POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP 443/1/23/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.06.2005, sygn. PP 443/1/23/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu dokonania korekt VAT-7 w sytuacji gdy podatnik potraktował dane czynności jako opodatkowane, a były to czynności niepodlegające opodatkowaniu zgodnie z ustawą o VAT z 2004 r., jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław - Śródmieście wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cyt. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatnik w roku 2004 osiągnął przychody z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu dwóch spółek kapitałowych, w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne. Czynności te po 1 maja 2004 r. zostały potraktowane jako opodatkowane w stawce 22% i tak wystawiano dokumentujące je faktury VAT. Tymczasem Podatnik uznał, iż są to czynności wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, tj. takie, których nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarczą i nie podlegają opodatkowaniu VAT. Podatnik wyjaśnia, że wystawił faktury VAT za miesiące maj - wrzesień 2004 r. Faktury te nie zostały doręczone nabywcy i Podatnik dokonał ich anulowania.

Podatnik pyta o to, czy prawidłowo dokonał korekt deklaracji VAT-7 za maj - wrzesień 2004 r., w których "wyzerował" zarówno podatek należny, w związku z anulowaniem faktur dokumentujących sprzedaż, jak i podatek naliczony.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Generalna zasada korygowania faktur VAT przez sprzedawcę stanowi, że winno się to odbywać poprzez wystawienie faktury korygującej. W praktyce natomiast istnieją przypadki, gdy nie zachodzi konieczność poprawiania błędów w fakturze poprzez wystawianie faktury korygującej - są to sytuacje gdy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Możliwość "anulowania" faktur (...), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę "wycofania się" podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur, rachunków uproszczonych), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur (rachunków uproszczonych) na zasadach określonych przepisami (wyrok NSA z 19.12.2000 r. III SA 1715/99).

Ponieważ, w sytuacji opisanej w pytaniu, wystawione faktury VAT nie zostały doręczone kontrahentom możliwe jest anulowanie takich faktur bez wystawiania faktur korygujących.

Anulowania faktury VAT dokonuje się poprzez umieszczenie na niej (oryginał i kopa) adnotacji uniemożliwiających ich wydanie.

Skoro nie ma w tym przypadku zastosowania konieczność wystawiania faktur korygujących, korekt deklaracji VAT-7 należy dokonać w oparciu o przepisy rozdziału 10 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 81 Ordynacji podatkowej skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. W myśl art. 81a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie (deklarację), jeżeli: w złożonej deklaracji wykazali zobowiązanie podatkowe w wysokości niższej od należnej albo kwotę nadpłaty lub zwrotu podatku w wysokości większej od należnej.

Korekty deklaracji VAT-7 za miesiące rozliczeniowe począwszy maja 2004 r. winny obejmować zarówno podatek należny jak i podatek naliczony. Bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy Wrocław-Śródmieście