Prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z realizacją projekt. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.378.2017.2.KM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.08.2017, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.378.2017.2.KM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z realizacją projekt.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca 2017 r.) uzupełnionym w dniach 23 i 24 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: B. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 23 i 24 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: B..

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (u.s.g.) do zadań własnych Gminy O. należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W katalogu własnych zadań gminy wykazanych w tej ustawie w art. 7 ust. 1 pkt 3 zostały ujęte zadania własne z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (art. 9 ust. 1 u.s.g.).

Rada Gminy O. na mocy uchwały Nr /91 z dnia 21 grudnia 1991 r. utworzyła zakład budżetowy - Gminny Zakład Komunalny w Ż. Przedmiotem działalności Zakładu jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności poprzez świadczenie powszechnie dostępnych usług komunalnych. Zgodnie z aktem założycielskim Gminnego Zakładu Komunalnego (GZK) w Ż. jego działalność obejmuje m.in. zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, w tym eksploatacja i budowa urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

Rada Gminy w uchwale budżetowej Gminy na dany rok ustala zadania i planowane wydatki na ich realizację w danym roku, na zadania z zakresu zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, w tym eksploatacji i budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Uchwała budżetowa Gminy zawiera załącznik Limity wydatków na zadania inwestycyjne na dany rok. Załącznik określa jednostkę organizacyjną gminy realizującą poszczególne zadania oraz wydatki z budżetu gminy na finansowanie tych zadań. Środki na realizację zadań przez samorządowy zakład budżetowy GZK w Ż. są zabezpieczane jako wydatki budżetu gminy i są przekazywane z budżetu gminy do jednostki realizującej zadanie własne gminy tj. w przypadku budowy urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do GZK w Ż. w terminie umożliwiającym terminową zapłatę wykonawcy zadania.

Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami. Działanie to spowodowane było wydaniem przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzeczenia w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław z dnia 29 września 2015 r., uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. I FPS 4/15 z dnia 26 października 2015 r. oraz ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, zwana ustawą centralizacyjną

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (działalność opodatkowaną i zwolnioną od tego podatku) oraz działalność inną niż działalność gospodarcza (działalność podmiotu o charakterze organu). Sprzedaż opodatkowana dotyczy m. in. dostawy wody, odprowadzania ścieków komunalnych przez zakład budżetowy mieszkańcom (osoby fizyczne), firmom i organizacjom mającym swoją siedzibę na terytorium gminy. W związku ze świadczeniem powyższych usług opodatkowanych VAT Gmina odpowiednio rozlicza podatek w składanych deklaracjach VAT-7.

Zakład budżetowy w 2016 r. świadczył usługi w następujących rozdziałach: dostarczanie wody, drogi publiczne gminne, gospodarka ściekowa i ochrona wód, utrzymanie terenów zielonych, Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów (PSZOK). Oprócz przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, zakład uzyskuje przychody związane z realizacją zadań powierzonych przez Gminę są to: dotacje na utrzymania Punktu Selektywnej Zbiorki Odpadów Komunalnych, dotacje związane z utrzymaniem terenów zielonych, wpływy z usług na podstawie zadań zleconych przez Gminę związane z utrzymaniem dróg gminnych, dotacja celowa na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz przykanalików. W 2016 r. oraz bieżącym roku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakład budżetowy wykonywał tylko działalność opodatkowaną (23% i 8%). Należy podkreślić, iż podatek VAT od wszystkich nabyć od towarów i usług niezwiązanych z prowadzoną działalności co do zasady nie jest odliczany.

W związku z dokonaną centralizacją w zakresie VAT, ze względu na powszechny charakter zadań realizowanych zarówno przez Gminę, jak i jej jednostki organizacyjne, dochodzi również do wykonywania tych czynności (dostawy towarów lub świadczenia usług) na rzecz innych jednostek organizacyjnych gminy. Czynności te jednak jako dokonywane pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Gminy, czyli w ramach jednego samorządu mają charakter wewnętrzny i jako takie dokumentowane są notami księgowymi. Na podstawie tych not dokonywane są stosowne rozliczenia pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Gminy co do zwrotu poniesionych kosztów.

Dostawa wody oraz odbiór ścieków komunalnych dotyczy również jednostek organizacyjnych Gminy (jednostki budżetowe, Urząd Gminy). Przenosząc wnioski płynące z orzeczenia C-276/14, uchwały I FSP 4/15 oraz ustawy centralizacyjnej wszystkie czynności dokonywane w ramach jednostki samorządu terytorialnego (zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Gminny Zakład Komunalny w O. w ramach zadań określonych w swoim Statucie realizuje między innymi inwestycje polegające na budowie sieci wodnej i kanalizacyjnej. Wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej są ponoszone przez Urząd Gminy O., następnie dokumentacja ta przekazywana jest GZK. Pozostałe koszty związane z budową sieci wodnej i kanalizacyjnej są ponoszone przez GZK w Ż.

Faktury zakupowe związane z realizacją przedmiotowych inwestycji są wystawione na Gminę (jako nabywcę usług). Infrastruktura ta jest i będzie wykorzystywana w celu dostarczania wody i odbioru ścieków konsumentom (czynności opodatkowane) oraz jednostkom organizacyjnym Gminy O. (czynności wewnętrzne).

Od momentu centralizacji, tj. od 1 stycznia 2017 r. Gmina odlicza zakupy związane z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie gminy O. w 100%.

W najbliższym czasie Gmina będzie realizowała inwestycję polegającą na budowie sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej na terenie miejscowości N. oraz Ż. Planowane są również budowy innych sieci wodno-kanalizacyjnych na ternie gminy.

Jednostka organizacyjna Gminy O. jaką jest Gminny Zakład Komunalny w Ż. dla zakupów mieszanych związanych z jej działalnością gospodarczą (opodatkowaną) oraz inną działalnością stosuje prewspółczynnik obliczony zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Na rok 2017 wynosi on 72% i został on ustalony w oparciu o dane za poprzedzający rok podatkowy (2016 r.).

W 2016 r. wartość netto dostarczonej przez GZK wody oraz odprowadzonych ścieków dla gminnych jednostek objętych centralizacją (Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w O., szkoły i przedszkole, Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w O.) wyniosła ogółem 179.138,08 zł. Sprzedaż opodatkowana netto wody i odprowadzanych ścieków wraz z wartością netto dostarczonej przez GZK wody oraz odprowadzonych ścieków dla gminnych jednostek objętych centralizacją za ten okres wynosiła 5.286.059,30 zł (B). Sprzedaż netto wody i usług kanalizacyjnych z wyłączeniem tych o charakterze wewnętrznym wyniosła w 2016 r. 5.106.921,22 zł (A). Proporcja wielkości A/B*100% wynosi 96,61%, w zaokrągleniu w górę do najbliżej liczby całkowitej wynosi 97%.

A - to obrót netto podlegający opodatkowaniu za poprzedni rok podatkowy (sprzedaż netto dostarczanej wody i odebranych ścieków komunalnych za poprzedni rok podatkowy bez uwzględnienia wartości dostarczonej wody i odebranych ścieków dla jednostek wewnętrznych objętych centralizacją),

B - obrót netto podlegający opodatkowaniu wraz z wartością dostarczonej wody i odebranych ścieków dla jednostek wewnętrznych objętych centralizacją za poprzedni rok podatkowy.

W przesłanym uzupełnieniu Gmina doprecyzowała wniosek wyjaśniając, że planuje w najbliższym czasie realizację inwestycji budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz wodociągowej pn.: B.. Realizowana inwestycja będzie wykorzystywana wyłącznie do celów działalności gospodarczej (działalność opodatkowana) i gmina jest w stanie przyporządkować zakupy związane z budową ww. infrastruktury w całości do działalności gospodarczej. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna, która będzie budowana w ramach powyższego projektu nie będzie wykorzystywana w celu dostarczenia wody i odbioru ścieków do jednostek organizacyjnych Gminy, tzn. do realizacji czynności wewnętrznych. W ramach planowanej inwestycji pn. B. zostaną wybudowane wyłącznie odgałęzienia sieci wodno-kanalizacyjnych, które będą wykorzystywane w dostawie wody i odbiorze ścieków w stosunku do przyszłych konsumentów gminy O. i nie będą wykorzystywane w celu dostarczenia wody, odbioru ścieków do jednostek organizacyjnych Gminy (czynności wewnętrzne).

Od momentu centralizacji VAT tj. od 1 stycznia 2017 r. Gmina odliczała zakupy związane z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy w 100% z uwagi na fakt, że inwestycje te będą w całości wykorzystywane do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej). Inwestycje te stanowią odgałęzienia sieci wodno-kanalizacyjnych, które pozwolą na dostawę wody oraz odbiór ścieków przyszłym konsumentom Gminy (głównie osobom fizycznym). Odgałęzienia tych sieci wodno-kanalizacyjnych (których zakupy zostały w pełni odliczone przez Gminę od 1 stycznia 2017 r.) nie będą wykorzystywane w celu dostarczenia wody, odbioru ścieków do jednostek organizacyjnych gminy O. (czynności wewnętrzne).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym Gmina będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT (100%) z faktur dokumentujących zakupy związane z planowaną budową sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej pod nazwą: B.?

Zdaniem Wnioskodawcy (zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w uzupełnieniu wniosku), w związku z faktem, iż planowana inwestycja pn. B. będzie wykorzystywana wyłącznie do celów działalności gospodarczej (działalność opodatkowana) i Gmina jest w stanie przyporządkować zakupy związane z budową ww. infrastruktury w całości do działalności gospodarczej, w ramach realizacji tej inwestycji zostaną wybudowane wyłącznie odgałęzienia sieci wodno-kanalizacyjnych, które będą wykorzystywane w dostawie wody i odbiorze ścieków w stosunku do przyszłych konsumentów Gminy O. i nie będą one wykorzystywane w celu dostarczenia wody, odbioru ścieków do jednostek organizacyjnych tej Gminy (czynności wewnętrzne), będzie miała prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT (w 100%) z faktur dokumentujących zakupy związane z budową inwestycji pn. B..

Zgodnie z art. 86 ust. 1 W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponieważ zakupy związane z planowaną inwestycją będą w 100% wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Gminie O. przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku (100%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów związanych z planowaną budową sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, która nie będzie wykorzystywana w celu dostarczenia wody, odbioru ścieków do jednostek organizacyjnych gminy (czynności wewnętrznych), nie odnosi się zatem do innych kwestii przedstawionych we wniosku, gdyż nie były one przedmiotem zapytania.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej