Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.06.2004, sygn. PP II - 443 - 34 - 2004, Urząd Skarbowy w Mikołowie
Temat interpretacji
Z przedstawionego w pismach stanu faktycznego wynika, że Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy utworzoną w celu realizacji zadań w zakresie żywienia zbiorowego dla placówek oświatowych Gminy, a także wykonania usług żywieniowych na zlecenie innych gminnych jednostek organizacyjnych w ramach pomocy socjalno-bytowej.
Za usługi żywienia zbiorowego dla uczniów i wychowanków jednostek oświatowych pobierana jest opłata stała oraz opłata za zakupione artykuły spożywcze tzw. "wsad do kotła", a także wpłaty za indywidualną sprzedaż obiadów uczniom i nauczycielom w szkołach.
Czy w związku z powyższym wpłaty rodziców tytułem opłaty za przygotowanie posiłków oraz za wsad do kotła należy traktować jako wpływy ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych i ewidencjonować przy zastosowaniu kasy fiskalnej w świetle przepisów obowiązujących od dnia 1.05.2004 r.?
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
A zatem, podstawowym wyznacznikiem obowiązku ewidencjonowania jest fakt, kto jest odbiorcą sprzedawanej przez podatnika usługi lub towaru.
Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego wynika, że odbiorcą usług żywienia zbiorowego są placówki oświatowe (przedszkole, szkoła), a nie poszczególne dzieci korzystające faktycznie z tych posiłków. Rodzice dzieci korzystających z tych posiłków dokonują wpłat na rzecz przedszkola.
Oznacza to, że wpłaty rodziców za przygotowywane posiłki nie stanowią sprzedaży Zakładu i tym samym nie powinny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej tego Zakładu.