- Interpretacja - III-443/17/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.05.2005, sygn. III-443/17/05, Urząd Skarbowy w Wieluniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie: art. 14a § 1, § 3, § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), art. 27 ust. 1, art. 27 ust. 2 pkt 3 lit.d, art. 28 ust. 7, art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), § 11- § 30 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zasatosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.03.2005r. (uzupełnionego pismem z dnia 18.04.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia uznać za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 12 kwietnia 2005r. do tutejszego organu wpłynął wniosek (uzupełniony pismem z dnia 18.04.2005r.) o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie, w której, wg oświadczenia podatnika, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny tej sprawy:
W złożonym wniosku podatnik informuje, iż jest zarejestrowany na podatek od towarów i usług. Posiada numer VAT z przedrostkiem "PL" dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi naprawy i konserwacji maszyn - usługi na rzeczy ruchmej. Podatnik, jak informuje, świadczy usługi na rzecz kontrahenta z Niemiec, który prowadzi działalność gospodarczą i posiada niemiecki numer VAT z przedrostkiem "DE". Przedmiotowe usugi świadczone są na terenie Niemiec i jak ponownie zaznacza podatnik, na rzecz kontrahenta, który jest zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W związku z powyższym podatnik pyta, jaką stawkę podatku VAT należy opodatkować usługi naprawy i konserwacji maszyn - usługi na rzeczy ruchomej świadczone na rzecz kontrahenta z Niemiec.

Stanowisko podatnika:
Zdaniem podatnika może On w opisanym przypadku zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0%, jeżeli na fakturze znajduje się adnotacja, że podatek rozlicza nabywca usługi oraz jeżeli faktura zawiera numery VAT UE.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:
Zgodnie z art.27 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 z 2004r. z późn. zm.): "W przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28".
Stosownie do art.27 ust.2 pkt 3 lit.d w/w ustawy o VAT - w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.
Z kolei, w art.28 ust.7 ustawy o VAT zapisano, iż w przypadku usług, o których mowa w art.27 ust.2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Jednakże, zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w sprawie tej nie ma zastosowania przepis art.28 ust.7 ustawy, bowiem usługi na ruchomym majątku rzeczowym wykonywane są przez Podatnika na terenie Niemiec. Zatem miejscem świadczenia przedmiotowych usług, na podstawie cyt. art.27 ust.2 pkt.3 lit.d ustawy jest terytorium Republiki Federalnej Niemiec. Tym samym, w/w usługi wykonywane poza terytorium kraju nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z 106 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług powyższa czynność winna zostać udokumentowana fakturą VAT, wg zasad wskazanych w §30 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zasatosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz.971). I tak faktury te nie muszą zawierać stawki podatku oraz kwoty należnosci wraz z podatkiem, muszą jednak posiadać adnotację, że podatek zostanie rozliczony przez nabywcę.

Zasady wystawiana faktur VAT reguluje rozdział 4 od § 11 do § 30 w/w Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.
Do przedmiotowych faktur wystawianych przez Pana stosuje się odpowiednio przepisy § 12 i § 14-26 oraz § 29 tego rozporządzenia - co wynika z § 30 ust. 1. Oznacza to, że do faktur wystawionych w trybie art. 106 ust. 2 ustawy o VAT stosuje się wszystkie przepisy dotyczące wystawiania faktur krajowych, łącznie z przepisami dotyczącymi faktur korygujących, duplikatów i not korygujących oraz wystawiania faktur zaliczkowych. Faktura wystawiona w trybie art. 106 ust. 2 ustawy o VAT powinna zatem zawierać te wszystkie elementy, które określone zostały dla faktur VAT, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, co wynika z § 30 ust. 2 rozporządzenia o zasadach wystawiania faktur. Co do zasady faktura taka nie musi również zawierać numeru identyfikacji podatkowej nabywcy- w myśl § 30 ust. 3 cytowanego rozporządzenia.

Reasumując: przedmiotowa usługa jest świadczona na ruchomym majątku rzeczowym niemieckiego kontrahenta na terenie państwa niemieckiego. Wobec powyższego w sytuacji, gdy zleceniodawca niemiecki poda wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, powyższa usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju. Oznacza to, że podatnik wystawi nabywcy usługi fakturę bez VAT, nie wykazując żadnej stawki ani też zwolnienia z podatku z zaznaczeniem, że podatek rozlicza nabywca.
Przedmiotowej usługi podatnik nie wykazuje w deklaracji VAT-7, ponieważ jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu na terytorium kraju.

W świetle przytoczonych przepisów prawa, stanowisko zaprezentowane przez Podatnika w rozpatrywanym wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieluniu uprzejmie informuje, że powyższa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego udzielona jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązującego w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na zapytanie - jedynie w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym. Oznacza to, że w przypadku zmiany - po jej udzieleniu - przepisów prawa w omawianym zakresie (a także okoliczności stanu faktycznego) informacja ta nie będzie mieć zastosowania.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Firmy, wiąże natomiast właściwie organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Wieluniu