
Temat interpretacji
Czy w związku z realizacją projektu, obejmującego zakres działań wskazanych w pkt 54 Lider projektu ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu w chwili obecnej i w przyszłości?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 19 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawnej możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 19 listopada 2010 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz o kopię aktualnego Odpisu KRS Spółki z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Spółki z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Projekt pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (), złożony przez Wnioskodawcę (dalej: A) został umieszczony w Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013. Zgodnie z zwartą umową dotyczącą przygotowania indywidualnego projektu kluczowego do 30 września 2010 r., A jest zobowiązany złożyć wniosek o dofinansowanie realizacji projektu. Jednym z załączników obligatoryjnych do tego wniosku - w przypadku gdy Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, jest dokument - interpretacja indywidualna w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego, ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy.
Projekt realizowany będzie w Partnerstwie. Liderem projektu jest Zainteresowany. Partnerami w projekcie będą: Miasto oraz Gmina. Przedmiotem projektu jest stworzenie infrastruktury technicznej Parku, niezbędnej do wspierania przedsiębiorstw, transferu technologii, wspierania innowacyjności i przedsiębiorczości w regionie. Zakres działań po stronie Lidera przewidziany w ramach projektu obejmuje:
- Stworzenie infrastruktury technicznej Parku na terenie: adaptacja pomieszczeń oraz zakup specjalistycznego wyposażenia i sprzętu biurowego.
- Działania promocyjne wynikające z realizowanej strategii rozwoju A w zakresie promocji usług Parku w środowisku lokalnym, regionalnym i krajowym (m.in. przygotowanie materiałów audiowizualnych i prezentacji w mediach, organizacja 1 konferencji).
Po stronie Lidera zrealizowane zostaną następujące zadania (łączne koszty 1.213.536,46 zł netto):
- Promocja 70.000,00 zł netto.
- Zakup towarów i usług w celu adaptacji pomieszczeń i wyposażenia 300.000,00 zł netto.
- Przygotowanie dokumentacji tech. dot. infrastruktury (sieci, przyłącza) 785.749,01 zł netto.
- Zarządzanie projektem 57.787,45 zł netto.
Całkowita wartość projektu wynosi 23.821.523,52 zł netto, projekt będzie w 50% współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach EFRR oraz w 50% ze środków własnych (Lidera i Parterów). Po stronie Lidera wydatki wynosić będą 1.213.536,46 zł netto i w 50% sfinansowane zostaną ze środków własnych.
A jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i dokonując zakupów towarów i usług w ramach projektu, związanych z realizacją projektu ma możliwość odzyskania podatku VAT, tj. możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony za zasadach ogólnych wynikających z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:
- Zgodnie z przedstawionym w pkt 54 wniosku o wydanie interpretacji zakresem zadań, które będą realizowane przez Lidera projektu, wydatki poniesione przez Zainteresowanego w związku z realizacją wskazanych we wniosku zadań przez A w ramach projektu pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie () będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez A.
- Przedmiot inwestycji w zakresie zadań, które zostaną zrealizowane przez A w ramach niniejszego projektu będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
- Po zakończeniu realizacji projektu pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie () właścicielem efektu w zakresie zadań realizowanych przez A będzie Zainteresowany.
- Przedmiot zakresu zadań realizowanych przez A w ramach projektu pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie () w ogóle nie będzie w żaden sposób przekazany (odpłatnie, jak i nieodpłatnie) innym podmiotom.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją projektu, obejmującego zakres działań wskazanych w pkt 54 wniosku, Lider projektu A Sp. z o.o. ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu w chwili obecnej i w przyszłości...
Zdaniem Wnioskodawcy, A jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i dokonując zakupów towarów i usług w ramach projektu ma możliwość odzyskania podatku VAT na zasadach ogólnych wynikających z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług.
Według Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik VAT realizować będzie projekt pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie (), który został umieszczony w Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013. Projekt realizowany będzie w Partnerstwie. Liderem projektu jest Zainteresowany. Partnerami w projekcie będą: Miasto oraz Gmina. Przedmiotem projektu jest stworzenie infrastruktury technicznej Parku, niezbędnej do wspierania przedsiębiorstw, transferu technologii, wspierania innowacyjności i przedsiębiorczości w regionie. Zakres działań po stronie Lidera przewidziany w ramach projektu obejmuje:
- Stworzenie infrastruktury technicznej Parku na terenie: adaptacja pomieszczeń oraz zakup specjalistycznego wyposażenia i sprzętu biurowego.
- Działania promocyjne wynikające z realizowanej strategii rozwoju A w zakresie promocji usług Parku w środowisku lokalnym, regionalnym i krajowym (m.in. przygotowanie materiałów audiowizualnych i prezentacji w mediach, organizacja 1 konferencji).
Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na A. Przedmiot inwestycji będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu realizacji projektu pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie () właścicielem efektu w zakresie zadań realizowanych przez A będzie Zainteresowany. Przedmiot zakresu zadań realizowanych przez A w ramach ww. projektu nie będzie w żaden sposób przekazany (odpłatnie, jak i nieodpłatnie) innym podmiotom.
Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych jak wskazał we wniosku Zainteresowany w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy.
Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika regulują przepisy art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Wobec powyższego, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma możliwość, w chwili obecnej, jak i w przyszłości, odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie zadań, które wykonywane będą przez niego, w związku z realizacją projektu pn. Rozwój () Parku jako ośrodka wspierania innowacji i przedsiębiorczości w regionie () w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
