Prawo do odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu. - Interpretacja - ILPP1/443-688/09-4/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.08.2009, sygn. ILPP1/443-688/09-4/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby Celnej, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu: 10 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu: 13 lipca 2009 r.) oraz z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 25 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu Przygotowanie () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu Przygotowanie (). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniach 13 lipca 2009 r. i 25 sierpnia 2009 r. o doprecyzowanie zadanego pytania oraz opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie decyzji Ministra Finansów z dnia 9 marca 2007 r. nr (...) Wnioskodawcy zostały przyznane dodatkowe środki w planie finansowym wydatków budżetowych w wysokości 4.905.800,00 zł. Powyższe środki pochodziły z rezerwy celowej i przeznaczone były na pokrycie kosztów realizacji projektu nr (...) Przygotowanie (), w ramach Instrumentu Finansowego S., dla jednostki realizującej, tj. m. in. Izby Celnej. Projekt został zrealizowany w oparciu o zawartą umowę pomiędzy Izbą Celną, konsorcjum firm oraz Polska Telefonia Komórkowa Za wykonaną całość przedmiotu umowy Wnioskodawca dokonał płatności w wysokości 4.905.799,60 zł, na podstawie wystawionej przez konsorcjum faktury VAT nr z dnia 2007 r. na kwotę brutto 4.905.799,60 zł w tym podatek VAT 884.652,36 zł. Ponieważ poniesiony wydatek był całkowicie związany z realizacją projektu pod względem jego zgodności z postanowieniami programu operacyjnego to można było go uznać za koszt kwalifikowany w całości, a tym samym podlegał on współfinansowaniu ze środków Funduszu Unii Europejskiej. Zważywszy również na status Wnioskodawcy występującego jako państwowa jednostka budżetowa zdaniem Izby Celnej jako koszt kwalifikowany można uznać również podatek od towarów i usług.

Ze złożonego w dniu 13 lipca 2009 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż realizacja projektu X Przygotowanie () finansowanego z Funduszu S. nie generowała dla Izby Celnej żadnego dochodu.

W uzupełnieniu z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Celna oświadczyła, iż przedmiotowy projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Wnioskodawca nie osiąga z tytułu korzystania z efektów projektu żadnego obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu finansowanego z Funduszu S....

Zdaniem Wnioskodawcy, Izba Celna nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Zainteresowany jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych działającą w formie jednostki budżetowej, której podstawowa działalność statutowa jest finansowana na zasadach określonych przepisami art. 20 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), tj. wydatki Izby Celnej pokrywane są bezpośrednio z budżetu państwa, a pobrane dochody odprowadzane na rachunek dochodów budżetu.

Wnioskodawca działa na podstawie statutu, który określa jej podstawowe zadania i przedmiot działalności. Statut został zawarty w Zarządzeniu Nr 24 Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym (Dz. U. Ministra Finansów Nr 14, poz. 103).

W opinii Zainteresowanego, w świetle przepisów prawa podatkowego Izba Celna jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej reprezentującą Skarb Państwa. W zakresie, kiedy reprezentuje Skarb Państwa przy dokonywaniu czynności cywilnoprawnych Izba występuje jako podatnik podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, opierając się na art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatek naliczony może być odliczony od podatku należnego tylko wówczas, jeśli będzie istniał związek dokonanego zakupu z czynnościami opodatkowanymi. W tym konkretnym przypadku jednoznacznie można stwierdzić, że Izba Celna realizując projekt S. nie będzie miała możliwości odliczenia tego podatku ponieważ, jako jednostka budżetowa reprezentująca i wykonująca zadania Skarbu Państwa nie ma możliwości dokonywania samodzielnie czynności opodatkowanych za wyjątkiem tych, które wynikają wprost z art. 96 ustawy o finansach publicznych w związku z uprawieniem wynikającym z art. 17b ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493). W związku z tym Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek jakim jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościom opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach Instrumentu Finansowego S. zrealizował projekt Przygotowanie (). Dokonana inwestycja nie generuje dla Wnioskodawcy żadnego obrotu i nie służy czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji.

Reasumując, w związku z realizacją projektu Przygotowanie () Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu