
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 4 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z tzw. ulgi dla rodzin 4+ w odniesieniu do przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od maja zeszłego roku wykonuje Pan pracę w ramach umowy o świadczenie usług zarządzania, na podstawie której został Pan powołany do pełnienia funkcji członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Ze względu na zapisy w uldze i z ostrożności w ubiegłym roku, dochodów uzyskanych w ramach ww. umowy nie wliczył Pan do ulgi dla rodzin 4+. Po dokładnym sprawdzeniu zapisów w bieżącym roku ustawy o podatku dochodowym ma Pan wątpliwość czy dobrze dokonał Pan rozliczenia PIT w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego (na swoją niekorzyść).
Pytanie
Czy może Pan skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego przychodów, maksymalnie do kwoty 85.528 zł (w ramach ulgi dla rodzin 4+), osiągniętych przez Pana w ramach wykonywanej umowy o świadczenie usług zarządzania, na podstawie której został Pan powołany do pełnienia funkcji członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, szczególnie w świetle zapisów art. 21 ust. 1 pkt 153 oraz art. 13 pkt 8, pkt 9, pkt 7?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, w uldze dla rodzin 4+, tj. uldze polegającej na zwolnieniu od podatku dochodowego przychodów, maksymalnie do kwoty 85.528 zł, osiągniętych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 153 pkt b ustawy, ustawodawca jasno wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są przychody z umów zlecenia (art. 13 pkt 8) z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze (art. 13 pkt 9).
Od ww. pkt istnieje jednak wyjątek, tj. wyłączenie przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych w ramach kontraktów menadżerskich/świadczenia usług zarządzania (art. 13 pkt 7).
W związku z powyższym, w związku ze świadczeniem usług zarządzania spółką w funkcji członka zarządu przychody z ww. umowy mogą być zwolnione od podatku maksymalnie do kwoty 85.528 zł w ramach ulgi dla rodzin 4+.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
– który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci – wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44-48;
Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 44 tej ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Ulga dla rodzin 4+ polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów podatników, którzy w roku podatkowym wychowywali co najmniej czworo dzieci. Zwolnieniu podlega kwota przychodu nieprzekraczająca 85 528 zł w roku podatkowym. Istotne jest jednak, że wskazany wyżej przepis przewiduje zwolnienie od opodatkowania wyłącznie przychodów osiągniętych przez te osoby z enumeratywnie wymienionych kategorii źródeł przychodów.
Przystępując zatem do oceny możliwości zastosowania do przychodów uzyskanych przez Pana w ramach umowy o świadczenie usług zarządzania, na podstawie której został Pan powołany do pełnienia funkcji członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pierwszej kolejności należy dokonać kwalifikacji tych przychodów do odpowiedniego źródła przychodów.
Źródła przychodów zostały wskazane przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Za przychody z tej działalności uważa się ściśle określone kategorie przychodów, które zostały wymienione w art. 13 omawianej ustawy.
W myśl art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
7)przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
8)przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,
9)przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Ustawodawca tworząc przesłanki przedmiotowe zastosowania ulgi dla rodzin 4+ zróżnicował przychody w ramach jednego źródła jakim jest działalność wykonywana osobiście i umożliwił objęcie ulgą jedynie te, wymienione w punkcie 8 art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji działania racjonalnego ustawodawcy nie ma zatem możliwości zastosowania ww. ulgi do przychodów wymienionych m.in. w punktach 7 i 9 art. 13 ustawy podatkowej.
O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).
Z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umów powierzających zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie i kontraktów menedżerskich, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką, czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w przywołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został, np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje tylko zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże zmianę cały czas w ramach działalności wykonywanej osobiście.
Z opisu sprawy wynika, że ów wyjątek w postaci przynależności m.in. do składu zarządów osób prawnych na gruncie niniejszej sprawy właśnie występuje, jak wskazał Pan bowiem we wniosku wykonuje Pan pracę w ramach umowy o świadczenie usług zarządzania, na podstawie której został Pan powołany do pełnienia funkcji członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Tymczasem, jak wynika z analizy i porównania przywołanych przepisów punktów: 7, 8 i 9 art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody członka zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (w tym również umowy o świadczenie usług zarządzania zawartej na czas pełnienia funkcji członka zarządu), stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stanowi o tym „wyłączenie” określone w art. 13 pkt 9 tej ustawy).
Tym samym, przychody uzyskiwane przez Pana w ramach umowy o świadczenie usług zarządzania, na podstawie której pełni Pan funkcję członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nie stanowią przychodów wymienionych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakwalifikowanie otrzymywanych przez Pana świadczeń do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powoduje, że w analizowanej sprawie – wbrew Pana twierdzeniu – zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie zastosowania.
Od strony przedmiotowej omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie do przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z pozarolniczej działalności gospodarcze lub do przychodów z zasiłku macierzyńskiego.
Ustawodawca na zasadzie zamkniętej listy wskazał zatem wprost źródła przychodów objętych zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wśród których nie wymienił przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania, które zaliczane są do przychodów wskazanych w art. 13 pkt 7 omawianej ustawy.
Podsumowując, na gruncie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania, nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe przychody stanowią bowiem dla Pana przychód ze źródła określonego w art. 13 pkt 7 ww. ustawy podatkowej, a ta kategoria przychodów nie mieści się w żadnej enumeratywnie wymienionej przez ustawodawcę w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 153 kategorii przychodów, uprawniających do zastosowania rzeczonego zwolnienia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
