
Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 24.03.2004 r., data wpływu do US Łuków 25.03.2004 r., dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami - ostatnia zmiana Dz. U. z 2003 r. Nr 228 poz. 2256) informuje, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 z późn. zm. - ostatnia zmiana Dz. U. z 2003 r. Nr 229, poz. 2271) podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Powyższy obowiązek dotyczy m.in. ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego w związku z wykonywaną przez Stronę działalnością gospodarczą polegającą na "przewozie osób autobusami".
Na podstawie art. 29 ust. 4 cyt. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych ma obowiązek w drodze rozporządzenia, określenia kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania kas rejestrujących przez podatników, uwzględniając:
- 1) potrzebę zabezpieczenia zewidencjonowanych danych,
2) konieczność zagwarantowania konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość kontroli przez klienta czynności dotyczących prawidłowego ewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie,
3) optymalne, również dla danego typu obrotu, rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas.
Wykonując powyższą delegacje, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108 poz. 948, Dz. U. Nr 152 z 2003 r. poz. 1481). Zgodnie z § 7 ust. 1 powyższego rozporządzenia producenci krajowi i importerzy kas rejestrujących są obowiązani przed wprowadzeniem ich do obrotu uzyskać decyzje ministra właściwego do spraw finansów publicznych o spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących warunków i kryteriów technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące. Decyzję powyższe, wydawane są na okres 3 lat. Po upływie tego okresu decyzja może być wydana na następny okres 3 lat m.in. po złożeniu ponownego wniosku. Decyzje te na podstawie § 7 ust. 6 cyt. rozporządzenia zostają cofnięte w przypadku:
- 1) wprowadzania do obrotu kas rejestrujących niezgodnych z przedstawionym wzorcem dołączonym do wniosku,
2) braku serwisu lub jego prowadzenia niezgodnie z wymogami rozporządzenia,
3) zakończenia działalności producenta lub importera,
4) nieprzestrzegania innych przepisów rozporządzenia.
Tak, więc podstawowym kryterium do wypełnienia przez podatnika jest stosowanie do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego kas rejestrujących posiadających ważne decyzje dopuszczające do obrotu, wydane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Zgodnie z § 5 ust 1 ww. rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, są obowiązani m.in. do:
- 1) dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy,
2) sporządzania raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu,
3) ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rezerwowej lub zaprzestania sprzedaży, w przypadkach określonych w art. 29 ust. 2a ustawy,
4) weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów (usług) i właściwego ich przyporządkowania do stawek podatków oraz niezwłocznego zgłaszania serwisowi każdej nieprawidłowości w jej pracy,
5) poddawania kontroli nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów,
6) wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis,
7) dokonywania wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej z rolki,
8) przechowywania kopii dokumentów kasowych przez okres wymagany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), z zastrzeżeniem § 6 rozporządzenia,
9) stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 5,
10) zgłoszenia kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy, zgodnie z załącznikiem nr 3 do rozporządzenia,
11) naniesienia na obudowę kasy w sposób trwały jej numeru ewidencyjnego, o którym mowa w § 10,
12) zamieszczania wpisów w książce kasy rejestrującej dokonywanych przez podatnika,
13) przechowywania książki kasy w miejscu i przez okres jej użytkowania oraz udostępniania jej na żądanie właściwych organów, a także służby serwisowej,
14) poddania obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kas, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem przez podatnika do prowadzenia ewidencji,
15) prowadzenia po fiskalizacji kasy wyłącznie sprzedaży w trybie fiskalnym i nieprowadzenia sprzedaży na kasie po jej fiskalizacji w żadnym innym trybie niefiskalnym, w tym w trybie szkoleniowym.
Zgodnie z § 4 ust. 1 cyt. rozporządzenia kasy rejestrujące m.in. muszą spełniać następujące warunki niezbędne do ich stosowania:
1) zapisywać w pamięci fiskalnej co najmniej następujące dane:
- a) informację o dacie i czasie rozpoczęcia oraz zakończenia pracy w trybie fiskalnym,
b) numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy oraz numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
c) sposób przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, oznaczonej literowo od "A" do "G", przy czym:
- literze "A" jest przyporządkowana stawka w wysokości 22%,
- literze "B" jest przyporządkowana stawka w wysokości 7%,
- literze "C" jest przyporządkowana stawka w wysokości 0%,
-literom od "D" do "G" odpowiadają kolejne stawki podatkowe wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku,
d) wartość sprzedaży bez podatku (netto) według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej od podatku, kwoty podatku według poszczególnych stawek podatkowych, łączną kwotę podatku i łączną wartość sprzedaży z podatkiem (brutto),
e) numery i daty każdego z wykonanych raportów fiskalnych dobowych, a także ilość paragonów objętych raportem oraz ilość pozycji w raporcie,
f) numer i datę oraz godzinę i minutę awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej kasy oraz informację o rozpoczęciu rejestracji sprzedaży po zerowaniu i sposobie jego wykonywania,
- 2) zapewniać wyświetlenie wartości sprzedaży z podatkiem (brutto) na wyświetlaczu przeznaczonym do odczytu przez klienta,
3) sporządzać równocześnie wydruki oryginałów i kopii paragonów dla każdej sprzedaży, wydruki raportów fiskalnych dobowych i raportów fiskalnych okresowych oraz mogą sporządzać faktury VAT i ich kopie,
4) zapisywać w pamięci fiskalnej kasy dane, które muszą być zgodne z danymi zapisanymi na wydrukach raportów fiskalnych dobowych,
5) wszystkie dokumenty muszą być drukowane przez kasy w języku polskim,
6) paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące informacje:
- a) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,
b) numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
c) numer kolejny wydruku,
d) datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,
e) nazwę towaru lub usługi,
f) cenę jednostkową towaru lub usługi,
g) ilość i wartość sprzedaży,
h) wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,
i) wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,
j) łączną kwotę podatku,
k) łączną kwotę należności,
l) kolejny numer paragonu fiskalnego,
m) kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
n) logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy,
- 7) informacje zawarte na paragonie powinny znajdować się w kolejności podanej w pkt 6, z wyjątkiem informacji zawartej w pkt 6 lit. d), a logo fiskalne i numer unikatowy muszą być umieszczone centrycznie w linii i obowiązkowo kończyć paragon fiskalny,
8) wysokość znaków na paragonie nie może być mniejsza niż 2,50 mm, ilość znaków w linii - nie mniejsza niż 17, a dla nazwy towaru lub usługi - nie mniejsza niż 12,
9) szerokość taśmy paragonowej nie może być mniejsza niż 28 mm,
10) paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których mowa w pkt 6, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji.
Ponadto zgodnie z § 4 ust. 2 w przypadku kas rejestrujących wyposażonych w funkcję oznaczania dokumentów kasowych numerem kontrolnym, numer ten na paragonie musi być umieszczony trwale centrycznie przed logo fiskalnym, zaś zgodnie z § 4 ust. 3 jeżeli kasy, o których mowa w ust. 2, są dodatkowo wyposażone w funkcje drukowania faktur VAT, to na fakturach tych również musi być zamieszczony numer kontrolny, a wydruk faktury VAT powinien być połączony z zarejestrowaniem przez kasę tej operacji w pamięci fiskalnej.
Dodatkowo informuję Stronę, iż zapis § 4 ust. 1 pkt. 6 lit. e cyt. rozporządzenia mówiący, że paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać m.in. nazwę towaru lub usługi, oznacza, że przy określaniu nazwy sprzedawanego towaru lub usługi Strona powinna posługiwać się nazwą konkretnego towaru lub usługi, pod którą towar lub usługa jest zdefiniowana jako produkt w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, bowiem zgodnie z definicją towaru zawartą w art. 4 pkt. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, przez towar rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Przez pojecie "usługa" traktuje się zgodnie z art. 4 pkt. 2 cyt. ustawy:
- a) usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,
b) roboty budowlano-montażowe,
c) sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,
d) oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,
e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz przeniesienie autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego,
Od 1 stycznia 2003 r. dla potrzeb podatku VAT, przy określaniu nazwy towaru lub usługi należy posługiwać się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, tj. klasyfikacją, która służy do klasyfikowania produktów pochodzenia krajowego oraz z importu. W ramach tej klasyfikacji wyróżnia się produkty, tj. wyroby i usługi, zaś pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie. Tak, więc wymienione w tej klasyfikacji produkty, stają się dla celów ustawy o podatku od towarów i usług towarami i usługami, o których mowa w art. 4 pkt. 1 i pkt. 2, i których nazewnictwem należy się posługiwać określając nazwę towaru lub usługi na drukowanym paragonie fiskalnym.
