Skoro dziecięca renta inwalidzka jest, zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Klientkę, świadczeniem rodzinnym, wynikającym z pracy ojca niepełnospraw... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.1093.2023.1.JM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1093.2023.1.JM

Temat interpretacji

Skoro dziecięca renta inwalidzka jest, zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Klientkę, świadczeniem rodzinnym, wynikającym z pracy ojca niepełnosprawnego dziecka w USA, i nabyciem przez niego praw emerytalnych – to świadczenie to jest w Polsce zwolnione od podatku na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Bank (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Bank”) jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2357 ze zm.) i wykonuje czynności bankowe wymienione m.in. w art. 5 ust. 1 tej ustawy. Bank świadczy m.in. na rzecz klientów będących osobami fizycznymi, mającymi miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (dalej jako: „Klienci”, „Klient”, „Klientka”) usługi prowadzenia rachunków bankowych w złotych polskich, jak i w walutach obcych. Na przedmiotowe rachunki wpływają m.in. przelewy z tytułu rent i emerytur zagranicznych, które mogą stanowić dla Klienta, jako podatnika, przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, na Banku jako płatniku podatku, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o pdof”), ciąży obowiązek poboru, ustalenia zasadności poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot wpływających na rachunek Klienta. W tym celu Bank każdorazowo bada źródło (kraj pochodzenia, instytucję wypłacającą) i charakter (tytuł prawny) uzyskiwanych przez Klientów wpływów o charakterze emerytury/renty zagranicznej – na podstawie dedykowanych oświadczeń i dokumentów źródłowych otrzymanych od Klienta. Na rachunek Klientki Banku wpływa świadczenie z tytułu amerykańskiej dziecięcej renty inwalidzkiej. Powyższy charakter świadczenia potwierdza zaświadczenie wydane przez ambasadę Stanów Zjednoczonych w Polsce. Jednocześnie, zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Klientkę, przedmiotowe świadczenie jest świadczeniem rodzinnym, wynikającym z pracy ojca niepełnosprawnego dziecka w USA, i nabyciem przez niego praw emerytalnych. Bank nie posiada innych informacji pozwalających na potwierdzenie prawidłowości złożonego przez Klienta oświadczenia. Jednocześnie, zgodnie z interpretacją indywidualną wydaną na rzecz Banku przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 22 sierpnia 2012 r. sygn. IPTPB1/415-316/12-2/DS., „w sytuacji, gdy Bank podejmie decyzję o sposobie opodatkowania lub decyzję o zwolnieniu z opodatkowania danego świadczenia emerytalno-rentowego pochodzącego z zagranicy, na podstawie stosownego oświadczenia podatnika lub innego dokumentu przesądzającego o charakterze tego świadczenia, wówczas Bank nie poniesie odpowiedzialności płatnika wynikającej z przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadku gdy oświadczenie, o którym mowa powyżej będzie zawierało nieprawdę, bądź stan faktyczny zawarty w oświadczeniu ulegnie zmianie, a Bank nie zostanie o tym poinformowany. Wobec powyższego, Bank nie będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wystawienia informacji PIT-11 za okres, kiedy nie posiadał wiedzy co do charakteru świadczenia.”

Pytanie

Czy w związku z wypłacanym Klientce świadczeniem z tytułu amerykańskiej dziecięcej renty inwalidzkiej Bank jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy pdof i tym samym Bank nie będzie miał obowiązku wystawienia informacji PIT-11 w zakresie wypłaty przedmiotowego świadczenia?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Banku, w związku z wypłacanym Klientce świadczeniem z tytułu amerykańskiej dziecięcej renty inwalidzkiej Bank jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy pdof i tym samym Bank nie będzie miał obowiązku wystawienia informacji PIT-11 w zakresie wypłaty przedmiotowego świadczenia.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy pdof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 21 ust 1 pkt 8 ustawy o pdof, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Z powyższego przepisu wynika, że objęte zwolnieniem są co do zasady świadczenia rodzinne, do których należą m.in. zasiłek rodzinny, świadczenie opiekuńcze, świadczenia rodzicielskie, jakie przysługują obywatelom polskim oraz cudzoziemcom po spełnieniu określonych w ustawie szczególnych warunków. Co istotne, przepis art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o pdof, nie uzależnia zastosowania zwolnienia od kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia mogą korzystać świadczenia rodzinne wypłacane przez podmiot inny niż krajowy byleby miały one charakter podobny do krajowych świadczeń rodzinnych.

Analiza podejścia interpretacyjnego organów podatkowych daje podstawy do przyjęcia, że zakresem ww. zwolnienia objęte są również świadczenia podobne do świadczenia rodzinnego wypłacanego na podstawie obcego ustawodawstwa, np. amerykańskich przepisów federalnych.

Poprawność takiej kwalifikacji, w zakresie otrzymywanego z USA świadczenia wdowiego potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w:

  • interpretacji indywidulanej z 9 marca 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.43. 2023.2.KP;
  • interpretacji indywidualnej z 14 czerwca 2023 r. sygn. 0115-KDIT2.4011.276. 2023.1.ENB,
  • interpretacji z 21 kwietnia 2020 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.261.2020.1.AC.

W świetle powyższego, Państwa zdaniem, jeżeli świadczenie otrzymywane przez osobę mieszkającą w Polsce jest świadczeniem rodzinnym przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki, to zastosowanie, co do zasady, powinno znaleźć zwolnienie od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy pdof. Tak jak to zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez ambasadę Stanów Zjednoczonych w Polsce na rachunek Klientki wpływa amerykańska dziecięca renta inwalidzka. Jednocześnie, Klientka złożyła w Banku oświadczenie Banku, z którego wynika, że przedmiotowe świadczenie jest świadczeniem rodzinnym, wynikającym z pracy ojca niepełnosprawnego dziecka w USA, i nabyciem przez niego praw emerytalnych.

Mając na uwadze treść oświadczenia złożonego przez Klienta, wskazujące na rodzinny charakter świadczenia, Bank stoi na stanowisku, że działając w oparciu o wskazane oświadczenie jest uprawniony do traktowania przedmiotowego świadczenia jako świadczenia rodzinnego, zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o pdof.

Zgodnie z art. 39 ust.1 ustawy o pdof, Bank jako płatnik jest obowiązany przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru – tj. informację PIT-11. Informację PIT-11 sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154 ustawy o pdof. Z treści przywołanego przepisu wynika, że informacji PIT-11 nie wystawia się w przypadku wypłaty świadczeń zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o pdof.

W związku z tym, Bank nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-11 w zakresie wypłaty przedmiotowego świadczenia.

Jednocześnie w opinii Banku, znajdującej uzasadnienie w wydanej na jego rzecz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi interpretacji przepisów podatkowych z dnia 22 sierpnia 2012 r. sygnatura IPTPB1/415-316/12-2/DS, Bank nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli podjął decyzję o sposobie opodatkowania danego świadczenia lub nie pobrał zaliczki na podatek, działając w oparciu o oświadczenie Klienta, które następnie okaże się nieprawdziwe, względnie stan faktyczny zawarty w oświadczeniu ulegnie zmianie, a Bank nie zostanie o tym poinformowany. Jak wskazano w powyżej wskazanej interpretacji, aby wypełnić nałożone przez ustawodawcę obowiązki płatnika, Bank musi posiadać wiedzę, że wypłacane przez niego świadczenie jest rentą/emeryturą i że jest wypłacane z zagranicy. W przypadku tych świadczeń, Bank nie jest podmiotem wypłacającym świadczenie, lecz jedynie pośrednikiem przekazującym środki. Jego wiedza na temat przekazywanych środków jest zatem wtórna, uzależniona od informacji przekazanych przez Klienta. Zatem w sytuacji, w której Klient nie udzielił Bankowi koniecznych informacji, względnie złożył Bankowi oświadczenie, które następnie okazało się niezgodne z prawdą, Bank nie ponosi odpowiedzialności za nieujawnienie podstawy opodatkowania i niepobranie zaliczek na podatek dochodowy. Również w sytuacji, gdy wprawdzie oświadczenie Klienta jest zgodne z prawdą w dacie jego złożenia, jednak następnie zmienia się stan faktyczny, a Klient nie informuje Banku o tej zmianie, nie ma podstaw do nakładania na płatnika odpowiedzialności za niepobranie zaliczki na podatek.

Reasumując, w związku z wypłacanym Klientowi świadczeniem z tytułu amerykańskiej dziecięcej renty inwalidzkiej Bank jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy pdof i tym samym Bank nie będzie miał obowiązku wystawienia informacji PIT-11 w zakresie wypłaty przedmiotowego świadczenia. 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy ogólne

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.  posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.  przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak wynika z art. 4a ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Opodatkowanie świadczenia w świetle Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Z wniosku wynika, że Państwo są Bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2357 ze zm.) i wykonującym czynności bankowe wymienione m.in. w art. 5 ust. 1 tej ustawy. Bank świadczy m.in. na rzecz klientów będących osobami fizycznymi, mających miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce usługi prowadzenia rachunków bankowych w złotych polskich, jak i w walutach obcych. Na przedmiotowe rachunki wpływają m.in. przelewy z tytułu rent i emerytur zagranicznych, które mogą stanowić dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, na Banku, jako płatniku podatku, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ciąży obowiązek poboru ustalenia zasadności poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwot wpływających na rachunek Klienta. W tym celu Bank każdorazowo bada źródło (kraj pochodzenia, instytucję wypłacającą) i charakter (tytuł prawny) uzyskiwanych przez Klientów wpływów o charakterze emerytury/renty zagranicznej – na podstawie dedykowanych oświadczeń i dokumentów źródłowych otrzymanych od Klienta. Na rachunek Klientki Banku wpływa świadczenie z tytułu amerykańskiej dziecięcej renty inwalidzkiej. Powyższy charakter świadczenia potwierdza zaświadczenie wydane przez ambasadę Stanów Zjednoczonych w Polsce. Jednocześnie, zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Klientkę, przedmiotowe świadczenie jest świadczeniem rodzinnym, wynikającym z pracy ojca niepełnosprawnego dziecka w USA, i nabyciem przez niego praw emerytalnych. Bank nie posiada innych informacji pozwalających na potwierdzenie prawidłowości złożonego przez Klienta oświadczenia.

Z uwagi na fakt, że świadczenie wypłacane jest ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w tej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Przy czym powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń rodzinnych. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy:

Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 cyt. Umowy stanowi, że:

Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Stosownie do art. 5 ust. 3 Umowy:

Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia rodzinnego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 Umowy, zgodnie z którym Państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu świadczenie otrzymywane z USA podlega opodatkowaniu w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opodatkowanie świadczenia w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z treści art. 12 ust. 7 cyt. ustawy wynika, że:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz.U. poz. 658).

Przepisy regulujące obowiązki Banku jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy od tego świadczenia

W świetle art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie emerytur i rent z zagranicy.

Zgodnie z art. 35 ust. 2 tej ustawy:

Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.

Jak wynika z art. 35 ust. 3 ustawy:

Podatnik przy odbiorze emerytury lub renty, o której mowa w ust. 2, może wpłacić płatnikowi ustaloną zaliczkę w złotych. Wpłatę tę uznaje się za zaliczkę potrąconą przez płatnika.

Na mocy art. 38 ust. 1 ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32–35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Artykuł 39 ust. 1 tej ustawy, stanowi, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11). Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152–154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Zwolnienie z opodatkowania renty ze Stanów Zjednoczonych

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Skoro dziecięca renta inwalidzka jest, zgodnie z oświadczeniem złożonym przez Klientkę, świadczeniem rodzinnym, wynikającym z pracy ojca niepełnosprawnego dziecka w USA, i nabyciem przez niego praw emerytalnych – to świadczenie to jest w Polsce zwolnione od podatku na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Bank nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu i nie wykazuje tego świadczenia w informacji PIT-11.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).