
Temat interpretacji
Firma ma prawo złożyć korekty VAT-7 zgodnie z art. 81 Ordynacji podatkowej za m-ce w których były rozliczone faktury zaliczkowe, natomiast o zwrocie nadwyżki podatku naliczonego nad należnym decyduje naczelnik właściwego Urzędu Skarbowego w ramach czynności 272 pkt 2 i 3 Ordynacji podatkowej
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2007r. (data wpływu 30 sierpnia 2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 16.10.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekt deklaracji VAT-7 za miesiące w których były rozliczone faktury zaliczkowe, a nadwyżka podatku naliczonego nad należnym deklarowana do rozliczenia w miesiącu następnym - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 sierpnia 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do złożenia korekt deklaracji VAT-7 za miesiące w których były rozliczone faktury zaliczkowe, a nadwyżka podatku naliczonego nad należnym deklarowana do rozliczenia w miesiącu następnym.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W miesiącu lutym 2007r. została spisana umowa przyrzeczenia zakupu nieruchomości w ...... przy ul. X. Na poczet zakupu Spółka wpłacała zaliczki w miesiącu lutym i w miesiącu maju, na które sprzedawca wystawiała faktury. Zgodnie z informacją uzyskaną z Urzędu Skarbowego od zaliczek na poczet zakupu nieruchomości wraz z gruntem nie można żądać zwrotu podatku VAT, ponieważ nie są to zakupy zaliczane u podatnika do środków trwałych Spółka dopiero w momencie zakupu będzie mogła odliczyć całość. Podatek naliczony z faktur zaliczkowych był wykazywany jako nadwyżka do przeniesienia. W lipcu 2007r. aktem notarialnym firma nabyła nieruchomość wraz z gruntem otrzymała fakturę VAT na zakup całej transakcji pomniejszoną o zafakturowane zaliczki. Fakturę zaksięgowaliśmy w rejestrze zakupu środków trwałych jedną pozycją jako różnicę zakupu nieruchomości pomniejszoną o zaliczki. Do zwrotu w deklaracji VAT-7 za miesiąc lipiec 2007r. można zażądać część podatku z faktury końcowej, a nie całość od zakupu nieruchomości.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z powyższym możemy złożyć korekty deklaracji VAT-7 za miesiące w których były księgowane zaliczki luty, marzec i maj 2007r. wykazując zapłacone zaliczki w poz. 44, 45 jako nabycie środków trwałych i wykazać VAT naliczony od tych nabyć jako nadwyżkę VAT naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy....
W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ w dniu złożenia korekt deklaracji VAT Spółka jest właścicielem całej nieruchomości wraz z gruntem zaliczanej do środków trwałych art. 86 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zmianami) to ma prawo do zwrotu podatku naliczonego na podstawie tych faktur potwierdzających zakup nieruchomości zaliczanej do środków trwałych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że podatek naliczony wynikający z faktur zaliczkowych Wnioskodawca wykazywał w deklaracjach VAT-7 jako nadwyżka do przeniesienia, a powyższe zakupy nie były u podatnika zaliczane do środków trwałych. Wobec powyższego należy rozumieć, że podatek naliczony z tytułu tych zakupów był wykazywany w poz. 47 pierwotnej deklaracji VAT-7 jako nabycie towarów i usług pozostałych. Można więc stwierdzić, że Spółka już w pierwotnej deklaracji mogła wystąpić o zwrot na rachunek bankowy z tytułu przedmiotowych zakupów w terminie 180 dni, pod warunkiem, że w danym miesiącu wystąpiła zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) sprzedaż oraz zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 2 pkt 1b w/w ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym ostatecznie należy stwierdzić, że aby orzec o tym czy wystąpienie o zwrot w deklaracji VAT-7 lub w jej korekcie jest zasadny, czy przysługuje prawo do złożenia takiej deklaracji, decyduje analiza tej deklaracji lub jej korekty oraz w ramach czynności sprawdzających analiza i ocena zgodności dokumentów z deklaracją. Takich czynności dokonuje naczelnik właściwego urzędu skarbowego.
Takie same warunki i przesłanki muszą być spełnione w związku z prawem do złożenia korekt deklaracji VAT-7 za miesiące luty, marzec i maj 2007r., w których były księgowane zaliczki. Tak więc na zapytanie Spółki czy podatek naliczony z faktur zaliczkowych Podatnik może wykazać w poz. 44 i 45 w korekcie deklaracji VAT jako nabycie środków trwałych, a podatek naliczony od tych nabyć wykazać jako nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć. W przedmiotowej sytuacji należałoby dokonać nie tylko analizy tych deklaracji oraz spełnienia wyżej wymienionych warunków i przesłanek, ale także analizy umowy przyrzeczenia zakupu nieruchomości oraz umowy zakupu. Zgodnie z art. 272 pkt 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa, organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem art. 272a, dokonują czynności sprawdzających, mających na celu m.in. sprawdzenie formalnej poprawności dokumentów oraz ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami.
Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie zaznaczyć, że tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do analizy i oceny wymienionych przez Spółkę dowodów np. umów oraz innych dokumentów. Załączniki mają jedynie charakter posiłkowy dla składającego wniosek przy jego redagowaniu.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że generalnie Spółka ma prawo do złożenia korekt deklaracji VAT-7 w związku z wyżej powołanym art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 81 b Ordynacji podatkowej. Natomiast czy korekty tych deklaracji są zasadne t.z.n. czy podatek naliczony z faktur zaliczkowych Podatnik może wykazać w poz. 44 i 45 w korekcie deklaracji VAT jako nabycie środków trwałych, a podatek naliczony od tych nabyć wykazać jako nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, o tym jedynie może zdecydować naczelnik właściwego urzędu skarbowego w trybie w/w art. 272 pkt 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. W przedmiotowej sprawie analiza dokumentów dokonana w ramach czynności sprawdzających i postępowania wyjaśniającego przeprowadzona przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego oraz wyżej powołane uregulowania stanowią o prawidłowości złożonej korekty deklaracji VAT za przedmiotowe miesiące.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
