POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443-172/05/AW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2005, sygn. 1435/PP1/443-172/05/AW, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 29.06.2005r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 15.07.2005r.) znak GK/SP/GSP-I/722/ZAM/04/PW o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


postanawia


- uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 29.06.2005r. za nieprawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż projektowana umowa zamiany nieruchomości zostanie dokonana pomiędzy dwoma podmiotami publicznymi: Skarbem Państwa, reprezentowanym przez Prezydenta Miasta X oraz Miastem X, które jest gminą mającą status miasta na prawach powiatu. Czynność ta zostanie dokonana bez dopłat, w oparciu o art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r.o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004r., nr 261, poz. 2603 z późn. zm.). Zamiana nieruchomości nie jest związana z obrotem gospodarczym. Nieruchomości nabyte w drodze zamiany przez Skarb Państwa zostaną przeznaczone na cele publiczne w rozumieniu art. 6 ustawyo gospodarce nieruchomościami.

Zdaniem Strony zamiana nieruchomości dokonywana w trybie przepisów ustawyo gospodarce nieruchomościami, bez dopłat, pomiędzy podmiotami publicznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej i z przeznaczeniem na cele publiczne nie jest czynnością, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zamiana jest umową cywilnoprawną, przez którą każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy (art. 603 Kodeksu cywilnego). W swojej funkcji ekonomicznej jest ona zbliżona do umowy sprzedaży, stąd art. 604 Kodeksu cywilnego nakazuje stosować do niej odpowiednio przepisyo sprzedaży.
Biorąc pod uwagę powyższe, zamianę nieruchomości w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, traktuje się jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli należność z tytułu dostawy lub wykonania usługi jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynkuw dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, są podatnikami podatku VAT jedynie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zapis o podobnym brzmieniu znalazł się w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 970 z późn. zm.), na mocy którego zwolniono od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, iż organy władzy publicznej oraz obsługujące je urzędy są uznawane za podatników w sferze, w której faktycznie występuje konsumpcja oraz gdzie mogą konkurować z podmiotami prywatnymi. Podmioty te nie są natomiast podatnikami w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Za takie zadania nie można jednak uznać w przedmiotowej sprawie czynności polegającej na zamianie nieruchomości, bowiem stosunek prawny wynikający z czynności zamiany nieruchomości jest stosunkiem cywilnoprawnym.
Zgodnie z przywołanym przez Stronę przepisem art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości mogą być przedmiotem zamiany pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego oraz między tymi jednostkami, bez obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych nieruchomości. Wyżej cytowany przepis nie określa zadań organów władzy oraz urzędów obsługujących te organy dla których zostały powołane, na jego mocy bowiem przyznany jest tym podmiotom przywilej dokonywania zamiany nieruchomości bez dopłat. Pomimo, że zamiana dotyczy nieruchomości, które zostaną przeznaczone na cele publiczne w rozumieniu art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nadal jest czynnością dokonywaną na podstawie umowy cywilnoprawnej, która wyklucza zwolnienie o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług orazw § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów w/w ustawy.
Mając na względzie powyższe uznać należy, że zamiana przedmiotowych nieruchomości jest objęta zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług i stanowi dostawę towaróww świetle w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście