Brak prawa do odzyskania podatku przy realizacji projektu polegającego na organizacji wyjazdów studyjnych. - Interpretacja - ITPP2/443-1476/12/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.01.2013, sygn. ITPP2/443-1476/12/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku przy realizacji projektu polegającego na organizacji wyjazdów studyjnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. R. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. R.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z planowaną realizacją projektu w ramach środka 3.1 Działania wspólne Programu Operacyjnego, niezbędne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z wydatkami ponoszonymi w trakcie realizacji projektu.

Stowarzyszenie nie jest zgłoszone do rejestracji VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT i nigdy nie figurowało. Nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej i nie miało możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. W ramach projektu pn. R., realizowane są wyjazdy studyjne, których temat związany jest z rybactwem. Głównym celem wyjazdów jest rozwój współpracy międzynarodowej pomiędzy przedstawicielami nauki i organizacji sektora rybackiego oraz między tymi organizacjami. Dodatkowo, projekt ma na celu stworzenie sieci kontaktów umożliwiających wymianę doświadczeń związanych z higieną, kontrolą jakości oraz pomocy eksperckiej w zakresie rybołówstwa morskiego, chowu i hodowli oraz przetwórstwa ryb. Głównym założeniem programowym projektu jest stworzenie programu partnerskiego polegającego na wymianie doświadczeń organizacji rybackich z Polski oraz Portugalii, Anglii i Szkocji.

Udział w wyjazdach studyjnych będzie bezpłatny.

W ramach projektu Stowarzyszenie pokryje:

  • koszty związane z reklamą (ogłoszenia w prasie branżowej),
  • koszty materiałów (broszury informacyjne),
  • koszty związane ze sporządzeniem raportu końcowego,
  • koszty związane z wyjazdami studyjnymi (zabezpieczenie logiczne, pilot/rezydent),
  • koszty związane z administracją projektu (koordynowanie wszystkich działań związanych z operacją oraz bieżące i szczegółowe informowanie Stowarzyszenia o sukcesach oraz problemach występujących w trakcie realizacji zadania).

Projekt nie będzie generował dochodu dla Stowarzyszenia. Towary i usługi nabywane w związku z projektem, za które zostaną wystawione faktury, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie będzie miało możliwość odzyskania podatku w związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. projektu, realizowanego w ramach środka 3.1 Działania wspólne Programu Operacyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane w ramach ww. projektu zakupy towarów i usług nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie jest czynnym podatnikiem, zatem nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy Stowarzyszenie stwierdziło, iż z brzmienia powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a planowane zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie mu również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie stanowią środków wskazanych w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 729 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy