Podatek od towarow i uslug w zakresie opodatkowania sprzedazy nieruchomosci gruntowej. - Interpretacja - ILPP2/4512-1-117/16-4/OA

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.05.2016, sygn. ILPP2/4512-1-117/16-4/OA, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarow i uslug w zakresie opodatkowania sprzedazy nieruchomosci gruntowej.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z pozn. zm.) oraz ? 6 pkt 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2016 r. (data wplywu 11 lutego 2016 r.) uzupelnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2016 r. (data wplywu 26 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie opodatkowania sprzedazy nieruchomosci gruntowej ? jest nieprawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2016 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku od towarow i uslug w zakresie opodatkowania sprzedazy nieruchomosci gruntowej. Wniosek zostal uzupelniony w dniu 26 kwietnia 2016 r. o brakujace elementy opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.

W maju 2007 r. na mocy postanowienia Sadu Rejonowego, Wnioskodawca odziedziczyl po zmarlym ojcu, wchodzace w sklad spadku gospodarstwo rolne, tj. grunt rolny niezabudowany, polozony w miejscowosci A. Od stycznia 2009 r. ww. grunt rolny jest dzierzawiony odplatnie rolnikowi indywidualnemu na czas nieokreslony z przeznaczeniem na uprawy rolne. Na ww. nieruchomosci ustanowiono odplatnie i na czas eksploatacji urzadzen i linii elektroenergetycznych sluzebnosc przesylu. Wnioskodawca otrzymal z tego tytulu jednorazowe wynagrodzenie. W odniesieniu do przedmiotowego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca nie wystepowal o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zainteresowany nie podejmowal jakichkolwiek czynnosci, wymagajacych zaangazowania wlasnych srodkow finansowych, zmierzajacych do podniesienia wartosci gruntu, np.: ogrodzenie, uzbrojenie terenu, wydzielenie drog, itp. Wnioskodawca nie podejmowal takze aktywnych dzialan marketingowych w zakresie obrotu nieruchomosciami (w przypadku odrzucenia oferty zakupu przez obecnego dzierzawce gruntu, zamierza umiescic zwykle ogloszenia w prasie i/lub w internecie, aby poszukac innych kupujacych). Dla trzech dzialek wchodzacych w sklad ww. gospodarstwa rolnego brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium uwarunkowan i kierunkow zagospodarowania przestrzennego gminy , dwie dzialki przeznaczone sa w czesci pod tereny upraw polowych, a w czesci pod korytarze ekologiczne, trzecia dzialka (row) przeznaczona jest pod cieki wodne. Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonac sprzedazy ww. gospodarstwa rolnego w calosci.

W uzupelnieniu wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca doprecyzowal, iz:

  1. Zainteresowany nie dokonywal zbiorow i sprzedazy produktow rolnych z gospodarstwa rolnego w okresie od maja 2007 r. do stycznia 2009 r. We wskazanym okresie przedmiotowa nieruchomosc gruntowa niezabudowana znajdowala sie jeszcze we wladaniu Agencji Nieruchomosci Rolnych, ktora wydzierzawiala ta nieruchomosc rolnikowi indywidualnemu na cele rolnicze;
  2. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczaltowym, ani zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT;
  3. W sklad przedmiotowego gospodarstwa rolnego wchodza tylko i wylacznie grunty orne niezabudowane oraz rowy;
  4. Wnioskodawca nie dokonywal sprzedazy innych nieruchomosci;
  5. Srodki ze sprzedazy gruntow maja zostac przekazane zstepnym w formie darowizny;
  6. Wnioskodawca nie posiada innych gruntow;
  7. Zainteresowany nie planuje w przyszlosci sprzedaz kolejnych gruntow, gdyz jedyne grunty ktore posiada to te, o ktorych mowa w zlozonym wniosku;
  8. Cale gospodarstwo rolne zlozone jest z trzech dzialek, tj. dzialki nr 13 - grunty orne, dzialka nr 14 - rowy, dzialka nr 16 - grunty orne. Dla tych trzech dzialek prowadzona jest wspolna ksiega wieczysta. Do sprzedazy przeznaczone sa wszystkie ww. dzialki, tj. cale gospodarstwo rolne. Dla wszystkich ww. dzialek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca w zaden sposob nie wnioskowal o objecie przedmiotowych dzialek planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium uwarunkowan i kierunkow zagospodarowania przestrzennego gminy, dzialka nr 13 - przeznaczona jest pod tereny upraw polowych, dzialka nr 14 - przeznaczona jest pod cieki wodne, dzialka nr 16 - przeznaczona jest w czesci pod tereny upraw polowych, w czesci pod korytarze ekologiczne;
  9. Dla przedmiotowych gruntow nie zostaly wydane decyzje o warunkach zabudowy.

Jednoczesnie Zainteresowany informuje, iz przedmiotowa nieruchomosc, zlozona z gruntow rolnych niezabudowanych, ma zostac sprzedana w calosci rolnikowi indywidualnemu, zamieszkujacemu na terenie tej samej gminy co polozenie ww. gruntow (przedwstepna umowa kupna sprzedazy nieruchomosci zostala zawarta w dniu 31 marca 2016 r.). Zamierza on zakupic ta nieruchomosc w celu powiekszenia swojego gospodarstwa rolnego i wykorzystywac ja na cele rolnicze.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie.

Czy sprzedaz gospodarstwa rolnego, ktore jest oddane w dzierzawe (odplatnie), powinna byc opodatkowana podatkiem od towarow i uslug...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaz w calego gospodarstwa rolnego, ktore jest oddane w dzierzawe (odplatnie), nie powinno podlegac opodatkowaniu podatkiem od towarow uslug, poniewaz:

  • gospodarstwo rolne wchodzi w sklad majatku prywatnego, nabytego w drodze dziedziczenia ustawowego w formie spadku;
  • Wnioskodawca nie prowadzi zadnej dzialalnosci gospodarczej, a tym bardziej dzialalnosci gospodarczej zwiazanej z obrotem nieruchomosciami, pobiera rente rodzinna;
  • Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarow i uslug;
  • gospodarstwo rolne nie bylo wykorzystywane do prowadzenia dzialalnosci innej niz produkcja rolna, rowniez przez obecnego dzierzawce gruntu;
  • wydzierzawienie nalezacego do Wnioskodawcy gospodarstwa rolnego nie wykracza poza zakres zwyklego zarzadu majatkiem prywatnym;
  • ewentualne zamieszczenie ogloszen o sprzedazy gospodarstwa rolnego w prasie lub w internecie nie stanowi, w ocenie Wnioskodawcy, podejmowania aktywnych dzialan marketingowych w zakresie obrotu nieruchomosciami, lecz stanowi zwykla forme poinformowania potencjalnych nabywcow o zamiarze sprzedazy przedmiotowej nieruchomosci.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest nieprawidlowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarow i uslug (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z pozn. zm.), zwanej dalej ustawa ? opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug podlegaja odplatna dostawa towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie sie rzeczy oraz ich czesci, a takze wszelkie postacie energii.

W mysl art. 7 ust. 1 ustawy ? przez dostawe towarow, o ktorej mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie przeniesienie prawa do rozporzadzania towarami jak wlasciciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy ? przez sprzedaz rozumie sie odplatna dostawe towarow i odplatne swiadczenie uslug na terytorium kraju, eksport towarow oraz wewnatrzwspolnotowa dostawe towarow.

Wobec powyzszego nalezy stwierdzic, ze w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy sa towary w rozumieniu powolanego wyzej przepisu i gdy czynnosc ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporzadzania tymi towarami jak wlasciciel, mamy do czynienia z dostawa w ujeciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegajaca opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug.

Zatem grunty spelniaja definicje towaru wynikajaca z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaz jest traktowana jako czynnosc odplatnej dostawy towarow na terytorium kraju.

Nie kazda czynnosc stanowiaca dostawe, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug, bowiem aby dana czynnosc byla opodatkowana tym podatkiem, musi byc wykonana przez podmiot, ktory w zwiazku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarow i uslug.

Pojecia ?podatnik? i ?dzialalnosc gospodarcza?, na potrzeby podatku od towarow i uslug, zostaly okreslone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

I tak, jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy ? podatnikami sa osoby prawne, jednostki organizacyjne niemajace osobowosci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujace samodzielnie dzialalnosc gospodarcza, o ktorej mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzialalnosci.

Dzialalnosc gospodarcza ? art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, w tym podmiotow pozyskujacych zasoby naturalne oraz rolnikow, a takze dzialalnosc osob wykonujacych wolne zawody. Dzialalnosc gospodarcza obejmuje w szczegolnosci czynnosci polegajace na wykorzystywaniu towarow lub wartosci niematerialnych i prawnych w sposob ciagly dla celow zarobkowych.

