Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 88 ust. 1 ... - Interpretacja - US PP 443/96/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.01.2006, sygn. US PP 443/96/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 i pkt 2 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.12.2005r. znak MPK-070-6/2005 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami służącymi sprzedaży opodatkowanej, jak również sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, sfinansowanymi dotacjami otrzymywanymi od Urzędu Marszałkowskiego i Ministerstwa Kultury stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Muzeum Podkarpackie jest wojewódzką samorządową instytucją kultury działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 25.10.1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1997 r. nr 110, poz. 721 ze zm.), dla której głównym źródłem utrzymania jest dotacja podmiotowa oraz dotacje na zadania inwestycyjne otrzymywane od Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie. Ponadto Muzeum otrzymuje dotacje celowe z Ministerstwa Kultury w ramach programów operacyjnych w zakresie kultury.Dotacjami Jednostka dofinansowuje zakupy środków trwałych i bieżące koszty działalności.Jednostka zwraca się z zapytaniem czy istnieje możliwość odliczania podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych ww. dotacjami jeżeli zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną, jak również opodatkowaną i zwolnioną. Zdaniem Jednostki odliczanie podatku naliczonego od zakupów finansowanych dotacjami jest możliwe w przypadku, gdy istnieje związek zakupu ze sprzedażą opodatkowaną lub opodatkowaną i zwolnioną. Jako podstawę swojego stanowiska Jednostka podała przepisy art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika :Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Jednostka otrzymuje dotacje na sfinansowanie zakupów środków trwałych i innych wydatków służących czynnościom opodatkowanym jak i opodatkowanym i zwolnionym.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z przepisu tego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy zakup towarów lub usług związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku gdy dany zakup związany jest jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od opodatkowania, prawo do odliczenia przysługuje tylko w zakresie w jakim zakup ten służy czynnościom opodatkowanym. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.Z brzmienia art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 15.12.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16 a 16m, z uwzględnieniem art. 16. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art.16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Dotyczy to także dotacji związanych z zakupem środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. Jednak zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nie stosuje się m.in. do nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Nie stosuje się go również do wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych nie podlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku. Wynika to z przepisu art. 88 ust. 3 pkt 2.Z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 202, poz. 1957 ze zm.) wynika między innymi, że do dnia 31.12.2006 r. obowiązuje zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r.W świetle tego ostatniego przepisu wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie obowiązującym w odrębnych ustawach.Z powyższego przepisu wynika więc, że dla zakresu tego zwolnienia nie jest istotny rodzaj dotacji, ich charakter i to czy są one określane jako dotacje podmiotowe, przedmiotowe czy też celowe. Również nie ma znaczenia sposób wykorzystania tych dotacji. Ważne jest natomiast źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa, województwa samorządowego, powiatu lub gminy.Wynika z tego, że dotacje otrzymywane przez Muzeum nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.Powyższe oznacza także, że wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z tych dotacji nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (zdanie trzecie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnym oraz niektórych innych ustaw w brzmieniu "Przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r. stosuje się odpowiednio. (brzmienie tego przepisu: "wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 14-14b, 23-25 i 27 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów").Z cytowanego wcześniej przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 wynika, że kwestia zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie ma znaczenia dla prawa odliczenia w przypadku gdy niemożność zaliczenia wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Powyższa regulacja jest konsekwencją tego, że w przypadku finansowania kosztów przychodami zwolnionymi od podatku, wydatki takie nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu. Na mocy tej regulacji fakt ten nie wyłącza prawa do odliczenia.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy tut. organ podatkowy stwierdza, iż Jednostka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego (związanego z czynnościami opodatkowanymi) zarówno zawartego w zakupach środków trwałych jak i zakupach dotyczących bieżącej działalności Jednostki, sfinansowanych dotacjami otrzymywanymi od Urzędu Marszałkowskiego oraz z Ministerstwa Kultury.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia wniosku, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Krośnie