
Temat interpretacji
Po przeanalizowaniu przedmiotowego stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Parczewie, działając na podstawie art. 14a ustawy z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926-z późn.zm.) informuje:
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 tej ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, zgodnie z art. 146 ust. 3 pkt 1 - 3 ww. ustawy rozumie się:
- 1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę3. urządzenia i ujęcia wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne- jeżeli są one związane z
obiektami budownictwa mieszkaniowego.Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że drogi, dojścia i dojazdy zaliczane są do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jedynie w przypadku ich realizacji w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Wynika to z cyt. wyżej przepisu art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. Z przedłożonego pisma nie wynika, aby miał miejsce taki przypadek. Przedmiotowa sytuacja dotyczy tylko i wyłącznie modernizacji drogi gminnej. Spółka jest przedsiębiorstwem drogowym i wykonuje usługi tylko w tym zakresie. Droga ta, zdaniem tutejszego organu przebiega, w przeważającej części wzdłuż ciągu zabudowy zagrodowej. Ponadto droga gminna służy nie tylko mieszkańcom położonych wzdłuż niej budynków mieszkalnych, ale również innym jej użytkownikom, a także użytkownikom przejeżdżającym tylko przez wieś. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Parczewie, w odniesieniu do robót budowlanych polegających wyłącznie na modernizacji drogi gminnej, która nie
jest wykonywana w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, nie można zastosować stawki 7% na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy. Do zastosowania stawki 7% nie jest wystarczające to, że droga obsługuje między innymi budownictwo mieszkaniowe. Do zaliczenia drogi do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest uznanie, że jej budowa ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Wobec przedstawionej powyżej argumentacji dla tego typu inwestycji właściwą stawką VAT jest stawka w wysokości 22 % na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT.
Ponadto dodatkowo informuje się, że w przypadku gdy realizowana infrastruktura towarzysząca będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i innymi obiektami, na podstawie posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz z innymi obiektami i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami, tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym i 22% dla pozostałej części. Nie ma konieczności dokumentowania wielkości udziału infrastruktury towarzyszącej, która będzie wykorzystywana na cele mieszkaniowe w postaci oświadczeń, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1999r. w sprawie szczegółowego zakresu....(Dz. U. z 1999r., Nr 109, poz.1250), gdyż rozporządzenie to obowiązywało do dnia 31 grudnia 2003r. Z dniem 1 stycznia 2004r. moc obowiązująca ww. rozporządzenia wygasła, w związku z czym przedstawione zaświadczenie nie było dowodem w sprawie.
