
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia od wszystkich wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismami z 9 września 2025 r. (wpływ 9 września 2025 r.), z 10 września 2025 r. (wpływ 10 września 2025 r.), z 25 września 2025 r. (wpływ 25 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 29 września 2025 r. (wpływ 29 września r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w piśmie z 9 września 2025 r.)
Gmina A (dalej: Gmina) na podstawie umowy partnerskiej z B realizuje projekt pn. „(…)” (dalej: Projekt, Inwestycja).
Jest to Projekt realizowany w ramach programu (…) w partnerstwie (…) z C (Lider Projektu), D (Partner Projektu), E (Partner Projektu), F (Partner Projektu). Realizacja Projektu została zaplanowana na lata 2024-2026.
Celem całego Projektu jest zapewnienie lepszego zaopatrzenia w wodę dla ponad (…) osób, a ponad (…) osób zostanie podłączonych do nowowybudowanych lub zmodernizowanych systemów wodociągowych i kanalizacyjnych. Projekt przyczyni się również do zmniejszenia zanieczyszczenia wód (…).
W ramach realizacji Projektu, w części realizowanej przez Gminę, głównym zadaniem jest budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach G i H. Po zakończeniu prac, wydatki poniesione na inwestycję, udokumentowane fakturą VAT, zwiększą wartość środków trwałych Gminy. Gmina pozostanie jedynym właścicielem tej nowo wybudowanej infrastruktury.
Ponadto, w ramach realizacji Projektu, zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie oraz harmonogramu rzeczowo-finansowego, przewidziane zostały następujące działania:
1)konferencja otwierająca realizację Projektu,
2)szkolenia dla specjalistów (…),
3)promocja Projektu.
Wydatki ponoszone w ramach wyżej wymienionych zadań w Projekcie dotyczą ich realizacji i są możliwe do wydzielenia/wyodrębnienia, na wydatki związane z poszczególnymi zadaniami, w następujący sposób:
Zadanie 1. Organizacja konferencji otwierającej realizację Projektu:
(…),
Zadanie 2. Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowościach G i H:
(…),
Zadanie 3. Organizacja zaawansowanego szkolenia specjalistów (…):
(…).
Zadanie 4. Promocja Projektu:
(…).
Zadanie 5. Koszty pośrednie: koszty personelu projektu oraz koszty podróży i zakwaterowania: są to koszty wynagrodzeń personelu zaangażowanego w realizację projektu oraz koszty podróży i noclegów odbywanych w związku z realizacją Projektu. Wydatki te są w powyższy sposób ujęte w budżecie oraz harmonogramie rzeczowo-finansowym Projektu (tj. przyporządkowane i powiązane z konkretnymi zadaniami, jak opisano powyżej). Wszystkie wydatki ponoszone w ramach zadań w Projekcie są/będą dokumentowane fakturami, wystawianymi na Gminę. Realizacja wszystkich wymienionych zadań w projekcie w (…)% finansowana jest ze środków UE, a w (…)% ze środków własnych Gminy (wkład własny). Dofinansowanie to nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych przez Gminę i jest przeznaczone wyłącznie na pokrycie części kosztów inwestycyjnych, polegających na budowie sieci kanalizacyjnej oraz pozostałych wymienionych zadań. Nie może również zostać przeznaczone na ogólną działalność Gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Zadania te obejmują m.in. uzdatnianie i dostarczanie wody, eksploatację niezbędnych urządzeń, zapewnienie należytej jakości dostarczanej wody, a także usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych. Gmina realizuje te zadania we własnym zakresie, nieposiadając w tym celu wyodrębnionej jednostki organizacyjnej. Do realizacji zadań gospodarki wodno-ściekowej służy posiadana przez Gminę infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna, która jest systematycznie rozbudowywana. W ramach prowadzonej działalności w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, Gmina: -wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych odpłatne czynności w zakresie dostawy wody oraz odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów zewnętrznych (tj. mieszkańców oraz działających na terenie Gminy przedsiębiorstw) – czynności te podlegają opodatkowaniu VAT, a odbiorcy są obciążani kosztami powiększonymi o należny podatek VAT; -wykonuje również czynności w zakresie dostawy wody oraz odprowadzenia ścieków na rzecz własnych jednostek organizacyjnych i innych obiektów gminnych, takich jak np. Urząd Gminy, szkoły, przedszkole i inne – co do zasady, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. W miejscowościach G i H, w których będzie realizowane zadanie inwestycyjne, nie znajdują się żadne jednostki organizacyjne Gminy, ani inni odbiorcy, którzy mogliby zostać podłączeni do nowo wybudowanej kanalizacji, a co do których miałoby zastosowanie zwolnienie z VAT. W związku z tym, infrastruktura powstała w ramach realizacji Projektu będzie służyła wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług odbioru ścieków na rzecz mieszkańców, tj. działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT (odpłatne usługi na rzecz odbiorców zewnętrznych). Z tytułu świadczonych usług Gmina będzie wystawiać faktury VAT i rozliczać podatek należny. Nabyte towary i usługi oraz efekty Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających. Zatem, realizacja przedmiotowego Projektu służy wyłącznie świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie wydatki ponoszone w ramach Projektu w zakresie podatku VAT mają charakter wydatków podlegających odliczeniu. Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy (ostatecznie sformułowane w pismach: z 9 września 2025 r., 25 września 2025 r. oraz 29 września 2025 r.) Gmina na podstawie umowy partnerskiej z B realizuje projekt pn. „(…)”. Jest to Projekt realizowany w ramach programu (…) w partnerstwie (…) z C (Lider Projektu), D (Partner Projektu), E (Partner Projektu), F (Partner Projektu). Realizacja Projektu została zaplanowana na lata 2024-2026. Celem głównym całego Projektu jest zapewnienie lepszego zaopatrzenia w wodę dla ponad (…) osób, a ponad (…) osób zostanie podłączonych do nowo wybudowanych lub zmodernizowanych systemów wodociągowych i kanalizacyjnych. Projekt przyczyni się również do zmniejszenia zanieczyszczenia wód (…). W ramach realizacji Projektu, w części realizowanej przez Gminę, głównym zadaniem jest budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach G i H. Po zakończeniu prac, wydatki poniesione na inwestycję, udokumentowane fakturą VAT, zwiększą wartość środków trwałych Gminy. Gmina pozostanie jedynym właścicielem tej nowo wybudowanej infrastruktury. Ponadto, w ramach realizacji Projektu, zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie oraz harmonogramu-rzeczowo-finansowego, przewidziane zostały następujące działania: 1)konferencja otwierająca realizację Projektu, 2)szkolenia dla specjalistów (…), 3)promocja Projektu. Wydatki ponoszone w ramach wyżej wymienionych zadań w Projekcie dotyczą ich realizacji i są możliwe do wydzielenia/wyodrębnienia, na wydatki związane z poszczególnymi zadaniami, w następujący sposób: Zadanie 1. Organizacja konferencji otwierającej realizację projektu: (…). Konferencja odbyła się (…) lutego 2025 r. i została zorganizowana wyłącznie na potrzeby realizacji przedmiotowego Projektu. Usługa w zakresie (…), była świadczona przez Gminny Ośrodek Kultury, który na mocy ustawy o podatku od towarów i usług nie jest płatnikiem podatku VAT. Podatek VAT był naliczany jedynie w odniesieniu do zakupu materiałów promocyjnych na potrzeby konferencji. Konferencja była adresowana do: przedstawicieli Lidera i Partnerów Projektu, tj. przedstawicieli władz C (Lider Projektu), D (Partner Projektu), E (Partner Projektu), F (Partner Projektu), przedstawicieli Gminy (Partner Projektu) i personelu zaangażowanego we wdrażanie Projektu, przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego. (…). Celem realizacji konferencji było oficjalne rozpoczęcie faktycznej realizacji Projektu: działanie to miało charakter formalnego ogłoszenia o wejściu Projektu w fazę aktywnej realizacji, co jest fundamentalne dla współpracy i koordynacji działań wszystkich partnerów; ponadto z racji, iż Projekt jest realizowany w ramach programu (…), wszelkie zadania realizowane w Projekcie z założenia muszą się przyczyniać do wzmacniania tego komponentu. Konferencja, jako element komunikacji w Projekcie, służyła także do przedstawienia społeczeństwu planów, harmonogramów oraz korzyści płynących z budowy. Konferencja służyła zapewnieniu transparentności, zgodności i synergii z założeniami Projektu; poprzez publiczne zakomunikowanie celów Projektu oraz jego oficjalne rozpoczęcie, zapewniła zgodność realizacji z zatwierdzonymi założeniami; w ten sposób instytucja finansująca uzyskuje potwierdzenie, że Projekt jest wdrażany w sposób transparentny i zgodny z jego pierwotnymi celami, co jest warunkiem koniecznym dla dalszego finansowania. Konferencja została zorganizowana wyłącznie na potrzeby przedmiotowego Projektu. W jej trakcie nie były prezentowane, ani reklamowane żadne inne usługi/towary oferowane przez Gminę. Realizacja zadania była związania z działaniem obejmującym budowę kanalizacji w miejscowości G i H, jako działanie wymagane przez instytucję finansującą projekt, niezbędne do jego realizacji, a przez to powiązane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które świadczy Gmina. Realizacja konferencji była elementem niezbędnym do realizacji przedmiotowego Projektu. Organizacja konferencji, poprzez wyżej wspomniane działania informacyjne, przyczynia się do zwiększenia zainteresowania społecznego świadczonymi przez Gminę usługami w zakresie odbioru ścieków, w ten sposób wykazuje działanie potencjalnie zwiększające w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Dzięki realizacji Projektu zwiększy się zasięg sieci kanalizacyjnej w Gminie. Koszty poniesione na realizację konferencji nie miały wpływu na ceny oferowanych przez Gminę usług opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie gospodarki ściekowej. Zostały one zapewnione w budżecie Projektu. Konferencja, poprzez działania informacyjne dotyczące realizacji Projektu wpływa na podniesienie wiarygodności i wizerunku, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i rozwoju gospodarczego Gminy, a przez to konkurencyjności Gminy. W zakresie konkurencyjności dotyczącej rynku usług kanalizacyjnych na terenie Gminy – tylko Gmina sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem i zarządzaniem siecią kanalizacyjną w granicach administracyjnych swojego obszaru (realizując w ten sposób jedno z zadań własnych). Organizacja konferencji otwierającej Projekt jest działaniem niezbędnym i wymaganym do jego realizacji. Dzięki realizacji Projektu zwiększy się zasięg sieci kanalizacyjnej w Gminie – o mieszkańców miejscowości G i H, których gospodarstwa zostaną podłączone do wybudowanej w ramach Projektu sieci kanalizacyjnej; Zasięg zwiększenia został oszacowany już na etapie opracowywania i oceny Projektu, uzyskania pozwolenia na budowę, zgód na przejście przez działkę celem budowy kanalizacji; organizacja konferencji – jako niezbędnego i wymaganego elementu do realizacji Projektu, stanowi czynnik przekładający się na pozyskanie opisanych odbiorców. Promocja Projektu – organizacja konferencji i eventów o charakterze informacyjnych, to jeden z podstawowych obowiązków Partnera Projektu, określony m.in. w Umowie Grantowej oraz obowiązujących przy realizacji Projektu wytycznych i dokumentach programowych. Zaplanowanie działań informacyjnych już na etapie przygotowywania Projektu było kluczowe i niezbędne, ponieważ miały one bezpośredni wpływ na jego ocenę przez instytucję finansującą i możliwość pozyskania dofinansowania. Organizacja konferencji inaugurującej jest rekomendowanym działaniem informacyjnym w ramach Projektu. Brak realizacji tego komponentu w projekcie, jest poważnym naruszeniem i obwarowany jest możliwością naliczenia korekty finansowej (tj. pomniejszenia kwoty dofinansowania). Art. 88 ust. ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie mieć zastosowania w odniesieniu do konferencji, ponieważ usługodawca (Gminny Ośrodek Kultury) nie jest płatnikiem VAT. Wydatki opodatkowane dotyczyły wydruku materiałów promocyjnych. Zadanie 2. Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowościach G i H: (…) Główny cel Projektu obejmuje poprawę dostępu do kanalizacji, podniesienie jakości życia oraz zmniejszenie zanieczyszczenia wód w obszarze (…). Cel ten jest bezpośrednio realizowany poprzez główne działanie w Projekcie, jakim jest budowa sieci kanalizacyjnej wraz z niezbędnymi elementami, tj. sporządzeniem i aktualizacją dokumentacji projektowej oraz zatrudnieniem inspektora nadzoru budowlanego i przede wszystkim z kosztami robót budowlanych. Budowa sieci kanalizacyjnej jest działaniem, które pozwala Gminie na świadczenie usług odbioru ścieków. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, usługa ta jest odpłatna i stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Nowo wybudowana kanalizacja nie jest celem samym w sobie, lecz stanowi narzędzie do osiągnięcia szerszych celów Projektu, takich jak zmniejszenie zanieczyszczenia i poprawa jakości życia. Jednocześnie, stanowi infrastrukturę techniczną, która umożliwia generowanie przychodów podlegających opodatkowaniu. Zadanie 3. Organizacja zaawansowanego szkolenia specjalistów (…): (…) Zaawansowane szkolenie przeznaczone było dla specjalistów w zakresie eksploatacji systemów wodociągowych i kanalizacyjnych z terenu Gminy (Partner Projektu) i C (Lider Projektu), D (Partner Projektu), E (Partner Projektu), F (Partner Projektu). (…). Poprzez udział w szkoleniu i dyskusje w ramach szkolenia jego uczestnicy wymieniają dobre praktyki i doświadczenia oraz wypracowują wspólne konkluzje w kontekście realizacji zadania budowy sieci kanalizacyjnej w Gminie. Zadanie to, podobnie jak i inne zadania realizowane przez pozostałych Partnerów, są zawsze realizowane w taki sposób, aby przyczyniały się do realizacji wspólnego celu Projektu. Gmina wskazała, że ogólnym celem całego Programu (…) i projektów realizowanych w jego ramach jest wsparcie (…). Celem organizacji szkolenia było zapoznanie specjalistów z branży wodno-kanalizacyjnej z najnowszymi technologiami i najlepszymi praktykami w dziedzinie gospodarki wodno-kanalizacyjnej w kontekście rozbudowy sieci kanalizacyjnej w Gminie oraz podniesienie ich kwalifikacji. Ponadto, szkolenie miało także wymiar wzmacniający w zakresie komponentu współpracy i partnerstwa (…) – jako nieodzownego i wymaganego elementu projektów realizowanych w ramach programu (…) Szkolenie dotyczyło najnowszych technologii i najlepszych praktyk w dziedzinie gospodarki wodno-kanalizacyjnej w odniesieniu rozbudowy sieci kanalizacyjnej w Gminie; ogólny zakres eksploatacji systemów wodociągowych i kanalizacyjnych został zarysowany jako kontekst dla głównego zagadnienia. Organizacja szkolenia była związania z działaniem obejmującym budowę kanalizacji w miejscowości G i H, jako działanie wymagane przez instytucję finansującą Projekt, niezbędne do jego realizacji, a przez to powiązane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które świadczy Gmina. Organizacja szkolenia była elementem niezbędnym do realizacji przedmiotowego Projektu. Szkolenie przyczyniło się do wymiany wiedzy i doświadczeń technicznych między partnerami (…) w odniesieniu do budowy kanalizacji w Gminie. Pozwala to na skuteczniejsze zarządzanie i eksploatację nowej kanalizacji. Dzięki temu zapewniona jest wyższa jakość i niezawodność świadczonej usługi, co stabilizuje i zwiększa przychody podlegające opodatkowaniu. Szkolenie to służyło podniesieniu kompetencji pracowników odpowiedzialnych za budowę i późniejsze zarządzanie systemem kanalizacji. Wysokie kwalifikacje minimalizują ryzyko błędów i awarii, co gwarantuje ciągłość i wysoką jakość świadczonej usługi odbioru ścieków. Koszty poniesione na realizację szkolenia nie mają wpływu na ceny oferowanych przez Gminę usług opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie gospodarki ściekowej. Zostały one zapewnione w budżecie Projektu. Szkolenie, jako element niezbędny do realizacji Projektu, wpływa na podniesienie wiarygodności i wizerunku, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i rozwoju gospodarczego Gminy, a przez to konkurencyjności Gminy. W zakresie konkurencyjności dotyczącej rynku usług kanalizacyjnych na terenie Gminy – tylko Gmina sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem i zarządzaniem siecią kanalizacyjną w granicach administracyjnych swojego obszaru (realizując w ten sposób jedno z zadań własnych). Organizacja zaawansowanego szkolenia dla specjalistów z branży wodno-kanalizacyjnej jest działaniem niezbędnym i wymaganym do realizacji Projektu. Dzięki realizacji Projektu zwiększy się zasięg sieci kanalizacyjnej w Gminie – o mieszkańców miejscowości G i H, których gospodarstwa zostaną podłączone do wybudowanej w ramach projektu sieci kanalizacyjnej. Zasięg zwiększenia został oszacowany już na etapie opracowywania i oceny Projektu, uzyskania pozwolenia na budowę, zgód na przejście przez działkę celem budowy kanalizacji; organizacja szkolenia – jako niezbędnego i wymaganego elementu do realizacji Projektu, stanowi czynnik przekładający się na pozyskanie opisanych odbiorców. Szkolenie stanowiło element niezbędny w realizacji Projektu – zostało zaplanowane na etapie opracowywania Projektu i podlegało ocenie przez instytucję finansującą. Projekty finansowane ze środków unijnych nie składają się wyłącznie z zadań o charakterze inwestycyjnym (zakupowych, czy infrastrukturalnych) – muszą zawierać także element wzmacniający w zakresie współpracy i partnerstwa (…) – stanowi to jedno z głównych kryteriów, które podlegały ocenie na etapie zatwierdzania Projektu i możliwości uzyskania dofinansowania. Wydatki opodatkowane dotyczyły wydruku materiałów promocyjnych i edukacyjnych. Zadanie 4. Promocja Projektu: (…). Promocja Projektu to jeden z podstawowych obowiązków Partnera Projektu, określony m.in. w Umowie Grantowej oraz wytycznych programowych. Ma za zadanie informowanie opinii publicznej – jak najszerszego grona odbiorców – o realizacji Projektu przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. W ramach działań promujących Projekt, Partner Projektu (tj. beneficjent środków) zobowiązany jest do (…). (…). Promocja Projektu jest związania z działaniem obejmującym budowę kanalizacji w miejscowości G i H, jako działanie wymagane przez instytucję finansującą Projekt, niezbędne do jego realizacji, a przez to powiązane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, które świadczy Gmina. Promocja jest elementem niezbędnym do realizacji przedmiotowego Projektu. Działania promocyjne, będące wymogiem instytucji zarządzającej, mają na celu informowanie społeczeństwa o realizowanych w ramach projektu działaniach. Zwiększa to świadomość i zachęca mieszkańców do przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej. Większa liczba przyłączeń bezpośrednio przekłada się na zwiększony wolumen świadczonej usługi i wzrost przychodów, które podlegają opodatkowaniu VAT. Koszty poniesione na promocję Projektu nie mają wpływu na ceny oferowanych przez Gminę usług opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie gospodarki ściekowej. Zostały one zapewnione w budżecie Projektu. Promocja, jako element niezbędny do realizacji Projektu, wpływa na podniesienie wiarygodności i wizerunku, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i rozwoju gospodarczego Gminy, a przez to konkurencyjności Gminy. W zakresie konkurencyjności dotyczącej rynku usług kanalizacyjnych na terenie Gminy – tylko Gmina sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem i zarządzaniem siecią kanalizacyjną w granicach administracyjnych swojego obszaru (realizując w ten sposób jedno z zadań własnych). Promocja jest działaniem niezbędnym i wymaganym do realizacji Projektu. Dzięki realizacji Projektu zwiększy się zasięg sieci kanalizacyjnej w gminie – o mieszkańców miejscowości G i H, których gospodarstwa zostaną podłączone do wybudowanej w ramach Projektu sieci kanalizacyjnej. Zasięg zwiększenia został oszacowany już na etapie opracowywania i oceny Projektu, uzyskania pozwolenia na budowę, zgód na przejście przez działkę celem budowy kanalizacji; organizacja szkolenia – jako niezbędnego i wymaganego elementu do realizacji Projektu, stanowi czynnik przekładający się na pozyskanie opisanych odbiorców. Promocja stanowi element niezbędny w realizacji Projektu – działania promocyjne są w dużej mierze odgórnie wyznaczone w wytycznych w zakresie promocji projektów i obligatoryjne przez cały okres realizacji Projektu, przy wszystkich realizowanych zadaniach. Wszystkie działania z zakresu promocji zostały zaplanowane na etapie opracowywania Projektu i podlegały ocenie przez instytucję finansującą. Bez realizacji działań promocyjnych nie byłaby możliwa realizacja Projektu, co więcej nie przeszedłby etapu oceny i nie byłoby możliwe uzyskanie dofinansowania. Wydatki związane z promocją Projektu nie dotyczą wydatków, o których mowa w art. 88 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zadanie 5. Koszty pośrednie: koszty personelu projektu oraz koszty podróży i zakwaterowania: są to koszty wynagrodzeń personelu zaangażowanego w realizację projektu oraz koszty podróży i noclegów odbywanych w związku z realizacją Projektu. Wydatki poniesione na koszty pośrednie – są określane na podstawie ryczałtu (wynagrodzenia personelu – 2% poniesionych kosztów pośrednich oraz podróże i zakwaterowanie – 7% od kosztów personelu) – poniesienie kosztów bezpośrednich powoduje, że w Projekcie rozliczane są koszty pośrednie; zatem są one w sposób bezpośredni powiązane z kosztami związanymi z budową kanalizacji w Gminie i przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Koszty pośrednie ponoszone w Projekcie nie mają wpływu na ceny oferowanych przez Gminę usług opodatkowanych podatkiem VAT w zakresie gospodarki ściekowej. Zostały one zapewnione w budżecie Projektu. Koszty pośrednie są niezbędnym elementem realizacji i budżetu Projektu, jako element niezbędny do realizacji Projektu wpływa na podniesienie wiarygodności i wizerunku, zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i rozwoju gospodarczego Gminy, a przez to konkurencyjności Gminy. W zakresie konkurencyjności dotyczącej rynku usług kanalizacyjnych na terenie Gminy – tylko Gmina sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem i zarządzaniem siecią kanalizacyjną w granicach administracyjnych swojego obszaru (realizując w ten sposób jedno z zadań własnych). Koszty pośrednie są wydatkiem niezbędnym i wymaganym do realizacji i w budżecie Projektu. Dzięki realizacji Projektu zwiększy się zasięg sieci kanalizacyjnej w Gminie – o mieszkańców miejscowości G i H, których gospodarstwa zostaną podłączone do wybudowanej w ramach Projektu sieci kanalizacyjnej; zasięg zwiększenia został oszacowany już na etapie opracowywania i oceny Projektu, uzyskania pozwolenia na budowę, zgód na przejście przez działkę celem budowy kanalizacji; organizacja szkolenia – jako niezbędnego i wymaganego elementu do realizacji Projektu, stanowi czynnik przekładający się na pozyskanie nowych odbiorców. Koszty związane z obsługą Projektu, tj. koszty personelu i podróży służbowych w Projekcie (czyli koszty pośrednie) – są niezbędnymi elementami budżetu Projektu; konstrukcja budżetu zgodnie z wytycznymi, musiała opierać się na podziale na koszty bezpośrednie faktycznie ponoszone w Projekcie i koszty pośrednie. Poniesienie w Projekcie wydatków bezpośrednich, powoduje pojawienie się kosztów pośrednich w rozliczeniu Projektu. Koszty personelu są niezbędne do pokrycia wynagrodzeń pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie Projektem, jego koordynację oraz nadzór nad realizacją poszczególnych działań. Bez wykwalifikowanego personelu nie byłoby możliwe prowadzenie Projektu zgodnie z harmonogramem, budżetem i wymogami formalnymi. Zatrudnienie wykwalifikowanego personelu gwarantuje ciągłość pracy i wysoką jakość realizowanych działań. Jest to kluczowe dla uniknięcia błędów, które mogłyby prowadzić do opóźnień lub dodatkowych kosztów. W projekcie (…), podróże są niezbędne do osobistych spotkań. Takie spotkania są kluczowe dla efektywnej koordynacji działań, rozwiązywania bieżących problemów i podejmowania decyzji. Bez bezpośredniego kontaktu realizacja Projektu byłaby znacznie utrudniona, co mogłoby zagrozić osiągnięciu jego głównych celów, czyli poprawie dostępu do kanalizacji. Ponadto, spotkania w ramach Projektu służą wymianie doświadczeń i budowaniu wzajemnego zaufania. Te działania są kluczowym wymogiem programu i mają na celu zacieśnienie więzi między regionami. W odniesieniu do przedstawionych powyżej wyjaśnień i uszczegółowień Gmina wskazała, iż Projekt stanowi spójną całość, w której wszystkie zadania są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Każdy element jest niezbędny do osiągnięcia ostatecznego celu, a wykluczenie choćby jednego z nich uniemożliwiłoby realizację całego przedsięwzięcia. Wszystkie działania w Projekcie, tworzą integralny system. Podpisując umowę partnerską na realizację Projektu, Gmina zobowiązała się do realizacji wszystkich zadań – brak realizacji któregokolwiek z zadań (w części lub całości), a w konsekwencji nieosiągnięcie określonych w projekcie wskaźników produktu i rezultatu skutkowałoby konsekwencjami finansowymi. Niewywiązanie się z założeń projektowych, w tym nieosiągnięcie zadeklarowanych wskaźników, prowadzi do zastosowania zasady proporcjonalności w procesie rozliczania finansowania. Zgodnie z tą zasadą, dofinansowanie Projektu podlega korekcie finansowej w stopniu odpowiadającym proporcji, w jakiej wskaźniki nie zostały zrealizowane. Główne cele Projektu, takie jak poprawa dostępu do kanalizacji i ochrona środowiska, są osiągane nie tylko poprzez główne zadania infrastrukturalne (budowa kanalizacji), ale także dzięki promocji, konferencji i szkoleniu. Realizacja zadania budowy jest bezpośrednio zależna od sprawności działań promocyjnych, organizacyjnych i zarządczych. W związku z tym, Projekt musi być traktowany jako jednolity i spójny organizm, w którym żaden z elementów nie może być pominięty. Opisane powyżej wydatki są w powyższy sposób ujęte w budżecie oraz harmonogramie rzeczowo-finansowym Projektu (tj. przyporządkowane i powiązane z konkretnymi zadaniami, jak opisano powyżej). Wszystkie wydatki ponoszone w ramach zadań w Projekcie są/będą dokumentowane fakturami, wystawianymi na Gminę. Realizacja wszystkich wymienionych zadań w projekcie w (…)% finansowana jest ze środków UE, a w (…)% ze środków własnych Gminy (wkład własny). Dofinansowanie to nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych przez Gminę i jest przeznaczone wyłącznie na pokrycie części kosztów inwestycyjnych, polegających na budowie sieci kanalizacyjnej oraz pozostałych wymienionych zadań. Nie może również zostać przeznaczone na ogólną działalność Gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Zadania te obejmują m.in. uzdatnianie i dostarczanie wody, eksploatację niezbędnych urządzeń, zapewnienie należytej jakości dostarczanej wody, a także usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych. Gmina realizuje te zadania we własnym zakresie, nieposiadając w tym celu wyodrębnionej jednostki organizacyjnej. Do realizacji zadań gospodarki wodno-ściekowej służy posiadana przez Gminę infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna, która jest systematycznie rozbudowywana. W ramach prowadzonej działalności w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, Gmina: -wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych odpłatne czynności w zakresie dostawy wody oraz odprowadzania ścieków na rzecz podmiotów zewnętrznych (tj. mieszkańców oraz działających na terenie gminy przedsiębiorstw) – czynności te podlegają opodatkowaniu VAT, a odbiorcy są obciążani kosztami powiększonymi o należny podatek VAT; -wykonuje również czynności w zakresie dostawy wody oraz odprowadzenia ścieków na rzecz własnych jednostek organizacyjnych i innych obiektów gminnych, takich jak np. Urząd Gminy, szkoły, przedszkole i inne – co do zasady, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. W miejscowościach G i H, w których będzie realizowane zadanie inwestycyjne, nie znajdują się żadne jednostki organizacyjne gminy, ani inni odbiorcy, którzy mogliby zostać podłączeni do nowo wybudowanej kanalizacji, a co do których miałoby zastosowanie zwolnienie z VAT. W związku z tym, infrastruktura powstała w ramach realizacji Projektu będzie służyła wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług odbioru ścieków na rzecz mieszkańców, tj. działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT (odpłatne usługi na rzecz odbiorców zewnętrznych). Z tytułu świadczonych usług Gmina będzie wystawiać faktury VAT i rozliczać podatek należny. Nabyte towary i usługi oraz efekty Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem, realizacja przedmiotowego Projektu służy wyłącznie świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie wydatki ponoszone w ramach Projektu w zakresie podatku VAT mają charakter wydatków podlegających odliczeniu. Wszystkie wydatki/koszty związane z realizacją Projektu przedstawiają się następująco: 1.Organizacja konferencji otwierającej (zadanie nr 1), która obejmowała: (…) 2.Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G i H (zadanie nr 2): (…). 3.Organizacja zaawansowanego szkolenia specjalistów (…) (zadanie nr 3), które obejmowało: (…). 4.Promocja Projektu (zadanie nr 4): (…). 5.Koszty pośrednie (zadanie nr 5), które obejmują: (…). Wszystkie wydatki związane z realizacją Projektu są: -związane wyłącznie z budową kanalizacji sanitarnej w miejscowościach G i H, -wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Ponadto, Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał w pozycjach, które należy wypełnić gdy przedstawiony we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmuje transakcję, zespół transakcji lub inne zdarzenia, o których mowa w art. 14b § 3a Ordynacji podatkowej: Dane dotyczące osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej Nazwa pełna: (…) Zagraniczny numer identyfikacyjny: (…) Rodzaj numeru identyfikacyjnego: (…) Kraj wydania numeru identyfikacyjnego: (…) Państwo lub terytorium siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej: (…) Państwo lub terytorium siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (jeżeli jest inne niż miejsce siedziby): (…) Pytanie Czy w ramach projektu pn. „(…)” Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT – w zakresie wszystkich wydatków ponoszonych w projekcie? Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 25 września 2025 r.) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. których następstwem jest określenie podatku należnego, czyli powstanie zobowiązania podatkowego). Podstawowym warunkiem, jaki powinien zostać wzięty pod uwagę w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT – jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedaż generującą podatek należny. W omawianej sprawie, zdaniem Wnioskodawcy, związek taki będzie występował, ponieważ nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego Projektu będą wykorzystywane całkowicie do wykonywania czynności opodatkowanych, w zakresie działalności gospodarczej Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizacje projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa ogólnodostępnej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej na obszarach położonych na terenie Gminy. W ramach realizacji przedmiotowych inwestycji Gmina występowała (w stosunku do części już wybudowanej) i będzie występować (w stosunku do planowanych dalszych części) w charakterze inwestora. Ponadto, w związku z funkcjonowaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, ponosiła i będzie w przyszłości ponosić wydatki na jej bieżące utrzymanie (np. bieżące naprawy, usługi konserwacji itp.), których celem jest zapewnienie utrzymania infrastruktury w należytym stanie i zapewnienie jej efektywnego funkcjonowania. Usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków realizowane są przez Gminę. Ich świadczenie odbywa się na podstawie podpisywanych z właścicielami poszczególnych posesji umów cywilnoprawnych o zaopatrzenie w wodę oraz odbiór ścieków. W konsekwencji Gmina wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody i odbioru ścieków na terenie Gminy. Tym samym osiąga obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzanie ścieków są przez Gminę deklarowane dla celów VAT, jako podlegające opodatkowaniu VAT. Działalność Gminy związana z budową i eksploatacją sieci wodnych i kanalizacyjnych stanowi działalność gospodarczą Gminy, gdyż jak wskazano powyżej Gmina podpisuje umowy cywilnoprawne na odbiór ścieków ze swoimi mieszkańcami (a także firmami). Ponadto, czyni to ze stawką VAT 8%, co jest podstawową zasadą odliczeń. Skoro więc jest bezpośredni i ścisły związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną stawką VAT (w tym przypadku 8%), prawo do odliczeń Gminie przysługuje. Mając na uwadze powyższe, w ocenie Gminy, nie ma możliwości wydzielenia z ponoszonych wydatków części niezwiązanej z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2, bowiem wszystkie czynności podejmowane w ramach Projektu są z jej prowadzeniem nierozerwalnie związane i składają się na finalny rezultat, którym jest prowadzenie i rozszerzanie zakresu działalności gospodarczej w zakresie odbioru ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem, w omawianym stanie faktycznym, nie ma także podstaw do stosowania art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i obliczania proporcji, ponieważ towary i usługi (tj. wydatki na kanalizację) nie są wykorzystywane równocześnie do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza w sposób uniemożliwiający pełne przypisanie do działalności gospodarczej. Całość, zgodnie opisem, ma służyć działalności opodatkowanej. Wszystkie czynności realizowane w ramach projektu służą celowi nadrzędnemu, jakim jest finalnie odbiór ścieków z posesji prywatnych na terenie Gminy. Innymi słowy, nawet czynności niemające na pozór bezpośredniego przełożenia na odbiór ścieków (jak np. organizowane szkolenia), to przedmiot niniejszego projektu, a więc budowa sieci kanalizacyjnej i rozszerzenie działalności w zakresie odbioru ścieków, stanowi punkt wyjścia i jest związane z wszystkimi czynnościami związanymi z jego realizacją, a podejmowanymi w ramach projektu. Wobec powyższego, w ocenie Gminy, żadna z czynności bezpośrednio niezwiązanych z pracami projektowymi/zakupem materiałów budowlanych czy wykonawstwem robót, nie byłaby realizowania w oderwaniu od celu gospodarczego jakim jest działalność gospodarcza w zakresie odbioru ścieków. Zatem, wszystkie koszty ponoszone w ramach Projektu są ściśle związane z czynnościami opodatkowanymi, które uprawniają do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków ponoszonych w Projekcie. Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe. Uzasadnienie interpretacji indywidualnej Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a)nabycia towarów i usług, b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Odnosząc się do powyższej kwestii należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym: Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy: Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W świetle art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy: Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Natomiast jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy: Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy. W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze: ·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz ·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153): Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym: Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym: Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Wskazać również należy, że w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy: Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Według art. 2 pkt 31 ustawy: Przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy. Stosownie do treści art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy: Faktura powinna zawierać: 1)datę wystawienia; 2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę; 3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy; 4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a; 5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b; 6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; 7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi; 8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług; 9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto); 10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto; 11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto); 12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9; 13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku; 14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku; 15)kwotę należności ogółem (…). Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy. Celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku. Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. Biorąc pod uwagę powyższe, należy zwrócić uwagę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej. Unormowanie to jest implementacją wcześniej obowiązującego art. 17 ust. 2 lit. a VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej. To samo wynika z art. 168 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE. L. 347, s. 1 ze zm.). Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że odliczenie przysługuje jedynie w odniesieniu do podatku powstałego w wyniku czynności wykonanej przez innego podatnika, a dla realizacji tego prawa – stosownie do art. 178 lit. a tej Dyrektywy – konieczne jest posiadanie faktury wystawionej zgodnie z art. 220, art. 236, art. 238, art. 239 i art. 240 Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Sama faktura nie tworzy prawa do odliczenia podatku w niej wykazanego. Prawo do odliczenia przysługuje zatem wówczas, gdy podatek naliczony związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi. Potwierdzeniem tego może być wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 13 grudnia 1989 r. w sprawie Genius Holding BV v. Staatssecretaris van Financiën, C-342/87, w którym stwierdzono, że zgodnie z artykułem 17 (2) podatnik może korzystać z prawa do odliczenia podatku VAT przewidzianego w VI Dyrektywie z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług przez innego podatnika wyłącznie w odniesieniu do podatków faktycznie należnych, tj. podatków przypadających do zapłaty z tytułu działalności podlegającej opodatkowaniu lub zapłaconych, o ile były one należne. Zasada ta nie dotyczy podatku, który jest należny tylko z tego powodu, że został wykazany na fakturze. Dysponowanie przez nabywcę fakturą wystawioną przez zbywcę stanowi jedynie formalny warunek skorzystania z tego uprawnienia. Prawo do odliczenia podatku jest następstwem powstania obowiązku podatkowego powstałego na poprzednim etapie obrotu. Zatem sam fakt otrzymania faktury z wykazanym podatkiem VAT nie jest wystarczającą przesłanką do realizacji prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego. Wskazali Państwo, że: ·Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT; ·Gmina realizuje Projekt związany z budową infrastruktury kanalizacyjnej w miejscowości G i H; ·w związku z realizacją Projektu Gmina ponosiła/ponosi następujące wydatki: 1.Organizacja konferencji otwierającej (Zadanie nr 1): (…). 2.Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości G i H (Zadanie nr 2): (…). 3.Organizacja zaawansowanego szkolenia specjalistów (…) (Zadanie nr 3): (…). 4.Promocja Projektu (Zadanie nr 4): (…). 5.Koszty pośrednie (Zadanie nr 5), które obejmują: (…). ·wydatki udokumentowane fakturą z wykazanym podatkiem VAT w zakresie Zadania 1 i 3 , (…); ·Infrastruktura powstała w ramach realizacji Projektu (Zadanie nr 2) będzie służyła wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – do działalności gospodarczej Gminy opodatkowanej podatkiem VAT (odpłatne usługi na rzecz odbiorców zewnętrznych – usługi odbioru ścieków); wszystkie wydatki ponoszone w ramach Zadania 2 Projektu są ściśle związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług; ·wydatki na promocję Projektu (Zadanie 4), (…). Promocja jest elementem niezbędnym do realizacji przedmiotowego Projektu. Działania promocyjne, będące wymogiem instytucji zarządzającej, mają na celu informowanie społeczeństwa o realizowanych w ramach Projektu działaniach. Zwiększa to świadomość i zachęca mieszkańców do przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej. Większa liczba przyłączeń bezpośrednio przekłada się na zwiększony wolumen świadczonej usługi i wzrost przychodów, które podlegają opodatkowaniu VAT; ·w ramach Kosztów pośrednich (Zadanie 5) nie ponieśli Państwo, ani nie planują Państwo ponosić wydatków na podróże i noclegi, jedynym kosztem w tym Zadaniu są wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację Projektu (poza VAT); ·wydatki ponoszone w ramach wyżej wymienionych zadań w Projekcie dotyczą ich realizacji i są możliwe do wydzielenia/wyodrębnienia, na wydatki związane z poszczególnymi zadaniami; ·realizacja przedmiotowego Projektu służy wyłącznie świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem VAT, a wszystkie koszty ponoszone przez Gminę w ramach Projektu są ściśle związane z czynnościami opodatkowanymi. Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wszystkich wydatków ponoszonych w Projekcie. Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Przy czym należy podkreślić, że podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego stanowi faktura, bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy wynika, że podatkiem naliczonym jest kwota podatku wynikająca z faktury. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Ustawodawca bowiem przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które zostały wskazane w art. 88 ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że w analizowanej sprawie, wydatki poniesione przez Gminę na organizację Konferencji (…) oraz organizację Szkolenia (…) – udokumentowane fakturami bez wykazanego podatku naliczonego – nie stanowią podstawy do odliczenia podatku VAT, ponieważ podatek ten nie został wykazany w fakturach dokumentujących ww. wydatki. Znajduje tu zatem zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Natomiast w odniesieniu do pozostałych wydatków w zakresie Zadania nr 1 i 3, (…) – które to wydatki udokumentowane zostały fakturą z wykazanym podatkiem VAT i będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych – zostanie spełniony warunek uprawniający do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego w ww. fakturach, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W dalszej kolejności, w odniesieniu do pozostałych wydatków związanych z Projektem, tj. Budową sieci kanalizacyjnej w miejscowościach G i H (Zadanie nr 2) oraz z Promocją Projektu (Zadanie nr 4), również zostanie spełniony warunek uprawniający Gminę do pełnego odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Towary i usługi nabywane w zakresie Zadania nr 2 i Zadania nr 4 – udokumentowane fakturami z wykazanym podatkiem VAT – będą bowiem wykorzystywane, jak wskazała Gmina, wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z kolei w ramach realizacji Zadania nr 5 (Koszty pośrednie) nie ponieśli Państwo, ani nie planują Państwo ponieść wydatków związanych z podróżami i noclegiem (spotkania odbywają się on-line). Jedynym wydatkiem w Zadaniu nr 5 jest wynagrodzenie personelu zaangażowanego w realizację Projektu, który to wydatek nie jest związany z podatkiem od towarów i usług. Zatem, nie ma podstaw do odliczenia VAT, gdyż nie został wykazany podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy. Tym samym, mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wszystkich wydatków związanych z Projektem, które są/będą dokumentowane fakturami z wykazanym podatkiem VAT, tj.: -od wydatków związanych z Zadaniem nr 1 i 3 (…); -od wydatków związanych z Zadaniem nr 2 (…); -od wydatków związanych z Zadaniem nr 4 (…). Ww. wydatki bowiem – jak wskazała Gmina – służą wyłącznie świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy. Natomiast od wydatków poniesionych przez Gminę, które zostały udokumentowane fakturami bez wykazanego podatku naliczonego, tj. od wydatków na organizację Konferencji (…) oraz na organizację Szkolenia (…) – Gmina nie ma podstaw do odliczenia podatku naliczonego ponieważ podatek ten nie został wykazany w fakturach dokumentujących ww. wydatki (art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy). Z kolei w ramach realizacji Zadania nr 5 (Koszty pośrednie) nie ponieśli Państwo, ani nie planują Państwo ponieść żadnych wydatków związanych z podróżami i noclegiem (spotkania odbywają się on-line). Jedynym wydatkiem jest wynagrodzenie personelu zaangażowanego w realizację Projektu, który to wydatek nie jest związany z podatkiem od towarów i usług. Zatem, również od wydatków związanych z Zadaniem nr 5, nie ma podstaw do odliczenia podatku naliczonego, gdyż podatek ten również nie został/nie zostanie wykazany. Podsumowanie W ramach realizacji projektu pn. „(…)”, Gminie – w myśl art. 86 ust. 1 ustawy – przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wszystkich wydatków udokumentowanych fakturą z wykazanym podatkiem naliczonym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy. W konsekwencji Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe. Dodatkowe informacje Informacja o zakresie rozstrzygnięcia Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Interpretacja została wydana w szczególności na wskazaniu przez Państwa, że: „realizacja przedmiotowego Projektu służy wyłącznie świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem VAT” a „wszystkie koszty ponoszone w ramach projektu są ściśle związane z czynnościami opodatkowanymi”, jak również, że: „infrastruktura powstała w ramach realizacji projektu będzie służyła wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług odbioru ścieków na rzecz mieszkańców, tj. działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT (odpłatne usługi na rzecz odbiorców zewnętrznych)”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji ·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji. ·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej: 1)z zastosowaniem art. 119a; 2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; 3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści. ·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): ·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo ·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.