisów ustawy o VAT definicję samochodu osobowego, w myśl której samochodem osobowym jest każdy samochód i pojazd samochodowy, którego dopuszczalna ładowność całkowita jest niższa, niż określona przy pomocy wzoru zamieszczonego w tym przepisie, przy czym data i sposób nabycia w/wym. pojazdów dla ich zaklasyfikowania do określonej kategorii pojazdów nie są istotne.

Z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż samochody i inne pojazdy samochodowe dzielą się na dwie kategorie pojazdów, tj. samochody i pojazdy samochodowe do których mają zastosowanie ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego przy ich nabyciu i przy zakupie paliwa wykorzystywanego do ich napędu oraz samochody i pojazdy samochodowe, w stosunku do których ww. ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego nie mają zastosowania i należy stosować zasadę ogólną wyrażoną w treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy.

Analiza przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku z treścią art. 86 ust. 3 i ust. 4 w/wym. ustawy pozwala stwierdzić, iż ustawodawca dopuszcza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony na zasadach ogólnych określonych w przepisie art. 86 ust. 1 w/w ustawy o VAT przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu jedynie w przypadku wykorzystywania tych paliw do napędu samochodów i pojazdów samochodowych, które należą do kategorii :

  • samochodów i pojazdów samochodowych, których dopuszczalna ładowność udokumentowana wyciągiem świadectwa homologacji lub odpisem decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji jest wyższa, niż obliczona przy pomocy wzoru zamieszczonego w art. 86 ust. 3,
  • pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),
  • pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.

W świetle przedstawionego stanu prawnego w ocenie Dyrektora tut. Izby nieprawidłowym jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów i pojazdów samochodowych wiąże się nie z określoną kategorią pojazdów, lecz z datą ich nabycia.

Skoro z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka użytkuje w działalności gospodarczej samochody osobowe o dopuszczalnej ładowności całkowitej mniejszej, niż określona przy pomocy wzoru zamieszczonego w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, to w świetle przedstawionego stanu prawnego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie paliwa wykorzystywanego do ich napędu Spółce nie przysługuje. Przy czym nie ma tutaj żadnego znaczenia, czy w/wym. pojazdy stanowią własność Spółki i kiedy zostały przez nią nabyte oraz to, czy pojazdy użytkowane są na podstawie umów leasingu zawartych przed, czy po wejściu w życie przepisów cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Powyższy fakt może mieć znaczenie jedynie przy określeniu wysokości przysługującej Podatnikowi do odliczenia kwoty podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących raty leasingu samochodów - realizacji praw uprzednio nabytych przy tzw. usługach ciągłych.

W świetle powyższego niesłusznym jest zarzut Spółki o naruszeniu w wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie postanowieniu przepisu art. 88 ust. 1 pkt 3 i art. 86 ust. 3 i 5 poprzez ich zastosowanie, gdyż w/wym. przepisy wbrew twierdzeniom Spółki mają zastosowanie do przedstawionego przez nią stanu faktycznego.

Bezpodstawnym jest również zarzut Spółki naruszenia w wydanym postanowieniu przepisu art. 86 ust. 1 ustawy poprzez jego niezastosowanie, gdyż ww. przepis nie reguluje kwestii prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa do napędu w/w samochodów, lecz jedynie zakres tego odliczenia.

W świetle powyższego w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku dokonana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie ocena stanowiska Wnioskującej Spółki w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowa. Stąd - zgodnie z przepisem art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku - podzielając stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie zawarte w zaskarżonym postanowieniu nr PP/443-29/05 z dnia 17 maja 2005r. uznaje, iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie i postanawia jak w sentencji decyzji.

Izba Skarbowa w Gdańsku