Definicja dzialalnosci gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalajacy na objecie pojeciem ?podatnik? tych wszystkich podmiotow, ktore prowadza okreslona dzialalnosc, wystepujac w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W kontekscie powyzszego nalezy stwierdzic, ze kazdy, kto dokonuje czynnosci, ktore sa konieczne do przyszlego wykorzystania nieruchomosci dla celow dzialalnosci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien byc uznany za podatnika podatku od towarow i uslug.

Majac powyzsze na wzgledzie nalezy stwierdzic, ze uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynnosci dziala jako podatnik podatku od towarow i uslug, wymaga oceny kazdorazowo odnoszacej sie do okolicznosci faktycznych danej sprawy.

Z opisu sprawy wynika, ze w maju 2007 r. na mocy postanowienia Sadu Rejonowego w Wnioskodawca odziedziczyl po zmarlym ojcu, wchodzace w sklad spadku gospodarstwo rolne, tj. grunt rolny niezabudowany, polozony w miejscowosci A . Od stycznia 2009 r. ww. grunt rolny jest dzierzawiony odplatnie rolnikowi indywidualnemu na czas nieokreslony z przeznaczeniem na uprawy rolne. Na ww. nieruchomosci ustanowiono odplatnie i na czas eksploatacji urzadzen i linii elektroenergetycznych sluzebnosc przesylu. Wnioskodawca otrzymal z tego tytulu jednorazowe wynagrodzenie. W odniesieniu do przedmiotowego gospodarstwa rolnego Wnioskodawca nie wystepowal o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zainteresowany nie podejmowal jakichkolwiek czynnosci, wymagajacych zaangazowania wlasnych srodkow finansowych, zmierzajacych do podniesienia wartosci gruntu, np.: ogrodzenie, uzbrojenie terenu, wydzielenie drog, itp. Wnioskodawca nie podejmowal takze aktywnych dzialan marketingowych w zakresie obrotu nieruchomosciami (w przypadku odrzucenia oferty zakupu przez obecnego dzierzawce gruntu, zamierza umiescic zwykle ogloszenia w prasie i/lub w internecie, aby poszukac innych kupujacych). Dla trzech dzialek wchodzacych w sklad ww. gospodarstwa rolnego brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium uwarunkowan i kierunkow zagospodarowania przestrzennego gminy dwie dzialki przeznaczone sa w czesci pod tereny upraw polowych, a w czesci pod korytarze ekologiczne, trzecia dzialka (row) przeznaczona jest pod cieki wodne. Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonac sprzedazy ww. gospodarstwa rolnego w calosci. Zainteresowany nie dokonywal zbiorow i sprzedazy produktow rolnych z gospodarstwa rolnego w okresie od maja 2007 r. do stycznia 2009 r. We wskazanym okresie przedmiotowa nieruchomosc gruntowa niezabudowana znajdowala sie jeszcze we wladaniu Agencji Nieruchomosci Rolnych, ktora wydzierzawiala ta nieruchomosc rolnikowi indywidualnemu na cele rolnicze. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczaltowym, ani zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W sklad przedmiotowego gospodarstwa rolnego wchodza tylko i wylacznie grunty orne niezabudowane oraz rowy. Wnioskodawca nie dokonywal sprzedazy innych nieruchomosci. Srodki ze sprzedazy gruntow maja zostac przekazane zstepnym w formie darowizny. Wnioskodawca nie posiada innych gruntow. Zainteresowany nie planuje w przyszlosci sprzedaz kolejnych gruntow, gdyz jedyne grunty ktore posiada to te, o ktorych mowa w zlozonym wniosku. Cale gospodarstwo rolne zlozone jest z trzech dzialek, tj. dzialki nr 13 - grunty orne, dzialka nr 14 - rowy, dzialka nr 16 - grunty orne. Dla tych trzech dzialek prowadzona jest wspolna ksiega wieczysta. Do sprzedazy przeznaczone sa wszystkie ww. dzialki, tj. cale gospodarstwo rolne. Dla wszystkich ww. dzialek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca w zaden sposob nie wnioskowal o objecie przedmiotowych dzialek planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium uwarunkowan i kierunkow zagospodarowania przestrzennego gminy dzialka nr 13 - przeznaczona jest pod tereny upraw polowych, dzialka nr 14 - przeznaczona jest pod cieki wodne, dzialka nr 16 - przeznaczona jest w czesci pod tereny upraw polowych, w czesci pod korytarze ekologiczne. Dla przedmiotowych gruntow nie zostaly wydane decyzje o warunkach zabudowy. Jednoczesnie Zainteresowany informuje, iz przedmiotowa nieruchomosc, zlozona z gruntow rolnych niezabudowanych, ma zostac sprzedana w calosci rolnikowi indywidualnemu, zamieszkujacemu na terenie tej samej gminy co polozenie ww. gruntow (przedwstepna umowa kupna sprzedazy nieruchomosci zostala zawarta w dniu 31 marca 2016 r.). Zamierza on zakupic ta nieruchomosc w celu powiekszenia swojego gospodarstwa rolnego i wykorzystywac ja na cele rolnicze.

