STAN FAKTYCZNY - Interpretacja - PP/443/17/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.07.2005, sygn. PP/443/17/05, Urząd Skarbowy w Rudzie Śląskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

STAN FAKTYCZNY

We wniosku z dnia 5 kwietnia przedstawił Pan, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie lombardu. Działalność lombardowa polega na udzielaniu pożyczek pod zastaw różnorodnych przedmiotów oraz sprzedaży towarów, które - w wyniku nie spłacenia pożyczki w określonym terminie - przeszły na własność Pana, jako prowadzącego lombard.

ZAKRES ZAPYTANIA

  1. Sposób ujmowania w ewidencji zakupu i sprzedaży towarów używanych nie odebranych z lombardu jako opodatkowanych stawką 0%.
  2. Sposób prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przy sprzedaży towarów używanych nie odebranych z lombardu.

STANOWISKO PODATNIKA

  1. W stosunku do towarów nie odebranych przez klientów z lombardu ( z wyłączeniem złota, czy srebra) stosuje Pan tzw. szczególne procedury dotyczące dostawy towarów używanych, określone w art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). W zakresie księgowania nabycia tych towarów stosuje Pan stawkę podatkową 0%. Dokonując sprzedaży w/w towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej, całą kwotę z tytułu sprzedaży przyporządkowuje Pan stawce 0%. Następnie pod koniec miesiąca sporządza Pan zestawienie sprzedaży tych towarów oraz dokonuje korekty sprzedaży z kasy rejestrującej - przyporządkowując wartość nabycia towarów stawce 0%, a marżę z tytułu tej sprzedaży stawce 22%.
  2. Odnośnie nabycia towarów, które w wyniku nie spłacenia pożyczki w określonym terminie, przeszły na własność lombardu prowadzi Pan również szczegółową ewidencję obejmującą zarówno dane osobowe oraz inne dane zgodnie z art. 109 ust. 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. Opodatkowanie złota czy srebra odbywa się na zasadach ogólnych.

STANOWISKO ORGANU PODATKOWEGO

W przypadku sprzedaży przez lombard przedmiotu zastawu, z uwagi na fakt, iż mamy do czynienia ze sprzedażą towaru używanego, znajdzie zastosowanie szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, polegająca na opodatkowaniu marży, unormowana w art. 120 w/w ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z treścią art. 120 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak stanowi art. 120 ust. 10 ww. ustawy przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

1.osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 1

  1. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
  2. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.

Szczególna procedura będzie zatem miała zastosowanie w tych wszystkich przypadkach,

w których podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Należy jednak zaznaczyć, że opodatkowanie marży niema zastosowania do metali szlachetnych lub kamieni szlachetnych, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przypadku dostawy towarów używanych, w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nabytych przez podatnika prowadzącego lombard od podmiotów, określonych w art. 120 ust. 10 ustawy, można stosować przepis art. 120 ust. 4 ustawy, a zatem można opodatkować jedynie marżę stanowiącą różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Ponadto podatnik stosujący szczególną procedurą opodatkowania marży, może również stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw do których stosuje się przepisy ust. 10 ww. art. 120 ustawy o podatku VAT.

Stosowanie równocześnie opodatkowania marży i zasad ogólnych zgodnie z art. 120 ust. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. wymaga od podatnika prowadzenia ewidencji zgodnie z zasadą wyznaczoną przez art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. ewidencja powinna zawierać: kwoty określone w art. 90 cyt. ustawy o VAT, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego oraz kwotę podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej (...), z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 art. 120 ww. ustawy, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży. Spełnienie ww. warunków umożliwia podatnikowi rozliczanie się tą metodą.

Zatem przedstawione we wniosku Pana stanowisko, dotyczące:

  • ujmowania w prowadzonych ewidencjach nabycia towarów, w stosunku do których stosuje Pan szczególną procedurę opodatkowania marżą, jako opodatkowanych stawką 0%,
  • traktowania kwoty sprzedaży towarów równą wartości kupna tych towarów jako sprzedaży opodatkowanej stawką 0%

nie jest prawidłowe, ponieważ zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak również w rozporządzeniach wydanych w oparciu o tę ustawę, nie przewidziano 0% stawki podatku VAT w takich przypadkach, chyba że traktuje ją Pan jako tzw. stawkę techniczną ( 0 podatek ) i nie wykazuje jej, tzn. stawki 0%, w składanych deklaracjach podatkowych VAT-7.

Natomiast Pana stanowisko dotyczące sposobu prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu

kas rejestrujących przy sprzedaży towarów używanych nie odebranych z lombardu - jest prawidłowe.

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi

w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Kasy rejestrujące nie mają możliwości odrębnego zidentyfikowania w pamięci fiskalnej kasy rejestrującej sprzedaży towarów opodatkowanych tylko od marży. Należy więc wykorzystać aktualne możliwości kas fiskalnych. W stawkach podatku oznaczonych literowo są stałe pozycje: PTU A - 22%, PTU B - 7%, PTU C - 0%. Pozostałe litery od D do G są wolne, podatnik może je wykorzystać w przypadku wprowadzenia nowych stawek podatku VAT, np. PTU D - dla sprzedaży opodatkowanej dla marży, przyjmując w tym wypadku stawkę 0% - zaprogramowaną w pamięci fiskalnej kasy jako stawka "techniczna".

Urząd Skarbowy w Rudzie Śląskiej