W odpowiedzi na pismo z dnia 24.07.2004 r., data wpływu do US Łuków 02.08.2004 r., dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów pr... - Interpretacja - PP-443/51/2004

Shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.09.2004, sygn. PP-443/51/2004, Urząd Skarbowy w Łukowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 24.07.2004 r., data wpływu do US Łuków 02.08.2004 r., dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami - ostatnia zmiana Dz. U. z 2004 r. Nr 123 poz. 1291) udziela informacji na pytanie w sposób następujący:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednakże obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy, do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 cyt. ustawy. W przepisie art. 86 ust. 3 ww. ustawy wskazano, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg, gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w wysokości 50% kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 5000 zł. Zgodnie z ust. 5 cyt. artykułu dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa wyżej, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Przepisu art. 86 ust. 3 na podstawie art. 86 ust. 4 nie stosuje się do:

1) przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy leasingu tych samochodów (pojazdów) stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) pojazdów specjalnych - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny;

3) pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą

- jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika takie przeznaczenie.

Z powyższych uregulowań wynik, że przepisy dotyczące odliczania podatku VAT od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych związane są ściśle z określeniem ładowności pojazdu oraz jego rodzaju określonego na podstawie świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. W przypadku innych pojazdów samochodowych prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje w stosunku do tych pojazdów, które nie spełniają warunku dopuszczalnej ładowności, przy czym fakt niespełnienia ww. warunku winien być potwierdzony wyciągiem ze świadectwa homologacji. Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono 1 stycznia 1984 r. na podstawie art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6 poz. 35 ze zmianami). Zatem już od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego pojazd źródłem informacji o jego danych technicznych. Świadectwa te wydawane są od 1 stycznia 1984 r. przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych potwierdzających, że dany pojazd odpowiada określonym warunkom technicznym. Z przepisu art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie wynika jednak, iż brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania tego świadectwa skutkował uznaniem danego pojazdu za samochód osobowy, a tym samym uniemożliwiał odliczenie podatku VAT od nabywanych paliw. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu pojazdu wynikało uprawnienie, z którego podatnik dowodzi, iż ładowność danego pojazdu jest wyższa niż określona wzorem, o którym mowa w art. 86 ust. 3 albo że jest to pojazd specjalny. A zatem dane zawarte w świadectwie homologacji (odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji) na dany typ pojazdu, a nie wpis zawarty w dowodzie rejestracyjnym, będą niezbędne do potwierdzenia dopuszczalnej ładowności każdego pojazdu samochodowego, innego niż osobowy, bądź specjalnego charakteru pojazdu, a tym samym uprawnienia podatnika do odliczania podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych. W przypadku pojazdów kupionych przez Stronę na rynku wtórnym bądź też w przypadku zakupu tych pojazdów na rynku pierwotnym, dla których sprzedający obok dokumentu sprzedaży nie przekazał wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, tutejszy organ podatkowy informuje Stronę, iż świadectwa homologacji przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego te świadectwa zostały wydane (producent lub importer). Strona ma zatem możliwość uzyskania informacji i sprawdzenia czy posiadany pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona wg wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym ustalenia możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tych samochodów. Zatem w przypadku samochodów bezwzględnie z istoty swojej będących ciężarowymi, tzn. jeżeli z konstrukcji tych pojazdów wynika, że są one przeznaczone wyłącznie do przewozu towarów, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku na ogólnych zasadach określonych w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podatnik winien jednak dołożyć wszelkich starań, aby udokumentować fakt przysługiwania mu prawa do odliczenia. Jednocześnie informuje Stronę, iż o możliwości odliczenia podatku VAT od paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów nie decyduje sam wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, ale fakt, czy pojazd ten spełnia warunek dopuszczalnej ładowności, przy czym uprawnie z którego podatnik wywodzi, że ładowność samochodu jest wyższa niż określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy wynikać musi ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, nie zaś z dowodu rejestracyjnego pojazdu. W przypadku posiadania pojazdów samochodowych, które zostały nabyte przez Stronę na rynku wtórnym od podmiotów z państw Unii Europejskiej informuję, iż podobne zasady w zakresie wydawania, uzyskiwania odpisów ze świadectw homologacji obowiązują w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Odpowiednie władze homologacyjne tych państw przechowują świadectwa homologacji wydane producentom lub importerom nowych pojazdów. Tak, więc w stosunku do tych pojazdów Strona ma także możliwość uzyskania informacji i sprawdzenia czy posiadany pojazd ma dopuszczalną ładowność niższą bądź wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona wg wzoru zawartego w art. 86 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z tym ustalenia możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tych samochodów.W związku z powyższym, w opinii Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łukowie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakup paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu będzie przysługiwać w przypadku gdy ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wydanego dla danego typu podatnik dowiedzie, że ładowność danego samochodu jest wyższa niż określona wzorem określonym w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy. Powyższe dotyczy pojazdów wymienionych w pkt. 1, 3, 4, 7, 8 i 9 zapytania Strony, tj. pojazdów wyprodukowanych od 1984 r.W przypadku pojazdów samochodowych wyprodukowanych do końca 1983 r., tj. pojazdów w stosunku, do których nie było obowiązku wydawania świadectw homologacji dane na potrzeby art. 86 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług należy określić na podstawie wyciągu z zaświadczenia dopuszczalności typu, będącego wcześniejszym odpowiednikiem świadectw homologacji. Zaświadczenia o dopuszczalności danego typu pojazdu zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53 poz. 295 ze zmianami) wydawane były przez Ministra Komunikacji producentowi lub importerowi pojazdu. Powyższe dotyczy pojazdów wymienionych w pkt. 2, 5 i 6 zapytania Strony.

Urząd Skarbowy w Łukowie