Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust.... - Interpretacja - US-PP/443/73/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.12.2005, sygn. US-PP/443/73/05, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek Gminy z dnia 16.11.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 18.11.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a tym samym brak możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie urządzeń do utrzymania czystości w Zespole Szkół dofinansowanego przez PFRON, gdyż zakupiony sprzęt przeznaczony jest do realizacji usług edukacyjnych (PKWiU ex 80) przedmiotowo zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Gmina zwróciła się w dniu 18.11.2005 r. z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca podaje, iż w dniu 15.09.2005 r. podpisał umowę z Powiatem o dofinansowanie projektu pn. "Gmina na rzecz Zespołu Szkół w Bukowsku - utworzenie dwóch stanowisk pracy" w ramach programu "Program wyrównywania różnic między regionami". Gmina zgodnie z umową otrzyma dofinansowanie ze środków PFRON na zakup wyposażenia dwóch nowych stanowisk pracy tj. zamiatarki, 2 odkurzaczy, zestawu do mycia okien, 2 wózków do mycia ręcznego. W ramach umowy Gmina zatrudni 2 osoby niepełnosprawne jako sprzątaczki w Zespole Szkół. Zakupione wyposażenie będzie własnością Gminy i będzie służyło do realizacji zadań gminy, zostanie wprowadzone do ewidencji środków trwałych znajdujących się na wyposażeniu Zespołu Szkół. Biorąc pod uwagę powyższe Gmina wnosi o udzielenia odpowiedzi: Czy kupując urządzenia do utrzymania czystości w Zespole Szkół, które nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT mamy możliwość odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tego sprzętu ?. Gmina przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdza, iż w myśl przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r., art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do utrzymania czystości w salach lekcyjnych i korytarzach budynku Zespołu Szkół. Szkoła Podstawowa i Gimnazjum nie prowadzą działalności zarobkowej ani usługowej opodatkowanej podatkiem VAT. Podstawową i jedyną działalnością szkoły jest edukacja dzieci i młodzieży. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy s dnia 11.03.2004 r. zał. nr 4 poz. 7 - PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji są przedmiotowo zwolnione z VAT. Zdaniem Gminy, brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług a tym samym brak możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych urządzeń.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym zapytaniem z dnia 16.11.2005 r. - data wpływu do urzędu 18.11.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zostały wymienione w przepisie art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem, którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport, import, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowych zakupów nie będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe skoro Gmina jako podatnik podatku VAT, realizując przedmiotowe zakupy, nabyła towary - wyposażenie do utrzymania czystości w Zespole Szkół, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego przy zakupie tego sprzętu. Stąd też należy uznać stanowisko Gminy za prawidłowe, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w tej konkretnej sytuacji przy realizacji przedmiotowych zakupów - wymienionych we wniosku urządzeń do utrzymania czystości w Zespole Szkół. Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ul. Geodetów 1 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sanoku w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie na postanowienia zgodnie z art. 222 cytowanej Ustawy Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej w/g. stawki: 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od załącznika do zażalenia.

Urząd Skarbowy w Sanoku