W rozpatrywanej sprawie watpliwosci Wnioskodawcy dotycza kwestii ustalenia, czy sprzedaz nieruchomosci gruntowej bedzie podlegala opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug.

Przez umowe dzierzawy wydzierzawiajacy zobowiazuje sie oddac dzierzawcy rzecz do uzywania i pobierania pozytkow na czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierzawca zobowiazuje sie placic wydzierzawiajacemu umowiony czynsz - art. 693 ? 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380).

Stosownie do tresci powyzszego przepisu, dzierzawa jest umowa dwustronnie zobowiazujaca i wzajemna, i polega na oddaniu rzeczy do uzywania przez wydzierzawiajacego, zas swiadczenie dzierzawcy polega na placeniu umowionego czynszu. Jak wskazal Wnioskodawca, w dniu 19 grudnia 2014 r. oddal przedmiotowa nieruchomosc w dzierzawe, co skutkowalo uzyskiwaniem korzysci majatkowych po stronie Wnioskodawcy.

W kontekscie niniejszej sprawy nalezy zwrocic uwage na tresc zdania drugiego definicji pojecia ?dzialalnosc gospodarcza?, w ktorej mowi sie o wykorzystywaniu m.in. towarow w sposob ciagly do celow zarobkowych. Takie wykorzystywanie towarow ma miejsce poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne (najem, dzierzawa, leasing itp.).

Istota umowy dzierzawy wskazuje, ze na jej podstawie dochodzi do odplatnego swiadczenia uslug przez wlasciciela na rzecz dzierzawcy. Dzierzawca za oddana mu w dzierzawe rzecz placi umowiony czynsz. Istnieje zatem bezposredni zwiazek miedzy swiadczona usluga a przekazanym za nia wynagrodzeniem.

W konsekwencji dzierzawa nieruchomosci stanowi odplatne swiadczenie uslug, o ktorym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypelnia ona okreslona w art. 15 ust. 2 ustawy definicje dzialalnosci gospodarczej, bez wzgledu na to, czy dzierzawa jest prowadzona w ramach dzialalnosci gospodarczej, czy jako odrebne zrodlo przychodu w rozumieniu przepisow o podatku dochodowym od osob fizycznych.

Ponadto, z opisu sprawy wynika, ze na ww. nieruchomosci ustanowiono odplatnie i na czas eksploatacji urzadzen i linii elektroenergetycznych sluzebnosc przesylu. Wnioskodawca otrzymal z tego tytulu jednorazowe wynagrodzenie.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy ? przez swiadczenie uslug, o ktorym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie sie kazde swiadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowosci prawnej, ktore nie stanowi dostawy towarow w rozumieniu art. 7, w tym rowniez:

  1. przeniesienie praw do wartosci niematerialnych i prawnych, bez wzgledu na forme, w jakiej dokonano czynnosci prawnej;
  2. zobowiazanie do powstrzymania sie od dokonania czynnosci lub do tolerowania czynnosci lub sytuacji;
  3. swiadczenie uslug zgodnie z nakazem organu wladzy publicznej lub podmiotu dzialajacego w jego imieniu lub nakazem wynikajacym z mocy prawa.

Pod pojeciem uslugi (swiadczenia) nalezy zatem rozumiec kazde zachowanie, na ktore skladac sie moze zarowno dzialanie (uczynienie, wykonanie czegos), jak i zaniechanie (nieczynienie, badz tez tolerowanie, znoszenie okreslonych stanow rzeczy).

