Zwolnienie od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.369.2017.1.PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.08.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.369.2017.1.PS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej położonej w xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej położonej w xxx

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina na podstawie decyzji komunalizacyjnej, tj. Decyzji Urzędu w S. w 1991 r. stała się właścicielem działki nr 26/6 o pow. 0.0374 ha, położonej w C. przy . XXX nr x, zabudowanej budynkiem użytkowym, w którym od 1976 r. miało siedzibę M. w C.

Pierwotnie budynek był wybudowany około 1915 r., jednak w latach 1990-1993 został odbudowany od fundamentów.

W dniu 12 grudnia 2012 r. M. w C. przeniosło swoją siedzibę do Z. w C., którego właścicielem jest Gmina. W związku z tym, że w budynku dawnej siedziby pozostała część eksponatów, budynek został oddany w użyczenie na rzecz M. od dnia 2 stycznia 2013 r.

W latach 1993-2017 w budynku zostały przeprowadzone tylko bieżące remonty i naprawy polegające między innymi na malowaniu ścian, drobnych naprawach elektrycznych i hydraulicznych, które były niższe niż 30% wartości początkowej przedmiotowego budynku.

W związku z tym, że w 2017 r. pozostałe eksponaty muzealne zostały przeniesione do Z., w którym aktualnie znajduje się siedziba M., budynek dawnej siedziby M. stał się zbędny i ustalono możliwość zagospodarowania w/w nieruchomości poprzez jej sprzedaż na własność w drodze przetargu nieograniczonego. W związku z powyższym z ceny nieruchomości nie wyodrębniono ceny gruntu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż wyżej opisanej nieruchomości zwalnia się z obowiązku zapłaty VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od VAT dostawę budynków za wyjątkiem budynków nowych, niezasiedlonych oraz zasiedlonych przed okresem krótszym niż 2 lata od daty ich zbywania.

Dodatkowo, zgodnie z art. 29 ust. 8 up.tu., w przypadku dostawy budynków trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że w związku z tym, że dostawa przedmiotowych budynków nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, a także, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej obiektu stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia od VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej