Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji pub... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.215.2017.1.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.08.2017, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.215.2017.1.AK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej (...).

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 11 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej (...) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej (...). Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 11 lipca 2017 r. o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Powiat, jako partner, przystąpił do porozumienia, którego celem jest realizacja projektu pod nazwą: Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji (...). Projekt realizowany jest w Partnerstwie z miastami na prawach powiatu A. oraz powiatem z B., liderem projektu jest miasto.

Projekt został objęty wnioskiem o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: II Cyfrowe ... dla działania: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych. Założeniem projektu jest pełna kwalifikowalność podatku VAT.

Celem głównym ww. projektu jest wzrost poziomu zadowolenia obywateli z usług świadczonych przez administrację samorządową oraz podniesienie jakości, wiarygodności i aktualności baz danych. Celami szczegółowymi są:

  • modernizacja ewidencji gruntów i budynków - w rozumieniu § 55 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 31 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1034),
  • wyodrębnienie z bazy danych, prowadzonej jako numeryczna mapa zasadnicza, zbioru danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 - 1:5000 (BDOT500), w celu utworzenia bazy danych BDTOT500 zgodnej z modelem pojęciowym określonym rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2028),
  • wdrożenie inicjalnej bazy geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (GESUT), która zostanie utworzona przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii w ramach projektu k-GESUT, wraz z dostosowaniem do obowiązującego modelu pojęciowego,
  • digitalizacja zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • digitalizacja innych powiązanych informacji posiadanych w formie papierowej,
  • zapewnienie jak największej liczbie baz danych otwartego dostępu do danych, w tym do danych źródłowych i surowych,
  • zwiększenie ilości i jakości świadczonych e-usług, na 3, 4 i 5 poziomie dojrzałości.

W wyniku realizacji ww. projektu powstanie:

  • zmodernizowana (w rozumieniu rozporządzenia) ewidencja gruntów i budynków, baza numerycznej mapy zasadniczej zostanie przekształcona w dwie nowe bazy danych: BDOT500 (budowaną i wdrażaną w ramach projektu) oraz GESUT (budowaną przez GUGiK, a wdrażaną w ramach projektu),
  • wykonana zostanie ortofotomapa, numeryczny model terenu i numeryczny model pokrycia terenu wraz z produktami pochodnymi (zdjęcia ukośne, chmura punktów skaningu lotniczego),
  • powstaną bazy danych zawierające niezbędne informacje celem udostępniania usług,
  • rozbudowany zostanie zbiór zdigitalizowanych dokumentów zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • powstanie nowy geoportal internetowy, dedykowany do realizacji transakcji zamawiania i udostępniania danych informacji z baz danych zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  • rozbudowa infrastruktury istniejących systemów teleinformatycznych wraz z zakupem niezbędnych oprogramowań świadczących usługi dla administracji, biznesu i mieszkańców. W zakresie rozbudowy istniejących systemów zostanie podniesiony poziom dojrzałości świadczonych, usług publicznych. Należy mieć również na uwadze dostosowanie tych systemów do zgodności z wymogami stawianymi przed systemami teleinformatycznymi, określonymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, zintegrowanie z platformami ePUAP i SEKAP oraz umożliwienia dostępu do danych oraz zakup dokumentów z pzgik poprzez urządzenia mobilne,
  • rozbudowana infrastruktura informatyczna (serwer, macierze, komputery stacjonarne).

Modernizacja, budowa i wdrażanie bazy danych służy efektowi końcowemu, którym jest zwiększenie ilości i podniesienie jakości świadczonych e-usług, wykorzystujących informacje gromadzone w tych bazach. Zmodernizowana ewidencja gruntów i budynków, zbudowana baza BDDOT500 i wdrożona baza GEUST będą prowadzone, jako bazy danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Zdigitalizowane dokumenty będą udostępniane, jako dane otwarte w sieci oraz wykorzystywane w ramach prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

W wyniku realizacji ww. projektu nie będzie różnicy w wykorzystaniu informacji zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez powiat. Efekty projektu nakierowane są na usprawnienie korzystania z danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przy pomocy komunikacji elektronicznej w celu ulepszenia, udrożnienia realizacji zadań powiatu. Udostępnianie zasobu oraz wykonywanie czynności związanych z jego prowadzeniem, np. wydawanie wyrysów i wypisów z ewidencji gruntów i budynków, co do zasady jest odpłatne. Przepisem art. 40b ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ustawodawca zobowiązał organ (Starostę) prowadzący zasób geodezyjny i kartograficzny do pobierania opłat za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków. Natomiast w art. 40d ust. 2 precyzuje, że wysokość stawek podstawowych w odniesieniu do odpowiednich jednostek rozliczeniowych, wysokość współczynników korygujących oraz zasady ustalania tych współczynników, a także szczegółowe zasady obliczania wysokości opłaty określa załącznik do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Jak się natomiast wskazuje, pobierane opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne jako dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego spełniające kryterium dochodu określone w pkt 7 lub 8 art. 60 ustawy o finansach publicznych stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym (vide: uchwała NSA z dnia 26 czerwca 2014, sygn. akt: I OPS 1/14). Oznacza to, że opłaty te nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Bazy danych BDOT500, GESUT, EGiB zgodnie z przytoczonym art. 7 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne prowadzone są przez Starostę Powiatu X w ramach Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami. Wydział ten dysponuje tymi bazami i jest odpowiedzialny za ich prowadzenie i dostosowywanie do nowych przepisów, bazy te znajdują się na serwerze powiatu. Wydział prowadzi na bieżąco aktualizację tych baz danych o dane, które wpływają do urzędu w ramach np. wykonanych prac geodezyjnych, zawiadomień z innych rejestrów publicznych, wniosków stron, aktów notarialnych itd. Wszystkie dane zebrane w bazach udostępniane są w postaci odpowiednich dokumentów (np. wypisy z rejestru gruntów, wyrysy z mapy ewidencyjnej) lub poprzez wydanie danych w odpowiednich formatach plików komputerowych, lub też poprzez dostęp do tych danych za pomocą oprogramowania interfejsowego, które ma dostęp do tych baz. Pracownicy urzędu, jednostek organizacyjnych podległych urzędowi oraz gmin w granicach administracyjnych powiatu mają dostęp do danych, które są im niezbędne do wykonywania czynności w ramach obowiązków służbowych. Dostęp jest profilowany odpowiednim zakresem uprawnień i możliwy tylko po poprawnym uwierzytelnieniu do systemu.

Baza GESUT zawiera sieci uzbrojenia terenu (np.: wodociąg, kanalizacja, przewody energetyczne, przewody telekomunikacyjne). W bazie BDOT500 zebrane są natomiast dane przedstawione na mapie mówiące o usytuowaniu pozostałych elementów zagospodarowania terenu (np.: drzewa, krawężniki dróg, skarpy, chodniki). W bazie EGiB zgromadzone są dane dotyczące ewidencji gruntów i budynków (np.: granice działek ewidencyjnych, kontury klasoużytków, budynki z elementami towarzyszącymi np. schody, tarasy) i dane opisowe ewidencji gruntów i budynków. System ponadto przechowuje dane dotyczące zeskanowanych aktów notarialnych, szkiców ewidencyjnych, dokumentów z operatów technicznych. Część z opisanych danych dotyczy głównie danych mapowych, która udostępniona jest w internecie w taki sposób, że każdy zainteresowany może je nieodpłatnie przeglądać, natomiast jest to niepełny obraz danych gromadzonych w ramach prowadzonych baz. Zainteresowane Strony po złożeniu odpowiedniego wniosku mogą zakupić w Powiecie konieczne dokumenty i dane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy Powiat A. ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu o nazwie Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres projektu ewidentnie wskazuje na związek z działaniami Powiatu jako organu władzy publicznej, w szczególności: głównym celem projektu jest zwiększenie liczby, zakresu i jakości (poziomu) usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną w oparciu o kompleksowy system informacji przestrzennej (...), za główny cel przyjęto wzrost poziomu zadowolenia obywateli z usług świadczonych przez administrację samorządową (...), cel główny przekłada się na cele szczegółowe projektu którymi są - przeprowadzenie kompleksowej modernizacji ewidencji i gruntów i budynków, - cyfryzację rejestrów, ewidencji i innych zasobów źródłowych, (...) - większa dostępność e-usług publicznych. Wykorzystanie powstałego środka trwałego do celów działalności gospodarczej opodatkowanej Powiatu może okazać się znikome lub w ogóle nie wystąpić. W procesie np. zbycia nieruchomości, oszacowania, obmiaru, procedury zamiany, może ewentualnie wystąpić związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi Powiatu w sposób pośredni. Natomiast na chwilę obecną takiej pewności nie ma.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunek odliczenia podatku VAT dotyczący wykorzystania zakupów do czynności opodatkowanych odnosi się do zamiaru ich wykorzystania. W momencie nabycia towarów i usług, w celu oceny, czy powstaje prawo do odliczenia VAT, należy kierować się wyłącznie zamiarem, celem, jakiemu mają służyć dane zakupy. System odliczeń podatku naliczonego bazuje bowiem na konstrukcji tzw. odliczenia bieżącego (niezwłocznego). Zasada ta oznacza, iż dla powstania prawa do odliczenia nie jest konieczne wystąpienie czynności opodatkowanych, na potrzeby których nabywane są dane towary lub usługi, lecz istotna jest intencja w momencie nabycia (np. na etapie inwestycji) Określona kwota podatku naliczonego podlega odliczeniu od kwoty podatku należnego, także w sytuacji, gdy pomiędzy tymi wartościami nie ma żadnego funkcjonalnego związku. Innymi słowy, podatek należny wykazywany przez JST w rozliczeniach VAT może dotyczyć innych czynności (np. wynajmu lokali użytkowych), podczas gdy odliczenie podatku naliczonego będzie wynikać z inwestycji, która - zgodnie z założeniami - w przyszłości będzie generowała sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.

