Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i sposobu s... - Interpretacja - P-3-443/15/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.04.2005, sygn. P-3-443/15/05, Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 03.02.2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 28.02.2005r. u z n a j ę za prawidłowe w części wcześniejszego odliczenia podatku naliczonego oraz za nieprawidłowe w części możliwości otrzymania zaliczki na podatek.

1. Zapytanie dotyczy możliwości otrzymania w formie zaliczki podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie maszyn rolniczych, części do maszyn, paliwa nabywanego przez rolnika, który zrezygnował ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w przypadku gdy dostawy produktów rolnych będzie dokonywał w okresie późniejszym, a także możliwości wcześniejszego zwrotu podatku w przypadku kiedy będzie dokonywana sprzedaż.

Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła następujące elementy stanu faktycznego:

- strona będąc rolnikiem ryczałtowym zamierza zrezygnować ze zwolnienia z podatku od towarów i usług,

- spełnia warunki o których mowa w art. 43 ust 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług,

- zajmuje się wyłącznie produkcją roślinną,

- dostawy płodów rolnych nie będzie dokonywała bezpośrednio po zbiorach,

- posiada pomieszczenia umożliwiające przechowywanie płodów rolnych.

2. Zdaniem strony istnieje możliwość uzyskania zaliczki na podatek w przypadku braku sprzedaży, a także istnieje możliwosć skrócenia terminu zwrotu podatku w przypadku dokonania dostawy produktów rolnych.

3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione stanowisko jest zasadne w części dotyczącej możliwości skrócenia terminu zwrotu podatku i niezasadne w części dotyczącej możliwości uzyskania zaliczki na podatek w przypadku braku sprzedaży.

Na podstawie art. 87 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym zw zgłoszeniu identyfikacyjnym, o których mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika z zastrzeżeniem ust 3. Zgodnie z art. 87 ust. 3 cyt. Ustawy oVAT różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększonej o 22 % obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 (niższymi niż 22%) podlega zwrotowi w terminie 180 dni od złożenia deklaracji podatkowej.

Na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową, kwota różnicy podatku podlegająca zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia ulega podwyższeniu, jeżeli podwyższenie tej kwoty jest uzasadnione sezonowością produkcji lub sezonowością skupu produktów rolnych.

Nie istnieje natomiast możliwość wcześniejszego otrzymania w formie zaliczki zapłaconego podatku przy nabyciu maszyn i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym w przypadku dokonania dostawy w okresie późniejszym, ponieważ wyżej przytoczone artykuły ustawy o podatku od towarów i usług określaja przypadki w jakich podatnik może odliczyć podatek naliczony od zakupu towarów i usług oraz zasady zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy podatnika.

Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:

a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonych w treści niniejszego postanowienia kwesti mających zaistnieć w przyszłości oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia,

b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie,w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia /art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej/.

Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie