POSTANOWIENIE - Interpretacja - PSUS/PPOIO/443-48/06/ŁG/54646

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2006, sygn. PSUS/PPOIO/443-48/06/ŁG/54646, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.02.2006 r. (data wpływu 01.03.2006 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27.04.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.03.2006 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603) i art. 179 § 1 k.c. - zrzec się prawa użytkowania wieczystego gruntu. Prawo użytkowania wieczystego gruntu na rzecz Spółki ustanowiono do dnia 5 grudnia 2089r. decyzją wojewody z dnia 19.03.1993 r.

Pytanie Spółki:

Czy zrzeczenie się prawa użytkowania wieczystego gruntu na rzecz gminy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Spółki:

Spółka stoi na stanowisku, iż powyższa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ: zrzeczenie się prawa wieczystego użytkowania gruntu jest jednostronną czynnością prawną i dokonywane jest nieodpłatnie; Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z posiadaniem prawa wieczystego użytkowania.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Prawo użytkowania wieczystego gruntu jest innym niż własność prawem rzeczowym oraz wartością niematerialną i prawną. Zrzeczenie się prawa użytkowania wieczystego na podstawie art. 179 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) jest świadczeniem usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym jednak, że czynność ta ma charakter nieodpłatny, będzie podlegała opodatkowaniu w ściśle przewidzianych prawem warunkach zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy. W przypadku nieodpłatnego świadczenia usług niezwiązanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, oraz brakiem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka w przedmiotowym wniosku stwierdziła, iż nie przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z posiadaniem prawa wieczystego użytkowania. W związku z powyższym, zgodnie z reprezentowanym stanowiskiem Spółki, w sytuacji, gdy Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu prawa użytkowania wieczystego gruntu, to wówczas zrzeczenie się prawa wieczystego użytkowania gruntu nie podlega podatkowi od towarów i usług. Na gruncie obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest prawidłowe. Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu