POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-131-1-BS/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.11.2005, sygn. PP/443-131-1-BS/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, w zakresie odliczania podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu dostawczego przedstawione w piśmie z dnia 31 sierpnia 2005r. jest prawidłowe<.>

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 31 sierpnia 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 02 września 2005r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółka w dniu 04 lipca 2005r. wzięła w leasing operacyjny samochód dostawczy Fiat Ducato o dopuszczalnej masie całkowitej 3300 kg. Samochód ten posiada jeden rząd siedzeń, który jest oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianką. Według oświadczenia Spółki samochód ten spełniał warunki samochodu ciężarowego określone przepisami ustawy o VAT obowiązującymi w miesiącu lipcu 2005r. tj. tzw. wzór Lisaka. W dniu 22 sierpnia 2005r. przeprowadzono dodatkowe badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i otrzymano zaświadczenie potwierdzające spełnienie wymagań technicznych art. 86 ustawy o VAT, którego ksero zostało dołączone do wniosku Spółki.

Spółka zadała pytanie czy ma prawo odliczać VAT wynikający z faktur dokumentujących zakup paliwa do ww. środka transportu wystawionych po dniu 22 sierpnia 2005r.

Zdaniem Spółki ma ona prawo do odliczania w całości podatku od towarów i usług wynikającego z ww. faktur.

Po przeanalizowaniu obowiązującego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jednakże w myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3, czyli do samochodów osobowych oraz pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich pojazdów o takiej właśnie dopuszczalnej masie całkowitej. Zakres przedmiotowy samochodów i pojazdów, które objęte są regulacją art. 86 ust. 3 ustawy, jest określony również przez ust. 4 tego artykułu. Przepis art. 86 ust. 4 ustawy jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości wskazuje, że przepis art. 86 ust. 3 nie dotyczy, a zatem nie obejmuje pewnych kategorii pojazdów. Tym samym zakaz odliczenia podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3, nie odnosi się do paliwa wykorzystywanego do pojazdów, których ten przepis nie dotyczy. Oznacza to zatem, że podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie naliczonego podatku VAT z tytułu zakupu paliwa wykorzystywanego do pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 ustawy.

Przedstawione powyżej zasady odliczania podatku naliczonego dotyczą nie tylko samochodów nabytych, ale również użytkowanych w ramach umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze (vide art. 86 ust. 7 ustawy).

Należy dodać, iż zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy, przepis art. 86 ust. 3 ustawy nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
  1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (vide art. 86 ust. 5 ustawy).

Mając powyższe na uwadze, przedstawiony stan faktyczny we wniosku Spółki wraz z kopią zaświadczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy tut. organ podatkowy stwierdza, iż Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych po 22 sierpnia 2005r., dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do napędu wymienionego w przedmiotowym piśmie środka transportu, czyli Fiata Ducato.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Ww. zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opolski Urząd Skarbowy