Prawo do obniżenie podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu dotyczącego wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukac... - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.224.2017.2.KM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.08.2017, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.224.2017.2.KM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenie podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu dotyczącego wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 26 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenie podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu dotyczącego wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenie podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu dotyczącego wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 4 sierpnia 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego, dla poddziałania 11.1.2. Wzrost upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej.

Zgodnie z zawartą umową, Miastu przyznano dofinansowanie w wysokości xxx zł.

Termin realizacji projektu zaplanowany jest od 1 września 2017 r. do 31 sierpnia 2018 r. Projekt przewiduje:

  • utworzenie dodatkowych 21 miejsc wychowania przedszkolnego w 3 istniejących przedszkolach (dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych),
  • wydłużenie godzin pracy 3 przedszkoli,
  • zwiększenie dostępności do przedszkoli dla 3-5 latków,
  • nabycie przez 2 nauczycieli nowych kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć z terapii integracji sensorycznej.

Dofinansowanie w ramach projektu może obejmować następujące rodzaje wydatków:

  • koszty osobowe (wynagrodzenia, dodatki specjalne, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe),
  • koszty administracyjno-biurowe (np. czynsz za biuro, zakup materiałów biurowych, usługi pocztowe, komunikacja),
  • koszty usług zewnętrznych w tym:
  • szycie kostiumów teatralnych dla dzieci,
  • zatrudnienie specjalisty terapii sensoryczno-motorycznej,
  • zatrudnienie nauczycieli z uprawnieniami do prowadzenia zajęć z terapii psycho-ruchowej,
  • koszty zakupu materiałów koniecznych do prowadzenia zajęć (materiały biurowe, dydaktyczne, tkaniny, radiomagnetofony, płyty CD, pomoce do przedstawień teatru),
  • koszt zakupu środków trwałych (kabina do integracji sensorycznej z wyposażeniem, 3 laptopy z oprogramowaniem do terapii pedagogicznej),
  • koszt przeszkolenia 2 nauczycieli (kurs terapii integracji sensorycznej, kurs terapii stymulującej rozwój psycho-ruchowy).

Charakter projektu jest nieinwestycyjny.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że projekt dotyczący wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej będzie realizowany w ramach zadań własnych Miasta, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) art. 7 ust. 1 pkt 8. Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury z tytułu nabywanych towarów i usług na potrzeby realizacji projektu wystawiane będą następująco:

Nabywca: Miasto

Odbiorca: Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy zadanie realizuje podmiot publiczny, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), a realizowana sprzedaż jest zwolniona z podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu.

Realizowane w ramach projektu zadania nie są przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów realizowanego projektu. Nie wystąpi obrót, będący podstawą opodatkowania w świetle ustawy o podatku VAT. Ponadto projekt realizowany w ramach konkursu nie przynosi zysku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z kolei, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto będzie realizowało projekt dotyczący wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej. Projekt przewiduje: utworzenie dodatkowych 21 miejsc wychowania przedszkolnego w 3 istniejących przedszkolach (dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych), wydłużenie godzin pracy 3 przedszkoli, zwiększenie dostępności do przedszkoli dla 3-5 latków, nabycie przez 2 nauczycieli nowych kompetencji w zakresie prowadzenia zajęć z terapii integracji sensorycznej.

Projekt dotyczący wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej będzie realizowany w ramach zadań własnych Miasta, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. Będzie on wykorzystywany również do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury z tytułu nabywanych towarów i usług na potrzeby realizacji projektu wystawiane będą na Miasto, jako Nabywcę. Realizowane w ramach projektu zadania nie są przedmiotem sprzedaży, odpłatnej dostawy czy odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy, a Miasto nie otrzymuje wynagrodzenia z tego tytułu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przedmiotowej sprawie projekt dotyczący wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej będzie wykorzystywany do czynności wykonywanych w ramach zadań własnych Miasta, w stosunku do których Miasto nie będzie działało jako podatnik VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, a towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą mieć związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, Miasto nie będzie miało możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu dotyczącego wzrostu upowszechniania wysokiej jakości edukacji przedszkolnej. Powyższe wynika, z tego, że w zakresie realizacji projektu nie będą spełnione przesłanki, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej