Działając na podstawie 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), (w brzmieniu obowiązującym do 31.1... - Interpretacja - IS.II/2-443/311/04

shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.02.2005, sygn. IS.II/2-443/311/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2004 r.). Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie weryfikuje niniejszym treść informacji udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy pismem z dn. 28.07.2004 r. znak: PO III/443-59/04 w zakresie stosowania przepisów podatku od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu z dnia 28.06.2004 r. wynika. iż Podatnik użytkuje w prowadzonej działalności gospodarczej samochody marki: Star (wyprodukowane w 1995 r.). Daewoo Avia (z kontenerem ładunkowym) Nissan Cabstar zarejestrowane jako ciężarowe i wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Podatnik nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji dla pojazdów marki Star. Dla samochodów marki Daewoo Avia przedłożono świadectwa dla niekompletnych pojazdów, z których wynika, iż pojazdy nie mogą być zarejestrowany na stałe bez dalszych czynności homologacjnych. Posiadane dla samochodów marki Nissan Cabstar świadectwa homologacji nie zawierają informacji na temat ładowności pojazdu: ładowność pojazdów wyliczono, zatem jako różnicę dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (określonej w świadectwie) i masy własnej pojazdu bez kierowcy (określonej w dodatkowej informacji uzyskanej od producenta). Podatnik stawia pytanie, czy może odliczyć podatek naliczony od zakupionych paliw wykorzystywanych do napędu wymienionych samochodów. W opinii Jednostki są one bezsprzecznie ciężarowe zatem w tych przypadkach nie ma zastosowania przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 .03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy oraz pojazdów uznawanych za samochody osobowe. Jak natomiast stanowi art. 86 ust. 5 cyt. ustawy, dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) powinna wynikać z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyżej wymienionych dokumentach nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się za samochody osobowe. Zatem w interesie podatnika leży uzyskanie wyciągu ze świadectwa homologacji dla danego typu pojazdu jako dowodu wskazującego na uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu użytkowanych pojazdów. W przypadku, gdy świadectwa, wydane zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie homologacji, nie posiadają informacji na temat ładowności pojazdu. za dopuszczalne należy uznać wyliczenie tej wielkości na podstawie danych wynikających z homologacji (ewentualnie dodatkowej informacji producenta). W tym miejscu wskazać należy, iż obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 01.01.1984 r. zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 01.02.1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35). Zarówno w okresie wcześniejszym jak i obecnie świadectwa te wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostało ono wydane. Dodatkowo zauważyć należy, iż od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wciąg ze świadectwa homologacji będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej należy zaznaczyć. iż świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producent danego pojazdu. W świetle tego dla samochodu wyprodukowanego po 01.01.1984 r. uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem paliw silnikowych (oleju napędowego lub gazu) wykorzystywanych do jego napędu przysługuje w sytuacji gdy z odpisu świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa wynika, iż dopuszczalna ładowność tego samochodu jest większa od określonej wskazanym w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wzorem lub samochód ten jest pojazdem specjalnym lub pojazdem samochodowym do przewozu co najmniej 10 osób z kierowcą (art. 86 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy). Mając na uwadze powyższe tut. organ podatkowy stwierdza. że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
Stanowisko niniejsze odnosi się do stanu prawnego obowiązującego w dniu udzielenia informacji przez organ I instancji.

Izba Skarbowa w Rzeszowie