Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz. 60) oraz § 8 ust. 1 pk... - Interpretacja - PP 443/23/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.04.2005, sygn. PP 443/23/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz. 60) oraz § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 97, poz.970 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Powiat K, będący jednostką samorządu terytorialnego świadczy - na podstawie umów cywilnoprawnych - usługi najmu pomieszczeń jednostkom budżetowym (będącym jednostkami organizacyjnymi Powiatu) jak i niesamorządowym jednostkom budżetowym (Krajowe Biuro Wyborcze). Powiat K i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.Do dnia 31.12.2004 r. usługi te wykonywało Starostwo Powiatowe będące jednostką budżetową zarejestrowaną jako podatnik VAT. Starostwo przy świadczeniu przedmiotowych usług korzystało ze zwolnienia przewidzianego w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 97, poz. 970 ze zm.).

Na tle wyżej przedstawionego stanu faktycznego Jednostka zwróciła się z zapytaniem czy Powiat będący jednostką samorządu terytorialnego świadcząc przedmiotowe usługi na podstawie umów cywilnoprawnych dla jednostek budżetowych może korzystać ze zwolnienia określonego w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który zwalnia od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Zdaniem Powiatu K zwolnienie, o którym mowa w cyt. § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia ma zastosowanie również do jednostek samorządu terytorialnego czyli także powiatu. Powiat bowiem nie prowadzi działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Powiat zatem wykonując ww. zadania powinien korzystać ze zwolnienia określonego w cytowanym rozporządzeniu tak jak jednostka budżetowa.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy nie podziela - przedstawionego we wniosku - stanowiska Powiatu K.Z brzmienia przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (czyli usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej .Zgodnie z przepisem art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 26.11.1998 r.o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych zaliczane są do sektora finansów publicznych .Przy czym zgodnie z art. 18 ust.1 i ust. 3 cyt ustawy pod pojęciem jednostek budżetowych należy rozumieć takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Państwowe jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów. Natomiast gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

Zakładami budżetowymi natomiast są zgodnie z art. 19 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania, pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych. Państwowe zakłady budżetowe tworzą, łączą i likwidują ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie. Natomiast gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące samorządu terytorialnego.Gospodarstwem pomocniczym jest zgodnie z art. 20 ust. 1 i ust. 3 cyt. ustawy wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Gospodarstwo pomocnicze tworzy i likwiduje kierownik jednostki budżetowej po uprzednim uzyskaniu zgody właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody - w przypadku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych lub zarządu jednostki samorządu terytorialnego - w przypadku gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.Ze zwolnienia określonego w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług korzystają usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów .Nie mogą natomiast korzystać z niego usługi świadczone przez powiat (nawet na rzecz jednostek budżetowych) gdyż powiat nie należy do żadnej z ww. grup.Przez powiat bowiem - zgodnie z brzmieniem przepisu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) - należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium . Powiat ma osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wynika to z przepisu art. 1 ust. 2 i art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym.

Zatem usługi w zakresie najmu świadczone przez Powiat Krośnieński na rzecz jednostek budżetowych samorządowych i niesamorzadowych nie korzystają ze zwolnienia określonego w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Krośnie