Nalezy jednak zaznaczyc, ze nie kazde dzialanie, powstrzymanie sie od dzialania, czy tolerowanie czynnosci lub sytuacji moze zostac uznane za usluge, w rozumieniu przepisow ustawy. Aby tak sie stalo musza zostac spelnione lacznie nastepujace warunki:

  • w nastepstwie zobowiazania, w wykonaniu ktorego usluga jest swiadczona, druga strona (nabywca) jest bezposrednim beneficjentem swiadczenia,
  • swiadczonej usludze odpowiada swiadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Nalezy podkreslic, ze oba ww. warunki winny byc spelnione lacznie, aby swiadczenie podlegalo, jako usluga, opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug.

Instytucja sluzebnosci przesylu uregulowana zostala w art. 3051-3054 Kodeksu cywilnego. W swietle art. 3051 tej ustawy, nieruchomosc mozna obciazyc na rzecz przedsiebiorcy, ktory zamierza wybudowac lub ktorego wlasnosc stanowia urzadzenia, o ktorych mowa w art. 49 ? 1, prawem polegajacym na tym, ze przedsiebiorca moze korzystac w oznaczonym zakresie z nieruchomosci obciazonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urzadzen (sluzebnosc przesylu).

W art. 49 ? 1 Kodeksu cywilnego wskazano, iz urzadzenia sluzace do doprowadzania lub odprowadzania plynow, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urzadzenia podobne nie naleza do czesci skladowych nieruchomosci, jezeli wchodza w sklad przedsiebiorstwa.

Na podstawie art. 3052 ? 1 Kodeksu cywilnego, jezeli wlasciciel nieruchomosci odmawia zawarcia umowy o ustanowienie sluzebnosci przesylu, a jest ona konieczna dla wlasciwego korzystania z urzadzen, o ktorych mowa w art. 49 ? 1, przedsiebiorca moze zadac jej ustanowienia za odpowiednim wynagrodzeniem.

W art. 3052 ? 2 Kodeksu cywilnego postanowiono, ze jezeli przedsiebiorca odmawia zawarcia umowy o ustanowienie sluzebnosci przesylu, a jest ona konieczna do korzystania z urzadzen, o ktorych mowa w art. 49 ? 1, wlasciciel nieruchomosci moze zadac odpowiedniego wynagrodzenia w zamian za ustanowienie sluzebnosci przesylu.

Sluzebnosc przesylu to rodzaj sluzebnosci gruntowej, o czym jednoznacznie przesadza art. 3054 Kodeksu cywilnego, zgodnie z ktorym do sluzebnosci przesylu stosuje sie odpowiednio przepisy o sluzebnosciach gruntowych.

Pojecie sluzebnosci gruntowej zdefiniowane zostalo w art. 285 ? 1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, nieruchomosc mozna obciazyc na rzecz wlasciciela innej nieruchomosci (nieruchomosci wladnacej) prawem, ktorego tresc polega badz na tym, ze wlasciciel nieruchomosci wladnacej moze korzystac w oznaczonym zakresie z nieruchomosci obciazonej, badz na tym, ze wlasciciel nieruchomosci obciazonej zostaje ograniczony w moznosci dokonywania w stosunku do niej okreslonych dzialan, badz tez na tym, ze wlascicielowi nieruchomosci obciazonej nie wolno wykonywac okreslonych uprawnien, ktore mu wzgledem nieruchomosci wladnacej przysluguja na podstawie przepisow o tresci i wykonywaniu wlasnosci (sluzebnosc gruntowa).

Majac na uwadze powyzsze oraz powolane przepisy prawa wskazac nalezy, ze ustanowienie sluzebnosci przesylu (jako rodzaju sluzebnosci gruntowej) wiaze sie ze zobowiazaniem wlasciciela gruntu do powstrzymania sie od dokonania czynnosci lub do tolerowania czynnosci lub sytuacji. W zwiazku z tym, bedac jednoczesnie czynnoscia polegajaca na wykorzystywaniu towaru (do towarow w swietle art. 2 pkt 6 ustawy zalicza sie rowniez grunty) w sposob ciagly dla celow zarobkowych (realizowana za wynagrodzeniem), zyskuje charakter odplatnej uslugi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W swietle powyzszego stwierdzic nalezy, ze poprzez ustanowienie sluzebnosci przesylu na rzecz podmiotu trzeciego, Wnioskodawca swiadczy w ramach dzialalnosci gospodarczej, o ktorej mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarow i uslug (definicja dzialalnosci gospodarczej nie odnosi sie do sposobu regulowania naleznosci, a zatem bez wzgledu czy wynagrodzenie za ustanowienie sluzebnosci przesylu wyplacane jest jednorazowo, czy okresowo, spelnia przeslanke swiadczenia uslug w ramach dzialalnosci gospodarczej), uslugi w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Czynnosci ustanowienia sluzebnosci przesylu ze wzgledu na ich odplatny charakter beda podlegaly opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Otrzymane od Spolki swiadczenie pieniezne stanowic bedzie w istocie wynagrodzenie za swiadczona usluge, dajaca wyplacajacemu je przedsiebiorstwu wyrazne i bezposrednie korzysci w postaci mozliwosci korzystania w oznaczonym zakresie z nieruchomosci.

Tym samym, ustanowienia sluzebnosci przesylu przez Wnioskodawce stanowi definicje uslugi, o ktorej mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy i ze wzgledu na jej odplatny charakter podlega opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug, w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Majac na uwadze powyzsze stwierdzic nalezy, ze przedmiotowa nieruchomosc wydzierzawiana na podstawie zawartej umowy, na ktorej ponadto ustanowiono odplatna sluzebnosc przesylu, de facto wykorzystywana jest przez Wnioskodawce w dzialalnosci gospodarczej, o ktorej mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Biorac pod uwage tresc przytoczonych przepisow oraz zawarty opis sprawy stwierdzic nalezy, ze Zainteresowany sprzedajac ww. nieruchomosc, nie bedzie dokonywal zbycia majatku osobistego, ale majatek wykorzystywany przez niego w prowadzonej dzialalnosci gospodarczej. Zatem dokonujac sprzedazy ww. nieruchomosci, wydzierzawianej w celach zarobkowych, na ktorej ponadto ustanowiono odplatna sluzebnosc przesylu, tj. skutkujacych uzyskiwaniem korzysci majatkowych z tego tytulu, wypelnil przeslanki okreslone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Wskazac nalezy, ze powyzsza analiza, pozostaje w zgodzie z regulacjami prawa unijnego. Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 Dyrektywy (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z pozn. zm.), ?podatnikiem? jest kazda osoba prowadzaca samodzielnie w dowolnym miejscu jakakolwiek dzialalnosc gospodarcza, bez wzgledu na cel, czy tez rezultaty takiej dzialalnosci. ?Dzialalnosc gospodarcza? obejmuje wszelka dzialalnosc producentow, handlowcow lub uslugodawcow, wlacznie z gornictwem, dzialalnoscia rolnicza i wykonywaniem wolnych zawodow lub uznanych za takie. Za dzialalnosc gospodarcza uznaje sie w szczegolnosci wykorzystywanie w sposob ciagly, majatku rzeczowego lub wartosci niematerialnych w celu uzyskania z tego tytulu dochodu.

Jednoczesnie w art. 12 ust. 1 lit. b) cyt. Dyrektywy wskazano, ze panstwa czlonkowskie moga uznac za podatnika kazdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji zwiazanej z dzialalnoscia, o ktorej mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczegolnosci dostawy terenu budowlanego.

Zatem takze w swietle prawa unijnego Zainteresowany - w takim ksztalcie sprawy - zostanie uznany (dokonujac dostawy nieruchomosci wykorzystywanej w dzialalnosci gospodarczej) za podatnika podatku VAT.

Podsumowujac powyzsze stwierdzic nalezy, ze planowana przez Wnioskodawce sprzedaz nieruchomosci, ktora jest udostepniana w ramach umowy dzierzawy, na ktorej ponadto ustanowiono odplatna sluzebnosc przesylu, stanowic bedzie dostawe towarow, o ktorej mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, dokonywana w ramach prowadzonej dzialalnosci w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarow i uslug, a wiec bedzie podlegala opodatkowaniu tym podatkiem.

Reasumujac, sprzedaz przez Wnioskodawce nieruchomosci, oddanej w dzierzawe, na ktorej ponadto ustanowiono odplatna sluzebnosc przesylu, bedzie podlegala opodatkowaniu podatkiem od towarow i uslug.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznan po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy). Jednoczesnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretacje przepisow prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie moze byc oparta wylacznie na zarzucie naruszenia przepisow postepowania, dopuszczeniu sie bledu wykladni lub niewlasciwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sad administracyjny jest zwiazany zarzutami skargi oraz powolana podstawa prawna.

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu