Postanowienie - Interpretacja - PP1-443/60/05/2

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.08.2005, sygn. PP1-443/60/05/2, Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie


Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Krowodrza działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 10 czerwca 2005 r. ( data wpływu: 13 czerwca 2005 r. ) uzupełnionego pismem z dnia 29 czerwca 2005 r. ( data wpływu 30 czerwca 2005 r. ) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - w części dotyczącej sposobu rozliczania podatku naliczonego związanego zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak i zwolnioną - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.


Uzasadnienie


Na podstawie podanych we wniosku informacji ustalono, że Podatnik jest miejską instytucją kultury, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym oraz na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2001 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Podatnik otrzymuje podmiotowe dotacje z Urzędu Miasta na prowadzenie działalności - PKD 9231A - działalność zespołów teatralnych. Podatnik dokonuje sprzedaży imprez kulturalnych na 2 sposoby tj. przez wystawienie faktury dla zewnętrznych kontrahentów ( zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT ) i przez sprzedaż biletów wstępu dla indywidualnych odbiorców ( opodatkowana VAT wg 7% ).
Zapytanie dotyczy kwestii czy prowadząc działalność opodatkowaną i zwolnioną Podatnik jest zobowiązany do rozliczania podatku naliczonego wskaźnikiem, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Zdaniem Podatnika podatek naliczony winien być rozliczony zgodnie z proporcją, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ( zastrzeżenia te nie mają zastosowania do opisanej sytuacji ).

W myśl art. 90 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnik wykonujący czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej podatnik może - zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą może proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z ust. 3 ww. art. 90 powyższą proporcję ustala się na podstawie rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie. Z powyższych przepisów wynika, iż określenie części podatku podlegającego proporcjonalnemu odliczeniu stosuje się wyłącznie do towarów i usług, których zakup ma służyć zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika i zwolnionymi z opodatkowania ( i nie jest możliwe przyporządkowanie go bezpośrednio do czynności podlegających opodatkowaniu bądź zwolnionych z opodatkowania ) winien być rozliczany zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Dodatkowo wyjaśnia się, że przedmiotem wniosku o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego może być jedynie skonkretyzowana sytuacja prawno - podatkowa. Nie jest właściwym składanie jednego wniosku dotyczącego kilku sytuacji prawno - podatkowych. Jeżeli wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji dotyczących kilku zagadnień tworzących odrębne sytuacje prawno - podatkowe to do każdego zagadnienia winien złożyć odrębny wniosek. Interpretacja przepisów prawa podatkowego wydawana jest bowiem w formie postanowienia, w którym Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza ( bądź nie ) prawidłowość stanowiska zaprezentowanego przez podatnika.

Ponieważ wniosek z dnia 10 czerwca 2005 r. obejmuje dwa zagadnienia prawno - podatkowe na drugie zagadnienie przedstawione we wniosku zostało wydane odrębne postanowienie.

Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza