
Temat interpretacji
Wystawianie faktur na nazwisko inwestora w odniesieniu do całości robót budowlanych w budynku mieszkalno-usługowym.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu 28 maja 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktur na nazwisko inwestora, tj. osoby fizycznej, w odniesieniu do całości wykonywanych robót budowlanych w budynku mieszkalno-usługowym - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 maja 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktur na nazwisko inwestora, tj. osoby fizycznej, w odniesieniu do całości wykonywanych robót budowlanych w budynku mieszkalno-usługowym.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Jest Pani właścicielką firmy budowlanej. W ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi polegające na budowie, remontach i modernizacji budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. W obecnym czasie realizuje inwestycję, która wg projektu jest budynkiem podpiwniczonym mieszkalno-usługowym. Budynek będzie pełnił funkcję mieszkalną i usługową (część usługowa to pomieszczenia parteru i jedno pomieszczenie w piwnicy). Umowę zawarto na nazwisko właściciela działki inwestora. Umowa ryczałtowa wraz z aneksem zawarta jest na wykonanie stanu surowego wraz z elewacją i wykonaniem tynków wewnętrznych kat. III oraz posadzek cementowych z wyłączeniem robót ujętych w § 1 pkt 3 umowy czyli: ścian oporowych wjazdu do garażu, dostawy i ułożenia płytek glazurowych i terakotowych oraz paneli podłogowych, dostawy i montażu stolarki okiennej, dostawy i montażu stolarki drzwiowej wewnętrznej, robót malarskich, balustrad schodowych i balkonowych, szczyty elewacji wykonane zostaną bez faktury zewnętrznej i malowania. Umowa nie obejmuje wykonania instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i c.o. Według Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi budynek zakwalifikowano do PKOB grupa 111 klasa 1110 Budynki mieszkalne jednorodzinne.
Jak wynika z przedstawionej przez inwestora dokumentacji powierzchnia całkowita budynku wynosi 286,90 m2. We wniosku wskazano na podział powierzchni wraz z podaniem metrażu, co przedstawia się następująco:
- piwnica: razem 95,51 m2 (garaż, pomieszczenie magazynowe kliniki, komunikacja, dwie piwnice, kotłownia, skład opału, klatka schodowa) ,
- parter z przeznaczeniem na działalność gospodarczą: razem 89,10 m2 (dwa gabinety stomatologiczne, łazienka gabinetu ginekologicznego, wc damski, gabinet ginekologiczny, pomieszczenia socjalne, dwa wc dla pracowników, poczekalnia, hol, recepcja, komunikacja wspólna dla części mieszkaniowej i usługowej) ,
- piętro z przeznaczeniem na część mieszkalną: razem 102,29 m2 (dwie sypialnie, łazienka, dwa korytarze, kuchnia, salon, sypialnia z łazienką, garderoba, klatka schodowa) .
Pomieszczenia przeznaczone na cele mieszkaniowe z Pani wyliczenia wynoszą 190,24 m2 (piętro budynku przeznaczone w całości jako część mieszkalna 102,29 m2, komunikacja wspólna dla części mieszkalnej i usługowej 2,39 m2 oraz piwnica 95,51 m2 bez pomieszczenia magazynowego kliniki 9,95 m2). Pomieszczenia przeznaczone na działalność gospodarczą wynoszą 96,66 m2, czyli powierzchnia mieszkalna w całkowitej powierzchni budynku wynosi 66,31%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie :
Czy w zaistniałej sytuacji, czyli umowy ryczałtowej zawartej na budowę budynku mieszkalno- usługowego z osobą fizyczną, w przypadku, gdy budynek służy do dwóch celów: mieszkalnego i prowadzonej działalności, wykonawca jest zobowiązany do wystawienia faktur na nazwisko inwestora, tj. na osobę fizyczną w stosunku do całości wykonywanych robót, czy może wystawić fakturę osobno na nazwisko w części mieszkalnej, a w części usługowej na firmę...
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do sposobu wystawiania faktur, uważa Pani, że faktury dotyczące robót budowlanych dotyczące budowy budynku, który ma służyć dwóm celom, a nie dające się wyłącznie przypisać do poszczególnych części powinny być wystawione na nazwisko osoby (zgodnie z zawartą umową) jako inwestora przedmiotowej budowy, bez podziału na część mieszkalną i usługową.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Przepis art. 106 ust. 4 ww. ustawy, stanowi, iż podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.
Art. 106 ust. 8 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.
Na mocy dyspozycji wynikającej z ww. przepisu, Minister Finansów w rozdziale 4 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) określił powyższe zasady.
Elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, określone zostały w § 9 ust. 1 powołanego rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem faktura powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy ,
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11 ,
- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym ,
- nazwę towaru lub usługi ,
- jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług ,
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto) ,
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto) ,
- stawki podatku ,
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu ,
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku ,
- wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu ,
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie .
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z inwestorem, tj. osobą fizyczną będącą właścicielem działki umowę na świadczenie robót budowlanych, dotyczących budowy budynku podpiwniczonego mieszkalnousługowego, sklasyfikowanego w grupie 111, w klasie 1110. Umowa zawarta pomiędzy inwestorem, a wykonawcą (Panią) jest umową dotyczącą wykonania stanu surowego wraz z elewacją (bez tynków zewnętrznych i malowania) i wykonaniem tynków wewnętrznych kat. III oraz posadzek cementowych. Inwestor - jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku - zamówił kompleksową usługę, w ramach której wykonywane są prace dotyczące zarówno części mieszkalnej jak i usługowej. Uzgodnione, na podstawie złożonej oferty wynagrodzenie jest wynagrodzeniem ryczałtowym za całość świadczonych usług.
Zatem umowa zawarta pomiędzy stronami wskazuje, co jest przedmiotem świadczenia usług oraz określa nabywcę, sposób zapłaty i inne elementy konieczne do prawidłowej realizacji usługi.
Biorąc pod uwagę powyżej przywołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis, z którego wynika, że została zawarta umowa pomiędzy Panią jako wykonawcą a inwestorem (właścicielem działki), tj. osobą fizyczną, na realizację robót budowlanych dotyczącą budynku (w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak również części użytkowe, a nie dające się przypisać do poszczególnych części) jako całości - zatem faktura winna być wystawiona przez Panią na nazwisko inwestora, z którym zawarto umowę bez względu czy jest on osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą czy też nieprowadzącą działalność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