Aby można było mówić o prawie do odliczenia podatku naliczonego, dane towary lub usługi powinny być dodatkowo nabyte przez Powiat działający jako podatnik VAT tj. z zamiarem wykorzystania ich w swojej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (przynajmniej częściowo).W orzecznictwie sądów administracyjnych oraz TSUE podkreśla się, że związek ten zasadniczo powinien mieć charakter ścisły i bezpośredni, gdyż warunkiem powstania prawa do odliczenia VAT od nabycia towarów lub usług na wcześniejszym etapie obrotu jest, by koszt nabycia owych towarów i usług stanowił element ceny w ramach transakcji dającej prawo do odliczenia na późniejszym etapie (vide: TSUE w sprawie C-408/98 Abbey National). W projekcie zakłada się, iż dane będą udostępniane jako dane otwarte o szerokim zakresie tematycznym. Projekt w swoich założeniach ma na celu powstanie systemu informatycznego, w ramach którego oferowane będą usługi nieodpłatnie, za wyjątkiem gdy ograniczenia zostaną nałożone na dane, do których dostęp i/lub pobranie ograniczone jest ustawowo i/lub wymaga uiszczenia opłaty urzędowej. Za takie opłaty urzędowe należy uznać opłaty wynikające z ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, dotyczące udostępniania materiałów zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz wydawania wyrysów i wypisów. Uzyskane w drodze realizacji przedsięwzięcia produkty nie będą wykorzystywane do świadczenia jakichkolwiek usług odpłatnych, czy chociażby usług prowadzących do uzyskiwania przychodów.

Efekty ww. projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (ani do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani do czynności zwolnionych od VAT). Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Partnera Projektu czyli Powiat A.

Projekt Zwiększenie zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej (...) realizowany jest w ramach zadań własnych zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2016, poz. 814 ze zmianami), w myśl którego Powiat wykonuje określone ustawą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Aktem normatywnym w tym zakresie, określającym te obowiązki, jest ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne (t.j. Dz. U. z 2016, poz.1629 ze zmianami). Szczegółowe zadania Starosty zawiera art. 7d ww. ustawy.

W wyniku realizacji ww. projektu nie będzie różnicy w wykorzystaniu informacji zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez powiat. Efekty projektu nakierowane są na usprawnienie korzystania z danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego przy pomocy komunikacji elektronicznej w celu usprawnienia procesów decyzyjnych. Udostępnianie zasobu oraz wykonywanie czynności związanych z jego prowadzeniem, np. wydawanie wyrysów i wypisów z ewidencji gruntów i budynków, co do zasady jest odpłatne.

Przepisem art. 40b ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ustawodawca zobowiązał organ (Starostę) prowadzący zasób geodezyjny i kartograficzny do pobierania opłat za sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków.

Natomiast w art. 40d ust. 2 precyzuje, że wysokość stawek podstawowych w odniesieniu do odpowiednich jednostek rozliczeniowych, wysokość współczynników korygujących oraz zasady ustalania tych współczynników, a także szczegółowe zasady obliczania wysokości opłaty określa załącznik do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Jak się natomiast wskazuje, pobierane opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne jako dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego spełniające kryterium dochodu określone w pkt 7 lub 8 art. 60 ustawy o finansach publicznych stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym (vide: uchwała NSA z dnia 26 czerwca 2014 r., sygn. akt: I OPS 1/14). Oznacza to, że opłaty te nie są odpłatnością za żadną z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zważywszy na powyższe w ocenie Wnioskodawcy na chwilę obecną brak podstaw do uznania, że efekty realizowanego projektu będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną Powiatu, a co za tym idzie brak podstaw do uznania, iż zachodzą przesłanki do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego z wydatków dokumentujących projekt. W konsekwencji właściwie przyjęto pełną kwalifikowalność podatku VAT od ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (sformułowanego pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone w wydanej interpretacji.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r., poz. 383, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej