
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ),
- art. 9 ust. 1, art. 20 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej konsekwencji jakie rodzi dla Spółki na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wynajęcie dostawcom unijnym magazynów, w których składowane będą towary, a Spółka będzie miała prawo pobrać je do swojej produkcji w dowolnym momencie i ilości, za prawidłowy.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca ma zamiar wynajmować dostawcom z krajów unijnych wydzielone magazyny, w których składowane będą tylko towary przeznaczone dla Spółki. Przemieszczenie towarów odbywałoby się pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej ( Francja - Polska ). Towary na magazynie będą własnością dostawcy. Wnioskująca będzie miała prawo pobrania ich z magazynu ( zgodnie z umową z dostawcą ) w dowolnym momencie i ilości, jednak ich własność będzie przechodziła na Spółkę dopiero z chwilą ich pobrania, wtedy też dostawca zagraniczny wystawi fakturę sprzedaży.
W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, jakie konsekwencje na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, rodzi zastosowanie powyższego rozwiązania, z punktu widzenia Spółki?
Zdaniem Spółki, w opisanej sytuacji, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, powinna rozliczyć podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wnioskująca formułuje stanowisko, iż jako krajowy odbiorca towarów składowanych na Jej terenie, mając zgodnie z umową z dostawcą prawo pobrania w dowolnym momencie, dowolnej ilości towarów oraz posiadając pełną ekonomiczną kontrolę nad zapasami, spełnia wszelkie przesłanki aby uznać, że nabyła prawo do rozporządzania towarami jak właściciel, o którym mowa w art. 9 ust. 1 przywoływanej ustawy. Ponadto, Spółka uważa, iż w sytuacji, gdyby rozpoznawała obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów dostarczonych w danym miesiącu do magazynu, 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy, a dostawca unijny wystawiałby fakturę sprzedaży na pobrane przez Spółkę towary ( pochodzące z dostaw z tego samego miesiąca ) po 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa tych towarów, wystawienie faktury przez dostawcę unijnego nie wywoływałoby żadnych skutków w podatku VAT. Zdaniem Wnioskującej, w przypadku wystawienia faktury sprzedaży przez dostawcę na tą część towaru, którą Spółka pobrałaby z magazynu ( z dostaw zrealizowanych w danym miesiącu ) przed 15 dniem następnego miesiąca, obowiązek podatkowy od tej części dostaw powinien zostać przez Spółkę rozpoznany zgodnie z art. 20 ust. 6 przywoływanej ustawy, tj. w dniu wystawienia faktury przez dostawcę unijnego, natomiast od pozostałej części dostaw, 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiły dostawy. Wystawienie kolejnych faktur ( po 15 dniu następnego miesiąca ), na sprzedaż kolejnych partii towarów pochodzących z dostaw zrealizowanych w ciągu tego miesiąca, nie wywołałoby żadnych skutków w podatku VAT, ponieważ byłyby one już wykazane przez Spółkę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:
Stosownie do przepisów art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:
- po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel,
- po drugie, towary muszą być przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym nie gra tu roli kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione.
Ponadto, należy zauważyć, iż sformułowanie "prawo do rozporządzania towarami jak właściciel" jest bardzo szerokie. Chodzi tutaj o przeniesienie ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować jak właściciel. Istotny jest zatem przede wszystkim ekonomiczny a nie prawny aspekt transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak w przypadku własności.
Jak wynika ze stanu faktycznego wskazanego przez Podatnika w złożonym wniosku, wywóz towaru do magazynu w kraju przez dostawcę unijnego nastąpi z innego niż Polska państwa członkowskiego. Ponadto, Wnioskująca uważa, iż spełni przesłanki aby uznać, że nabędzie prawo do rozporządzania towarami dostarczonymi do magazynu jak właściciel. Zatem, w przedmiotowej sytuacji są zachowane warunki jakie muszą być spełnione aby daną transakcję uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Ustosunkowując się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy wskazać na regulacje zawarte w przepisach art. 20 ust. 5 oraz ust. 6 przywoływanej ustawy. Zgodnie z art. 20 ust. 5 w/w ustawy podatkowej, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury ( art. 20 ust. 6 w/w ustawy podatkowej ).
Uwzględniając przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż co do zasady obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana będzie dostawa towaru do magazynu udostępnionego przez Wnioskującą. Wystawienie faktury przez kontrahenta unijnego po 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy nie wywołuje żadnych skutków w podatku od towarów i usług, gdyż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów byłoby już opodatkowane przez Spółkę. Jeżeli natomiast przed tym terminem, unijny dostawca wystawi fakturę na część pobranego przez Spółkę z magazynu towaru, wówczas obowiązek podatkowy od tej części dostawy powstanie z chwilą wystawienia faktury, natomiast od pozostałej na magazynie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.
W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
